«وقتی مطمئن شدم دری برای من باز نخواهد شد به فکر دوستان و آشنایان افتادم، هیچکس در آن شب نبود، تنها من ماندم و خیابان‌های تهران و صدای بوق و ترمز ماشین‌ها. ساعت ۲ نیمه شب شده بود و هیچ جایی نداشتم و باید به دنبال سرپناهی امن برای این شب می‌گشتم. مهمانسرا‌ها راهم نمی‌دادند و به سالن ترمینال پناه بردم و تا خود صبح روی صندلی با چشمانی خیره به کفش‌های مسافران شب را صبح کردم.»
کد خبر: ۷۰۸۵۸۱
۱۰ دقیقه تأخیر، دختر دانشجو را خیابان‌خواب کرد

جام جم سرا: این‌ جملات بخشی از سخنان دختر دانشجوی خوابگاهی است که به علت دیررسیدن به خوابگاه، مسئول خوابگاه به وی اجازه ورود نداده بود.

«ش- الف» دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی و ساکن خوابگاه خودگردان فاطمه الزهرا (س) ماجرای آن شب را که به گفته خودش شب وحشتناکی بود، این گونه تعریف می‌کند: آن شب حدود ۱۰ یا ۱۵ دقیقه دیر رسیدم و هر چه به مسئول خوابگاه اصرار کردم که هیچ سرپناه دیگری ندارم و اگر وارد نشوم باید تا صبح کنار خیابان بمانم، مسئول خوابگاه اجازه ورود به من نداد.

وی با اشاره به اینکه حدود نیم ساعت پشت در خوابگاه مانده و التماس کرده تا بلکه در باز شود، می‌افزاید: ‌ در این مدت باوجود تاریکی و حتی احتمال ایجاد مزاحمت‌ از سوی کارگران ساختمانی داخل کوچه، مسئول خوابگاه باز هم راضی به باز کردن در نشد.

به گزارش جام جم سرا، این دانشجوی دختر درباره تجربه تلخ سپری کردن یک شب تا صبح در خیابان‌های تهران، می‌گوید: بعد از اینکه از بازشدن در خوابگاه ناامید شدم، به ناچار دنبال یک سرپناه گشتم. به چند مهمانسرا رفتم اما از آنجایی که نامه اماکن را می‌خواستند به من اتاق ندادند. به فکر دوستان و آشنایان افتادم، هیچکس در آن شب نبود، تنها من ماندم و خیابان‌هایی که سیاهی شب و سکوت ترسناکی آن را فرا گرفته بود و تنها گهگاه صدای بوق و ترمز ماشین‌ها بود که زهره ترکم می‌کرد. آن شب تا ساعت ۲ بامداد در خیابان‌های تهران سرگردان بودم. هنوز هم وحشت آن شب در من تازه است. دائم از خودم می‌پرسیدم «آیا مسئول خوابگاه راضی می‌شد دخترش شبانه در خیابان‌های تهران بی‌سرپناه بماند؟ چگونه به این راحتی مرا که دور از خانواده‌ام هستم، در خیابان آواره کردند؟» و خیلی سوالاتی که هنوز هم برایشان پاسخی پیدا نکردم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی از پیدا کردن سرپناهی در آن وقت شب ناامید شدم، یاد ترمینال افتادم. راهم را به سمت ترمینال که سالن آن شاید امن‌ترین مکان برای من بود کج کردم. ساعت ۳ و نیم بود که خود را با آژانس به ترمینال رساندم و شب را روی صندلی با چشمانی خیره به کفش‌های مسافران گذراندم.

این دانشجو از ارسال نامه‌ اعتراض و شکواییه خود به اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه هنوز خبری نشده است.

شوکتی رییس اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان کشور با تایید چنین اتفاقی و با اشاره به دریافت نامه دانشجوی مذکور می‌گوید: با توجه به آیین‌نامه داخلی خوابگاه‌های خودگردان، درب خوابگاه در ساعت مقرر بسته خواهد شد و هیچ فردی حق ورود به خوابگاه را ندارد، این خانم هم با ۱۰ دقیقه تاخیر به خوابگاه رسیده است و از لحاظ قانونی نباید درب باز می‌شده اما از لحاظ اخلاقی و عرف جامعه با توجه به شرایط جامعه باید اجازه ورود به این خانم داده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله به هیچ وجه از نظر اتحادیه قابل قبول نیست و هیچ کجای دین و اخلاق اجازه چنین رفتاری نمی‌دهد، می‌افزاید: اتحادیه از حق این دانشجو دفاع خواهد کرد و به هیچ وجه نباید به خاطر تاخیر خانمی را تا صبح در خیابان بگذاریم. اتحادیه تذکر کتبی به این خوابگاه داده است و فرصتی تعیین شده تا مدیریت خوابگاه با این مسئله برخورد کند؛ در صورت عدم برخورد صحیح با این مسئله در شورای حل اختلاف اتحادیه این موضوع مطرح خواهد شد و در صورت لزوم حتی مجوز خوابگاه لغو خواهد شد تا از هر کسی حقوقی ضایع شده است احقاق حق صورت بگیرد.

به قانون عمل کنیم یا به اخلاق!؟

زیاد، مدیر خوابگاه فاطمه الزهرا و عضو هیئت مدیره اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان هم با تایید وقوع چنین اتفاقی می‌گوید: ظرف یک ماه گذشته این خانم چندین بار با تاخیر به خوابگاه مراجعه کرده است این اتفاق مسئله ای است که قانون برای ما تعیین کرده است، مطابق قانون راس ساعت ۱۰:۳۰ باید درب خوابگاه بسته شود و از ورود افراد ممانعت به عمل آید. سوال اصلی اینجاست که ما باید به قانون عمل کنیم یا به اخلاق؟ در صورت ورود این خانم متهم بی‌قانونی می‌شدیم و حال متهم به بی‌اخلاقی.

مدیر خوابگاه فاطمه الزهرا درباره برخورد با این مسئله و پاسخ به اتحادیه می‌گوید: من به مسئول خوابگاه نیز گفتم که عملش خلاف اخلاق بوده و این برخورد را قبول ندارم. بر همین اساس روز یکشنبه بناست در اتحادیه جلسه‌ای در همین موضوع بر گزار شود تا به این مسئله رسیدگی شود.

آنچه در این مسئله قابل توجه است اجرای قانون به قیمت آوارگی شبانه دختری است، اتفاقی که می‌تواند برای هر دانشجوی دیگری در ابعاد بزرگ‌تر و تلخ‌تر رخ دهد. مسئولان این خوابگاه خودگردان در دفاع از رفتار خود در حالی به آیین‌نامه‌های موجود اشاره می‌کنند که بی‌شک هیچ فرد مسئول و غیرمسئولی نیز راضی به این نمی‌شود که یک دانشجو ولو متخلف، پشت در خوابگاه بماند و شب را تا صبح در خیابان‌ها سپری کند. (محمد حسن سیدزاده/ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۴
ازخوی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
قانون باید اصلاح شود دانشجوی همان خوابگاه در تمام ساعات باید اجازه ورود داشته باشند برای خروج از ساعت مقرر باید اعمال قانون گردد آیابه دختر دانشجوی فوق حادثه ای پیش می آمد قابل توجیه بود كه دیرآمده است چرانوامیس مردم باید اینچنین درمعرض خطرباشند اگرچنین است به كجا پناه ببرند؟
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
خانم محترم مسئول خوابگاه وجدان داشتن بهتراز قانونمندی است اگه واسه این دختر اتفاقی براش می افتاد چه جوری خودتو میبخشیدی خانوم قانونمند
مظاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
خبر را با دقت خواندم تا درست قضاوت كنم.
هر خطایی یك مجازات خودش را دارد مدیر خوابگاه مگر قاضی هستند
كه اینچنین تصمیمی گرفتند.اگر اتفاق ناخوشایندی پیش می آمد چه كسی باید پاسخوگو می بود؟اگرهم باشد چه فایده ای دارد
واقعا متاسفم.بنظرم باید از مدیر شكایت شود.خودم دختر دارم ومیدانم كه چقدر برای خانواده آن دختر تلخ هستش این خبر.واقعا متاسفم
ازمسعولین و روزنامه جام جم خواهشمندم كه حمایت وپیگر حقوق دانشجو باشند
انوشه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۱
وقتی میدونه ساعت مشخص باید خوابگاه باشه برنامهاشو تنظیم میكرد. . اگه كاراش طول میكشه جلوتر خبری بده. در جریان بذاره مردم درك دارن.
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
با سلام
آنچه بای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند.
خطلب به مدیر محترم فقط یك جمله عرض میكنم اگر فرزند خود شما بود چه میكردید..............
وطنی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
واقعا متاسفم! اصلا نمی توان باور كرد. مرسی جام جم آنلاین! مرسی كه لااقل این اخبار را انعكاس می دهید. كاش هیچ انسان و موجود زنده ای هرگز و هرگز پشت درهای بسته قرار نگیرد.
یك ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
اگه مسئول خوابگاه درك داشت این دختر بیچاره رو آواره خیابون نمیكرد نصفه شبی.......
یكم فكر میكرد دختر خودش پشت در خوابگاه واستاده....
اخلاق مهمتر از قانون....
اخلاق خوبه كه قانونو میسازه
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
اگه قانون تو مملكت ما اینجوری اعمال میشد جهان سومی نبودیم كه خانم مدیر خوابگاه .انگار بعضیها دلخوریشونو از یك جای دیگه سر دانشجوی بدبخت خالی میكنند.یك ذره پیش خودت فكر نكردی دختره چه جوری تو این تهران بزرگ شب را تا سحر برسونه ؟اگه قتلی تجاوزی اتفاق می افتاد میتونستی با عذاب وجدان زندگی كنی ؟
یك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
برخورد غیرمنصفانه و بی رحمانه ای با این خانم دانشجو شده است. مسئول خوابگاه میبایست اجازه ورود می داده منتهی، به فرض اینكه تكراری هم بوده باشد، موضوع را از طرق دیگری ازجمله؛1-گزارش به مدیریت خوابگاها جهت تصمیم گیری مناسب، 2-گزارش به كمیته انضباطی دانشگاه، 3- مكاتبه با خانواده دانشجو جهت جلوگیری از تكرارو . . . پیگیری میكرد و نه اینكه اینگونه دختر مردم را تنها و سرگردان دركوچه و خیابانی كه هرگونه اتقاق جبران ناپذیری برایش می توانست بیفتد، رها میكرد !
یك جانباز جنگ تحمیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
آقای مسئول شما حق نداشتی ناموس این ملت را پشت در ودر خیابان آواره كنید پس غیرتتان كجا رفته است؟عذر خواهی كنید وهر گز تكرار نشود.
ایكس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
مدیر خوابگاه ... تشریف داشته این همه تنبیه باحال، ازش پول می گرفته، حق السكوت می ستانده می ذاشته كف خوابگاه را بشوره یه عالمه راه برای رضایت دو طرف هست و او بدترین راه را انتخاب كرده باید تست آی كیو بده راه ندادن دانشجو آن هم دختر چه منفعتی براش داشته؟غیر رسوایی
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
برخورد شود لطفا
دانشجوی اهواز
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
بعضی از این مسئولای خوابگاه ها خیلی... و گستاخن، ی جوری با دخترای مردم برخورد میكنن كه انگاری مجرم پیدا كردن
من كه چندبار حقشون رو كف دستشون گذاشتم

دختر مردمو واسه 10 دقیقه تاخیر آواره خیابونا كردن، از این كار زشت و نابخشودنی اونا نمیشه به راحتی گذشت
نگفتن شاید بلایی سر دختر مردم بیاد، هر چند واسه اونا كه اهمیت نداره

دوست عزیز من حركت این دسته از مسئولین بی فكر و بی رحمو محكوم میكنم
زنده باشی
دوست
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
قاعدتا برای مسائل اینچنینی در جامعه ما اخلاقیات حرف اول رو می زنند تا قوانین و می بایست به ایشون اجازه ورود داده می شد,,,
ولی برای برقراری نظم می بایست رروز بعد با ایشون برخورد شدیدی انجام می شد حتی تا اخراج از خوابگاه.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
چشم مسئولین روشن! آخه كجای ایران قانون رعایت میشه كه اینجا اگه رعایت نمیشد روح قانون جریح دار میشد......
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
هیچ تظمینی نیست كه دوباره تكرار نشود.در این جور مواقع. بهتر است كه همون جلوی درب خوابگاه. با 110 تماس گرفته. شود تا عواقب ناگواری پیش نییاید
یوسف
United Kingdom
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
خوابگاه مكانی است كه برای افرادنیازمند ودرعین حال واجدشرایط لازم ومقررات آن مكاندرنظرگرفته واجازه استفاده از آن مكان از طرف مسیول ذیربط دراختیاراو قرار میگیرد.درست است كه خوابگاه مقررات داخلی خودرا داردولی اصلی وجوددارد بنام استثنا وقاعده.دانشجویی كه ازشهرستان رفته وبا این مشكلات عدیده ای كه در جامعه وجود داردصدالبته كه ممكن است دیر برسد ومسیو ل خوابگاهچنان شرایط سختی برای او بدید بیاوردكه شرح آن گذشت.باید برسید كه ایابا دختر خودش هم كه مسلما مكرر دیر میكند همین رفتاررامیكرد.اسم اینكار راجز مسامحه ونادیده انگاری سرنوشتی كه ممكن است درانتظار آن دختر خانم بوده باشد نمیشودگذاشت.امید دارم تكرار نشود.
شَاهین
Kazakhstan
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
بهشان بگید آدم های... اگر این خانم دیر كرده بهتره از بابت تنبیه تا صبح در اتاقی در داخل خوابگاه منتظر میماند و درس ادب میگرفت نه اینكه بی پناه در شب تاریك رها میشد.
همیشه اندكی عقل چاره ساز مشكلات هست.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
شاید یكی از راهها برای جلوگیری از اینچنین حوادثی جریمه دانشجو در زمانهایی باشد كه دانشجو مذكور تاخیر دارد اگر به عنوان مثال برای هر مرتبه تاخیر مبلغ 500000 ریال از دانشجو گرفته شود این باعث میشه حداقل از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
در مملكت ما در مواردی مانند این اتفاقی كه افتاده حتما باید حوادث ناگواری بیفتد یا اینكه شخصی فدا بشود !! تا قانون آن اصلاح بشود وگرنه همین وضعی پیش میاید كه می بینید .
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
مسئول خوابگاه حق داشته راه نده چون دانشجوی فوق اگر جایی یا آشنایی در این شهر نداشت چه لزومی داشت تا اون موقع شب بیرون بماند زودتر برود تا مشكل درست نشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
بدبختی تو با اون فكرت
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
با یك زنگ به پلیس 110 كار درست می شد آن دختر خودش خواسته بود در خیابان بماند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
بدبخت مگه تو تا حالا در تهران جایی گرفتار نشدی تو ترافیك - خرابی ماشین و راه بندان
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
میخوام بدونم اون آقای رییس اتحادیه برای وضع چنین قانونی حتی یه لحظه به این فكر كرده كه خواهریا دختر خودش درچنین موقعیتی گرفتاربشه میتونه سرش رو بالا بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟با مسوول خوابگاه چه برخوردی میكنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دیدگاهش نسبت به مسوولین چگونه خواهدشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دیگران چه اعتمادی به دانشگاهها خواند داشت برای تحصیل فرزندانشان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
به گفته مسول خوابگاه این خانم تو یكماه چندین بار تاخیر داشته و راهش دادن تا ساعت 30: 10 دقیقه شب وبعداز ان تاخیر معنایی نداره مگه كجا بوده كلاس كه نداشتن اینو بایستی به خانواده اش خبر میدادن كه دیگه تكرار نشه
راننده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
ببینم مگه تا حالا كجا قانون اجرا شده كه ایشان اصرار به اجرای قانون می كنند .
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
زمانی كه افراد نامناسب را مسئول میكنند عرف واخلاق سرش نمیشود وفقط دنبال سرپوش گذاشتن روی كارهای بد خود هستند
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
واقعا كه دختر بیچاره چه زجری كشیده توخیابون وتنها درست مثل اینكه جرم بزرگی مرتكب شده وحالا باید فرار كنه آخه مسول محترم خوابگاه تنبیه باید متناسب با جرم باشه برای 10دقیقه دیر كردن كه نباید 10ساعت توخیابون بمونه اونم با وجود اینهمه خطر مثل دزدی ،تجاوز ،قتل امیدوارم باشماهم برخورد كاملا قانونی شود تا كار واخلاق رو كنارهم انجام دهید.
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
جایی كه قانون جلوی اخلاق می ایستد یعنی قانون مشكل دارد . اخلاق باید بسبت به قانون در اولویت باشد. برای همین است كه قتل عمد حكم قانونش اعدام است ، اما اخلاق می تواند این حكم را تغییر دهد و با رضایت مجرم را عفو نماید. اكنون آیا 15 دقیقه دیر آمدن حكمش چندین ساعت در خیابانهایی كه حتی روزش هم خطر ناكست می باشد ؟ این قانون از هر كجا كه آمده باشد نادرست است ، و آنهایی هم كه آنرا استفاده می كنند دستاویز آن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
ای وای بر ما. این مسئول با داعش چه تفاوتی دارد؟
می باید كل مسئولین این خوابگاه اخراج شوند
مجازات دزدی تخم مرغ اعدام نیست
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
واقعا باید تاسف خورد. نوشتن و اجرای یك قانون درست كار سختی نیست. هیچ لزومی نداشت كه این خانم را به خوابگاه راه ندهند. بلكه به مانند خوابگاه های همه دانشگاه ها بعد از ورود از خارج از وقت قانونی به خوابگاه باید اطلاعات ایشان یادداشت می شد و در صورت چند بار تكرار به خانواده ایشان اطلاع داده می شد.
به نظر نمی رسد كار زیاد سختی باشد. زیرا در همه خوابگاه های دخترانه دانشگاه ها اجرا می شود.
متاسفانه اول همه به فكر پول درآوردن هستند بدون اینكه قانون صحیح و اصولی هر شغلی را بدانند.
باید اشد برخورد با مسئول خوابگاه بشود هر چند كه بعید است این كار صورت بگیرد.
بنده خدا از خلخال
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
به نظر من قانون در بعضی مواقع اضطراری باید انعطاف پذیری داشته باشد. مثلا امبولانس یا ماشین های آتش نشانی از چراغ قرمز رد میشند. اگر قضیه را الاهم بالاهم بنماییم حق را به دختر دانشجو میدهیم واز طرفی مسئول خوابگاه خودگردان هم چندان تقصیری ندارد بیشتر واضعین مقررات باید چنین تدبیری را می اندیشیدند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۰
۰
احساساتو ببینین
این غیرت ایرانیه ای مسئول اگه به دختره شك داشتی خاستی تنبیه كنی بدترین كارو كردی میزاشتی تو حیاط بخابه یا بمونه فرداش گزارش میدادی هواپیماهای ما با چند ساعت تاخیر میپرند كك هیچكی نمیگزه اینقدر احساس بزرگی میكنی مسئولیت و حساسیت شغل شمارو درك میكنم ولی كارتون خیلی اشتباه بوده

نیازمندی ها