سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور ترکیه بدون وابستگی اعتباری و با سرمایه‌گذاری کامل، طرح مونوریل (قطار هوایی) اردبیل را اجرا می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۸۳۴۷

به گزارش مهر، در جلسه مشترک شورای شهر اردبیل، شهردار این شهر و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ترک که غروب چهارشنبه در اردبیل برگزار شد، اعضای شورای شهر اردبیل با اجرای مونوریل در مرکز استان توسط سرمایه‌گذار ترک و البته به شرط انجام مطالعات و بررسی‌های علمی بیشتر موافقت کرد.

مدیرکل شرکت سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در این جلسه با اشاره به آشنایی با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل، دعوت مسئولان استانی را دلیل حضور خود در این شهر عنوان کرد و گفت: مصمم هستیم تا در شهر اردبیل به عنوان شهری که از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای قدمت و صلابت است، اجرای طرح مونوریل را به انجام برسانیم.

صلاح‌الدین چلیک، مونوریل را ایمن‌ترین، مدرن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین سیستم حمل و نقل درون شهری در شهرهای جهان خواند و افزود: در پروژه مونوریلی که برای اردبیل طراحی شده، سرعت اجرای پروژه، مصرف پایین انرژی، هزینه و سرمایه‌گذاری کم با بهره‌وری بیشتر و حفظ اصل ایمنی در تردد و نقل و انتقال مسافران شهری مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر اجرای مونوریل در اردبیل، آماده هستیم کارخانه احداث تجهیزات مونوریل را نیز در این شهر راه‌اندازی کنیم تا هر چه سریع‌تر با بهره‌برداری از این مجموعه، زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کرده و امکان صادرات تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی در این کارخانه به کشورهای همسایه و اشتغالزایی مستقیم نیز فراهم شود.

وی با اشاره به استفاده از شیوه سرمایه‌گذاری موسوم به BOT در اجرای مونوریل اردبیل یادآور شد: اساس کار ما در این نوع سرمایه‌گذاری بر این است که این طرح را بدون وابستگی اعتباری به دولت یا شهرداری به صورت تمام و کمال اجرا، تکمیل و راه‌اندازی کنیم و حتی با نصف قیمت اجرای پروژهای مشابه توسط چینی‌ها، با کیفیت بالاتر تحویل دهیم که در مدت زمان معین و طبق قرارداد، بهره‌برداری از این سیستم بر عهده ما خواهد بود.

این سرمایه‌گذار ترک با بیان این‌که این خط حمل و نقل توان جابه‌جایی 40 تا 80 هزار نفر مسافر را خواهد داشت، گفت: تمام تجهیزات و امکانات این طرح با بهره‌گیری از جدیدترین سیستم‌های الکترومکانیکی هوشمند و سیستم برقی در نقل و انتقال مسافران بخصوص افراد سالخورده و معلول انجام می‌شود که این روش از تمامی 80 استاندارد جهانی مورد نیاز قطار شهری بهره‌مند است.

چلیک با اشاره به توجیه اقتصادی این پروژه افزود: اجرای این طرح نه تنها سرعت حمل و نقل شهری را به همراه کاهش ترافیک سبب می‌شود، بلکه یک فضای متفاوتی را در بهبود سیمای شهری فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد که این شرکت آمادگی دارد 100 درصد تکنولوژی این کار را به اردبیل به عنوان محل آزمایشی تولید و صادرات تجهیزات و امکانات خط مونوریل منتقل کرده و از این طریق نیاز کشورهای همسایه بویژه آسیای میانه را نیز تامین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها