لالیگا برگشت. به فاصله یک ماه از برگزاری فینال رقابت‌های جام‌جهانی 2014 برزیل، فوتبال اسپانیا فصل جدید لالیگای خود را آغاز کرد و این فصل نیز مانند فصل گذشته شاهد رقابت سه تیم بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکومادرید برای تصاحب عنوان قهرمانی است.
کد خبر: ۷۰۸۳۲۷
بازگشت لالیگا با مثلث قهرمانی

زمانی که تنها رئال و بارسلونا، مدعیان قهرمانی بودند گذشت. اتلتیکومادرید که در سه سال اخیر قدرتمندتر شده برای دفاع از عنوان قهرمانی فصل گذشته‌اش گام به لالیگای فصل جدید می‌گذارد آن هم درحالی که دیه‌گو سیمئونه تعدادی از بازیکنان کلیدی و سرنوشت‌ساز خود را دیگر در اختیار ندارد.

بارسلونا هم با سرمربی جدید خود یعنی لوئیس انریکه می‌خواهد پروژه جدیدی را در لالیگا اجرا کند و مادرید با این‌که دوران آماده‌سازی چندان خوبی را پشت سر نگذاشت بسیار قوی به نظر می‌رسد. مادریدی‌ها در مهلت نقل و انتقالات تحرک زیادی داشتند و بازیکنان خوبی را جذب کردند.

اما کدام یک از این سه تیم لالیگای فصل جدید را فتح می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی اجمالی به شرایط مثلث قهرمانی بیندازیم.

اتلتیکو و عملی کردن یک ماموریت غیرممکن

خیلی دور نبود زمانی که لالیگا در دو نام خلاصه می‌شد؛ رئال مادرید و بارسلونا، اما اتلتیکومادرید فاصله قدرت مالی خود را با این دو غول فوتبال اسپانیا کمتر کرد تا چیزی را عملی کند که قبلا غیرممکن بود یعنی قهرمانی در لالیگا. آنها فصل گذشته به این هدف نائل شدند.

اتلتیکومادرید، تیبوت کورتوآ سنگربان بلژیکی خود را به چلسی برگرداند و دیه‌گو کاستا و فیلیپ لوئیز نیز مانند کورتوآ راه چلسی را در پیش گرفتند اما این باشگاه مادریدی فصل گذشته پس از این‌که ستاره و گلزن اول خود یعنی رادامل فالکائو را به موناکو فروخت نشان داد وابسته به بازیکن نیست و از دست دادن بازیکنانی نظیر کاستا، لوئیز و کورتوآ به معنای تضعیف تیم تلقی نمی‌شود. دیه‌گو سیمئونه، سرمربی اتلتیکو تاکید بسیار زیادی بر تقویت ذهن و تمرکز بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم دارد و علاوه بر آن بسرعت جانشینان مناسبی برای ستاره‌های جدا شده پیدا کرد؛ ماریو ماندزوکیچ گلزن، آنتوین گریزمن که یکی از برترین مهاجمان لالیگا در فصل گذشته با تیم سوسیه داد بود، یان اوبلاک سنگربان باهوش و گیلرمه سیکیرا مدافعی مستحکم که تیم‌های بزرگی به دنبال جذب او بودند.

با وجود بارسلونایی که باید با مربی جدیدش همه چیز را از اول شروع کند و رئالی که بیش از هر تیم دیگری در لالیگا برای رسیدن به قهرمانی تحت فشار است اتلتیکومادرید دوباره می‌تواند ماموریت غیرممکن فصل‌های پیش برای رسیدن به عنوان قهرمانی را ممکن کند.

انریکه، کلید قهرمانی بارسلونا

بارسلونا عصر جدیدی را شروع کرده است، عصر لوئیس انریکه. اکنون عصر انریکه روی تغییرات تمرکز کرده است. با یک مربی جدید، بازیکنان جدید و استراتژی جدید حالا هواداران پس از یک فصل ناامیدکننده امیدهای خود را بازیافته‌اند. البته بسیاری از هواداران بابت عملکرد ضعیف بارسلونا در فرصت نقل و انتقالات تابستانی ناراحت هستند اما لوئیس انریکه، سرمربی جدید بارسلونایی‌ها از خریدهای تابستانی کاتالان راضی است و در اظهارنظرهای اخیرش اطمینان خود را از آمادگی بارسلونا برای جنگیدن بر سر قهرمانی در فصل پیش‌رو عنوان کرده است.

پس از فصل ناامیدکننده 2014ـ2013 بارسلونا برای فتح لالیگای این فصل تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت و البته که می‌تواند به این هدف برسد. انریکه می‌تواند کلید قهرمانی بارسلونا در فصل پیش‌رو باشد.

در واقع تغییرات بزرگ در بارسلونا موفقیت‌های بزرگ به ارمغان می‌آورد. این اتفاقی بود که در زمان مربیگری یوهان کرایف هم افتاد. همان طور که در زمان پپ گواردیولا هم تکرار شد و حالا وقت آن است که تغییرات در بارسلونا این​بار با لوئیس انریکه کارساز شود. البته موفقیت برای بارسلونا یکشبه اتفاق نمی‌افتد. هواداران این تیم باید صبور باشند تا بارسلونا بتواند اتلتیکو مادرید جنگنده و رئال قدرتمند را کنار بزند. لالیگا 38 هفته طول می‌کشد و در این مدت بارسلونا می‌تواند چنان بار خود را ببندد که در هفته‌های پایانی بتواند برای چهارمین بار در هفت سال اخیر جام قهرمانی را ببرد.

شکوه قهرمانی در سانتیاگوبرنابئو

عبارت دو بازیکن برای هر پست به تیم‌های بسیار بزرگ و متمول ارتباط پیدا می‌کند اما این عبارت هرگز و به اندازه هیچ زمانی مثل الان برای رئالی‌ها معنا و مفهوم نداشته است. آنها برای هر پست فقط دو بازیکن ندارند. آنها برای هر پست، ملی‌پوشانی مطرح در اختیار دارند. رئالی‌ها یک فصل بد را پشت سر گذاشتند و از سویی آخرین قهرمانی آنها در لالیگا به سال 2012 مربوط می‌شود بنابراین چاره‌ای جز این ندارند که این فصل قهرمان شوند. آنچلوتی فصل گذشته برای رئال، لادسیما (دهمین قهرمانی رئال در لیگ قهرمانان) را به ارمغان آورد تا به عنوان یکی از مربیان جاودانه تاریخ این باشگاه تبدیل شود. حال این مربی خلاق و با فکر یک گرث بیل آماده و یک خامس رودریگوئز گلزن را در اختیا ردارد و تونی کروس هم که مانند خامس بتازگی به رئال اضافه شده است. از همه مهم‌تر کریستیانو رونالدو است که بعد از آن جام‌جهانی غم‌انگیز حالا می‌خواهد فصل فوق‌العاده‌ای داشته باشد. رئال آماده از پیش‌رو برداشتن تمام رقیبانش در لالیگاست. سانتیاگوبرنابئو در این فصل به وجد می‌آید.

رکوردداران لالیگا

از 85 سال پیش که رقابت‌های لالیگای اسپانیا راه‌اندازی شد تاکنون، رئال مادرید یکه‌تاز این رقابت‌هاست، چرا که رکورد قهرمانی این تیم سلطنتی در زمینه قهرمانی بی‌نظیر است. رئال مادرید تا به حال 32 بار قهرمان لالیگا شده که اولین آن در فصل 1932ـ1931 به دست آمد و آخرینش نیز سال 2012 رقم خورد. رئالی‌ها در تاریخ هشت و پنج ساله لیگ فوتبال اسپانیا هم 24 نایب قهرمانی به دست آورده‌اند. در رده دوم پرافتخارترین تیم‌های لالیگا نام بارسلونا قرار دارد؛ تیمی که 22 بار جام قهرمانی را صاحب شده است. اتلتیکومادرید با ده عنوان قهرمانی در رده سوم قرار دارد. این تیم قهرمان فصل اخیر اسپانیا بود. اتلتیکوبیلبائو با هشت عنوان قهرمانی و والنسیا با شش عنوان در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

افزایش تدریجی تعداد تیم‌ها

لالیگای اسپانیا هم‌اکنون دومین لیگ برتر فوتبال جهان است و در رده نخست لیگ برتر انگلیس قرار دارد که دو سالی می‌شود جای لالیگا را در صدر برترین لیگ فوتبال جهان گرفته است. لالیگای معتبر و تکنیکی زمانی که برای نخستین بار سال 1934 برگزار شد با ده تیم کار خود را شروع کرد. در سال‌های بعد تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها به ترتیب افزایش یافت و از 12 به 14 و از 14 به 18 و 20 هم رسید. نخستین دوره لیگ 20 تیمی لالیگا سال 1987 برگزار شد و 19 سال پیش نیز لالیگا بیست و دو تیمی شد، اما از سال 97 به منظور ارتقای هر چه بیشتر این رقابت تعداد تیم‌های شرکت‌کننده دوباره روی عدد 20 برگشت.

منبع: سایت گل‌ /‌ هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها