استراتژی رعب و وحشت و کشتار برای تصرف قلمرو و سلطه بر سرزمین‌ها از جمله استراتژی‌های جاری در صحنه جهانی است. براساس این تئوری ساختارهای سلطه‌گر برای تصرف سرزمین‌های دیگر به کشتارهای دسته‌جمعی با قساوت تمام اقدام کرده و در اقدامی کاملا طراحی شده به برجسته‌سازی جنایات خود می‌پردازند.
کد خبر: ۷۰۷۰۷۲

هدف این طرح نیز اخراج و کوچاندن ساکنان یک سرزمین است. مجریان این کشتارها از اصل زمین سوخته برای سلطه بر مناطق مورد نظر بهره می‌گیرند تا در نهایت بتوانند قلمرویی را که مالک آن نیستند تصرف کنند. البته در مواردی نیز این کشتارها به صورت جهت‌دار بوده، به گونه‌ای که صرفا یک قوم و نژاد یا پیروان یک دین مورد هدف قرار می‌گیرند و در نقطه مقابل امکانات گسترده‌ای برای قومیتی دیگر یا پیروان دینی خاص در نظر گرفته می‌شود. در دوران معاصر نمونه‌های متعددی را در این چارچوب می‌توان مشاهده کرد که کشتار بالکان و جنایات صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی هرزه‌‌گوین به پشتوانه اروپا و آمریکا نمونه‌ای از آن است.

در مقطع کنونی نیز گروه‌های تروریستی با محوریت داعش در حالی در عراق و سوریه به کشتار گسترده مردم می‌پردازند که تحلیل رفتاری آنان نشانگر تکرار تاریخ در منطقه است. داعش اکنون در عراق و سوریه جویی از خون به راه انداخته است به گونه‌ای که اخبار و گزارش‌ها از یک سو از کشتار گسترده ساکنان مناطق تحت نفوذ داعش حکایت دارد و از سوی دیگر کوچ اجباری و هدفمند ساکنان بخش‌های خاص از سوریه و عراق را نشان می‌دهد.

برنامه داعش چنان طراحی شده که بر مناطق مرزی سوریه و عراق مسلط شده و با تجزیه و جداسازی مناطقی همچون موصل، الانبار و نینوای عراق و دیرالزور و حسکه سوریه، کشوری جدید در منطقه ایجاد کند. با نگاهی تامل‌برانگیز به تحرکات داعش در این کشورها، یک اصل به ذهن متبادر می‌‌شود و آن شباهت بسیار زیاد این اقدامات با اقدام صهیونیست‌ها در دهه‌های اول اشغال فلسطین است.

استراتژی صهیونیست‌ها برای سلطه بر فلسطین با محوریت حذف جمعیت عربی و ایجاد جمعیت جایگزین استوار بود. این طرح همزمان دارای دو بعد بوده است؛ نخست کشتارهای گسترده در سرزمین فلسطین برای نسل‌کشی و اخراج فلسطینیان که نمود آن را در جنین، دیریایسین و ده‌ها نقطه دیگر فلسطین می‌توان مشاهده کرد. نکته مهم در آن جنایات، این است که صهیونیست‌ها از طریق شبکه‌های رسانه‌‌ای و تلویزیون‌های خود و کشورهای غربی آشکارا به انتشار تصاویر کشتارها پرداختند. هدف از این کار ایجاد فضای رعب و وحشت میان فلسطینیان و کوچ اجباری آنان بود. صهیونیست‌ها برای کسب سرزمین بیشتر و تشدید فضای وحشت در جهان تهاجم به کشورهای منطقه از جمله مصر،لبنان، سوریه و اردن را نیز اجرا ‌کردند.

همزمان با این اقدامات مرحله دوم تحرکات اشغالگرانه صهیونیست‌ها اجرا ‌شد و آن بهره‌گیری از آژانس یهود و کشورهای غربی برای انتقال یهودیان سراسر جهان جهت جمعیت‌سازی برای رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی بود. اخراج و کشتار فلسطینی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بیشترین امکان برای یهودیان کوچ کننده به سرزمین‌های اشغالی در نظر گرفته می‌شود.

نکته جالب توجه آن‌که برجسته‌سازی نام سرزمین‌های اشغالی به عنوان مرکزی رفاهی و سراسر عیش و خوشگذرانی از ابعاد استراتژیک صهیونیست‌ها بوده که محور آن را نیز تشویق زنان و حتی قاچاق زنان به اراضی اشغالی برای جذب گردشکر و حتی ساکنان اجاره‌ای برای سرزمین‌های اشغالی تشکیل می‌داد. مجموع این رفتارها در یک جمله خلاصه می‌شود و آن، ساخت سرزمین برای ملت بدون سرزمین و ملت‌سازی برای سرزمین بدون ملت بود. اکنون رفتارهای داعش در عراق و سوریه نسخه‌ای به روز شده از همین رفتارهاست.

نکته مهم در عملکرد داعش آن‌که آنها ابتدا تمام آثار زندگی را در شهرها و مناطق تحت اشغال نابود ساخته و به عبارتی سرزمین بدون ملت ایجاد می‌کنند، بعد با دادن رنگ دینی به خود، کوچاندن و جمعیت‌سازی در این مناطق براساس الگوهای خود که همان ایجاد سرزمین برای ملت بدون سرزمین است، اهدافشان را اجرایی می‌سازند.

صهیونیست‌ها با نام یهود این کار را انجام دادند و داعش ادعای اسلام ناب و پاک شدن از کفار را سر می‌دهد. جالب توجه آن‌که آژانس‌های عربی و غربی و صهیونیستی که زمانی کوچاندن یهودیان به اراضی فلسطین را اجرا می‌کردند اکنون کوچاندن به سرزمین‌های تحت اشغال داعش را اجرا می‌سازند.

با توجه به آنچه از شباهت‌های دوران اشغال فلسطین و عملکردهای داعش ذکر شد بصراحت می‌توان گفت که داعش پروژه‌ای صهیونیستی و آمریکایی و البته با همراهی ارتجاع عربی برای ایجاد رژیم جعلی دیگری در منطقه است. این امر زمانی تقویت می‌شود که هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا می‌گوید از اسرئیل ده سال دیگر دیگر اثری نخواهد ماند. صهیونیست‌های در حال زوال، آمریکا و نظام سلطه، با ابزار داعش با همان سیاست‌های گذشته به دنبال ایجاد غده سرطانی دیگر در منطقه هستند و لذا وحدت کل منطقه برای مقابله با آن امری ضروری است.

قاسم غفوری ‌‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها