تغییرات در در مدیریت‌های قوه قضائیه ،پرونده خبرنگار واشنگتن پست ، انهدام باند قاچاق مواد مخدر در اصفهان و توزیع شب‌ نامه علیه مقامات دولتی از محورهای اصلی نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بود.محسنی اژه‌ای درباره ورود مدعی‌العموم به توزیع شب‌نامه علیه رئیس جمهور گفت: اگر کسی به مقامات دولتی توهین کند، مدعی‌العموم می‌تواند بدون شکایت خصوصی آن مقام جهت رسیدگی ورود پیدا کند.
کد خبر: ۷۰۶۹۳۳
تغییرات در قوه قضائیه ،پرونده خبرنگار واشنگتن پست و انهدام باند قاچاق مواد مخدر

حجت‌الاسلام و المسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که عصر امروز(27 مرداد) درحوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد ضمن گرامی‌داشت سالروز آزادگان سرفراز که سختی‌های طولانی را در اردوگاه رژیم بعثی صدام سپری کردند اظهار داشت: مقام معظم رهبری برای یک دوره 5 ساله دیگر ریاست قوه قضاییه را تمدید کردند و بنده به سهم خود از عنایت مقام معظم رهبری نسبت به دستگاه قضا تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: قوه قضاییه اهتمام جدی دارد که آنچه را که مورد نظر مقام معظم رهبری است در نشستی که طی هفته قوه قضاییه مطرح کردند و همچنین مطالبی که در ابلاغ فرمودند محقق کند.

تغییرات جدید در دستگاه قضا

دادستان کل کشور افزود: قوه قضاییه تلاش دارد در این 5 سال آینده اقدامات جدی‌تری را در جهت رضایت‌مندی مردم و تسریع رسیدگی به پرونده‌ها و پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مفاسد انجام دهد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در روزهای آینده ممکن است تصمیم‌گیری‌ها وسیاست‌ها و تغییرات جدید و جابه‌جایی در مدیریت‌های قوه قضاییه داشته باشیم که در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

محسنی اژه‌ای ضمن دادن تذکر به کسانی که جعل عنوان می‌کنند و بر اساس آن برای مردم و دستگاه قضا ایجاد زحمت می‌کنند تصریح کرد: در اواخر هفته گذشته باند جعلی دستگیر شده که بیش از 50 مهر جعلی از آنها کشف شده که آنها نامه‌هایی با همین مهر جعلی برای برخی نهادها ارسال می‌کردند و این درحالی است که پرونده آنها در حال رسیدگی است و به بازپرس گفته شده که سریع‌تر به آن رسیدگی کند، البته به کسانی که این تخلفات را انجام می‌دهند هشدار می‌دهم که دیر یا زود دستگیر خواهند شد.

دادستان کل کشور در ارتباط با مواد مخدر و مضرات وآسیب‌هایی که برای جوانان و جامعه ایجاد می‌کند افزود: بسیاری از جرائم فرع بر مواد مخدر است و دستگاه قضا همراه با نیروی انتظامی و اخیرا تا حدودی با همکاری سیستم اطلاعاتی به پیگیری متخلفان مواد مخدر پرداخته است.

انهدام باند بزرگ مواد مخدر در اصفهان

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: با همکاری اداره اطلاعات اصفهان و دادستانی اصفهان 915 کیلو گرم هروئین و چندین قبضه اسلحه گرم کشف شد.

وی تصریح کرد:‌ سفارش من به مردم این است که با سیستم اطلاعاتی و انتظامی همکاری کنند تا با این فساد خانمان‌سوز مبارزه جدی صورت گیرد چرا که دستگاه قضا بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد می‌کند و آنها را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای درباره رسیدگی قوه قضاییه درباره استفاده برخی از کارخانجات از روغن پالم در لبنیات گفت: وزارتخانه ذیربط به دلیل اهمیت موضوع سلامت به صورت کارشناسی به این موضوع ورود پیدا کرده و پس از ارسال نظرات کارشناسی دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند و هر وقت موارد به قوه قضاییه ارسال شود مطمئنا به صورت جدی رسیدگی صورت خواهد گرفت.

دادستان کل کشور درباره پرونده کرسنت گفت: پرونده در دستگاه قضایی مطرح و در حال رسیدگی است و دیوان عالی کشور در مرحله رسیدگی اعمال ماده 18 در این پرونده است.

وی درباره متهم بانکی به نام "ح-ب- د" از سال 85 تاکنون گفت: حکم برای این شخص صادر قطعی و اجرا شده است و پرونده مفتوح در تهران قابل رسیدگی است و وی در اصفهان هم پرونده‌ای دارد که برای احضار این متهم در تهران به اصفهان نیابت داده بود و حکم مربوطه درباره جلب این متهم نبوده است اما در حکم احضار آمده بود که در صورت عدم حضور حکم جلب باشد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: درباره تغییر تحولات مسئولان عالی قوه قضاییه در دوره ریاست جدید گفت: قرار است در دوره جدید اقدامات و شتاب بیشتری صورت گیرد که قطعا یکی از مسائل جابه‌جایی برخی مدیران است و در مورد شایعات پیش آمده در موارد کثیر تاکنون تصمیم جدی گرفته نشده است و مواردی که رئیس قوه تشخیص دهند قطعا ابلاغ می‌شود.

پرونده مدیران عامل اسبق بانک‌های ملی و صادرات

دادستان کل کشور درباره رسیدگی پرونده مدیران عامل اسبق بانک‌های ملی و صادرات در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: مدیر عاملان بانک‌های صادرات و ملی هنوز محاکمه نشده اند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره حضور برخی از متهمان پرونده ستاد سوخت در مراسم تشییع خبرنگار ورزشی کشورمان گفت: در زمانی که تحقیقات یک پرونده به مرحله‌ای برسد که نیاز به بازداشت متهم نباشد با قرار وثیقه آن فرد یا افراد آزاد می‌شوند و در حال حاضر چند بازداشتی در این پرونده وجود دارد و اخیرا هم 2 نفر دیگر بازداشت شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است.

محسنی اژه‌ای درباره درگیری برخی از مأموران شهرداری با دست فروشان و استفاده از ابزاری همچون پنجه بکس علیه آنان تصریح کرد: من از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم و بی‌خبرم.

از بابک زنجانی چه خبر؟

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت روند پرونده بابک زنجانی گفت: 5 نفر بازداشت هستند و اکنون تعداد بازداشتی‌ها بیشتر شده و یکی از مدیران نفتی و 2 یا 3 نفر در ارتباط با این پرونده هم بازداشت شده‌اند که این بازداشتی‌های مستقیم تعدادشان بیشتر شده و برخی ارتباط مستقیم پولی با این پرونده نداشتند اما در هر صورت ارتباط‌هایی وجود داشته و باید گفت که آن مدیر یکی از مسئولان فعلی هم هست.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اعلام اسامی برخی دانشجویان در موضوع بورسیه غیرقانونی که صورت گرفته بود گفت: اگر سند طبقه‌بندی شده باشد حق انتشار وجود ندارد و اگر چنانچه به کسی لطمه‌ای وارد شده باشد آن فرد جهت رسیدگی می‌تواند شکایت خود را اعلام کند و قوه قضاییه قطعا رسیدگی خواهد کرد.

پرونده خبرنگار بازداشتی واشنگتن پست

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت بازداشت خبرنگار واشنگتن پست به اتهام جاسوسی گفت: این پرونده در مرحله مقدماتی است و براساس قانون معذوریم و نمی‌توانیم مشخصات و جزئیات پرونده این متهم را مطرح کنیم و فقط قاضی اتهام را به متهم تفهیم می‌کند اما 3 نفر هنوز درباره این پرونده بازداشت هستند و مسائل امنیتی است و از لحاظ قانونی امکان بازگو کردن جزئیات اتهام را ندارم.

وی درباره اجرایی شدن حکم 10 تن از محکومان مواد مخدر بعد از تمدید حکم ریاست دستگاه قضا گفت: این 2 موضوع ارتباطی با یکدیگر ندارند و احکامی که قطعی می‌شوند بعد از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شوند.

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده "م- ر" خاطر نشان کرد: حکم وی دادگاهی شده و قطعا اجرایی می‌شود اما در دیداری که با قاضی پرونده داشتم وی گفت تلاش می‌کنیم که زودتر کارها را انجام دهیم اما بحث از یک ماه برای صدور حکم این پرونده در میان نبود.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با کلاهبرداری پرورش کرم(پرونده ورمی کمپوست) اظهار داشت: کلاهبرداری یک جنبه عمومی دارد که دادستان در این جنبه وارد می‌شود اما در جنبه شخصی باید شکایت شود که البته این پرونده هر 2 حیث را داراست.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت دادگاه دادستان سابق تهران تصریح کرد: مطلب جدیدی ندارم همان پرونده‌ای که در دیوان بود هنوز برایش حکم نهایی صادر نشده و پرونده‌ای که در دادسرا بود نیز هنوز کیفرخواست برایش صادر نشده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی پرونده‌های افراد مهم مشمول مرور زمان می‌شود گفت: پرونده ستار بهشتی مشمول مرور زمان نشد و با جدیت و وسواس و با نظرگیری از کارشناسان و پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفت.

رسیدگی به پرونده هواپیمای آنتونف

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با سقوط هواپیمای آنتونف اظهارداشت: پرونده تشکیل شده و فرقی نمی‌کند که چه کسی مقصر باشد و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با تعداد پرونده‌های دادستان سابق تهران افزود: در خصوص تعداد آن اطلاعی ندارم اما پرونده اکنون در مرحله دادسراست و هنوز حکمی صادر نشده است.

دادگاه مهدی هاشمی

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود حساسیت‌هایی که در خصوص غیر علنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی وجود دارد آیا به منظور علنی برگزار شدن آن ترتیب اثر داده خواهد شد اظهار داشت: علنی یا غیرعلنی برگزار شدن دادگاه در قانون پیش‌بینی شده است و تشخیص مصادیق آن به عهده قاضی است.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با تخلفات بورسیه‌ها و کسانی که از رانت استفاده کرده‌اند تصریح کرد: باید ماهیت قضیه روشن شود تا بتوانیم بگوییم می‌توان ورود کرد یا خیر.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا زندانیان محکومین فساد مالی در عید فطر مشمول عفو نشده‌اند تصریح کرد: عفوهای عید فطر ملاکی و معیاری است اما در این زمینه هم استثنائاتی وجود دارد.

دادستان کل کشور در ارتباط با ادعای رئیس بانک صادرات مبنی بر اینکه هیچ اتهامی به وی اعلام نشده گفت: امکان صدور کیفرخواست بدون اطلاع متهم وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برادر مه‌آفرید ادعا داشته که وکیل معرفی کرده و وی را راه ندادند تصریح کرد: چنین چیزی صحت ندارد و در مواردی که خود متهم حضورش الزامی نباشد وکیل حضور می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا هیاتی از ایران برای بررسی پرونده بابک زنجانی به ترکیه رفته‌اند اظهار داشت: تا اکنون هیئت‌هایی مرکب از بانک مرکزی، دولت وقوه قضاییه به کشورهای مختلفی که وی ادعا می‌کرد در آنجا پولی دارد برای بررسی رفته‌اند.

دادستان کل کشور در پایان در ارتباط با زمان دادگاه مدیران به بانک خاطر نشان کرد: هنوز در ارتباط با دادگاه آنها تعیین زمان نشده است.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها