جام جم ورزشی: میرسلاو کلوزه، مهاجم لهستانی‌تبار تیم ملی فوتبال آلمان بتازگی خداحافظی خود را از رده ملی اعلام کرد تا یکی دیگر از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال ژرمن‌ها به خط پایان برسد.
کد خبر: ۷۰۶۱۱۵
دوست ‌داشتنی‌ترین شماره 11 فوتبال آلمان

به گزارش جام جم ورزشی، کلوزه در حالی به پایان کار خود در تیم ملی فوتبال آلمان رسید که در آخرین بازی‌های خود در این تیم دو افتخار بسیار بزرگ کسب کرد؛ کسب عنوان برترین گلزن تاریخ جام جهانی و البته بوسه بر جام قهرمانی این رقابت‌ها. فرانتس بکن‌باوئر قیصر فوتبال آلمان و اسطوره بزرگ ژرمن‌ها با تمجید از خدمات این مهاجم کنونی لاتزیوی ایتالیا برای تیم ملی آلمان اظهار کرد خداحافظی کلوزه در سی و شش سالگی از رده ملی بسیار قشنگ است اما کلوزه زمانی که برای نخستین بار برای تیم ملی فوتبال آلمان بازی کرد هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که این مهاجم لهستانی‌تبار با آن صورت استخوانی و اندام لاغر به گلزن‌ترین رقابت‌های تاریخ جام جهانی تبدیل شود. به هر حال این ستاره تیم لاتزیو در حالی از حضور در رده ملی خود را برای همیشه بازنشسته کرد که کوهی از افتخارات در کارنامه خود ثبت کرده است. نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات و افتخارات و ویژگی‌های فوتبالی میرسلاو کلوزه می‌اندازیم، البته از دریچه‌ای آمار و ارقام:

360 درجه

میرسلاو کلوزه به شادی‌های پس از گلش هم معروف است. او پس از گلزنی بالانس می‌زند و با حرکات پشتک وارو 360 درجه دور خود می‌چرخد، اما در جام جهانی 2014 برزیل وقتی نخستین گل خود را در این تورنمنت به ثمر رساند، می‌خواست همان شادی گل معروفش را تکرار کند اما موفق نشد زیرا این بار تعادلش به هم خورد.

137 بازی ملی

کلوزه نخستین بازی ملی خود را اسفند 1380 انجام داد و آخرین بار نیز تیر ماه امسال برای ژرمن‌ها به میدان رفت. او در این مدت 137 بازی ملی انجام داد و همراه تیم ملی فوتبال آلمان در 87 مسابقه به پیروزی رسید. جالب است بدانید لوتار ماتئوس ـ‌که با 150 بازی ملی در فوتبال آلمان رکورددار است ـ همین تعداد پیروزی را همراه ژرمن‌ها به دست آورده است. او در جام جهانی 2014 برزیل از لحاظ ثبت بازی ملی رکورددارترین و پرسابقه‌ترین بازیکن جام بود. او در 137 بازی ملی خود برای آلمانی‌ها در دو فینال جام جهانی به میدان رفت؛ فینال سال 2002 و 2014.

16 گل در جام جهانی

میرسلاو کلوزه با دو گلی که در رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل به ثمر رساند شمار گل‌های خود در این رقابت‌ها را به عدد 16 رساند تا با سبقت از رونالدوی برزیلی، گلزن‌ترین فوتبالیست تاریخ جام جهانی لقب بگیرد. رونالدو پیش از جام جهانی 2014 اظهار کرده بود اگر کلوزه رکورد او را بشکند، خیلی ناراحت می‌شود!

فقط 15 دقیقه

زمانی که این رکورددار گلزنی در جام جهانی نخستین بار برای تیم ملی آلمان به میدان رفت فقط 15 دقیقه وقت لازم داشت تا نخستین گل ملی خود را بزند. آلمان در این دیدار مقابل آلبانی قرار گرفته بود و این مسابقه از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2002 محسوب ‌شد. کلوزه در دقیقه 73 به‌عنوان یار جانشین به میدان آمد و در دقیقه 88 نخستین گل ملی خود را زد. آلمان 2 بر یک آلبانی را برد.

شماره 11

مهاجم کنونی لاتزیوی ایتالیا زمانی که در تیم ملی آلمان آغاز به کار کرد شماره 18 را بر تن می‌کرد اما خیلی طول نکشید که پیراهن شماره 11 را صاحب شد، شماره‌ای که تا آخرین روزی که برای ژرمن‌ها بازی کرد بر تن او بود. او بزرگ‌ترین شماره 11 تاریخ فوتبال ژرمن‌هاست. هیچ بازیکنی به اندازه کلوزه شماره 11 درخشانی برای آلمان در تاریخ جام جهانی نبوده است.

کفش طلا با 5 گل

هر چند آلمانی‌ها در جام جهانی 2006 که خودشان میزبان بودند با شکست مقابل ایتالیا در نیمه نهایی به فینال نرسیدند اما حداقل دستاورد این بود که میرسلاو کلوزه با پنج گل زده برترین گلزن رقابت‌ها شد. او کفش طلای این رقابت‌ها را به خانه برد.

4 بار حضور در جام جهانی

میرسلاو کلوزه نخستین بازیکن در تاریخ جام جهانی است که در چهار مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی به‌صورت پیاپی بازی کرده است. او در جام جهانی 2002 با آلمان نایب قهرمان شد، در جام جهانی 2006 با تیم ملی کشورش مقام سوم را به دست آورد، در جام جهانی 2010 مجدد با آلمان روی سکوی سوم قرار گرفت و سرانجام در جام جهانی 2014 بوسه بر جام قهرمانی زد.

3 گل در یک مسابقه

میرسلاو در نخستین جام جهانی عمر خود یعنی جام جهانی 2002 در مرحله گروهی و دیدار با عربستان سعودی سه گل از هشت گل تیمش را به ثمر رساند. او گلزن دوم آن رقابت‌ها شد.

اولین قهرمانی

قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل نخستین قهرمانی کلوزه لهستانی‌تبار در تاریخ این رقابت‌ها بود. او که پیش از این افتخارات متعددی را در رده باشگاهی به دست آورده بود با این موفقیت عظیم و بی‌نظیر کارنامه افتخارات خود را به بهترین شکل ممکن تکمیل کرد.

71 گل ملی

کلوزه 71 گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند. او شهریور سال گذشته هنگامی که در مقدماتی جام جهانی 2014 شصت و هشتمین گل ملی خود را به اتریش زد با رکورد گرد مولر افسانه‌ای مساوی کرد و اردیبهشت امسال با گلزنی در دیداری دوستانه مقابل ارمنستان پیشتاز رکورد گل ملی در کشورش شد. خودش می‌گوید مقایسه او با گرد مولر افسانه‌ای ـ که به بمب افکن ملقب بود ـ بیشتر شبیه یک شوخی است.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها