یک شرکت نوپا برنامه‌ای برای ساخت نوعی نرم‌افزار به منظور تسهیل ارتباط اینترنتی سالمندان با فرزندان و دیگر اعضای خانواده طراحی کرده است.
کد خبر: ۷۰۵۷۰۴

داستان از وقتی شروع شد که مادربزرگ‌ استفان لوکن (یکی از پایه‌گذاران این شرکت) در خانه سالمندان در فرانسه در گذشت. استفان به همراه همسر و فرزندانش در رومانی و در فاصله 2000 کیلومتری از مادربزرگش زندگی می‌کرد. با این که استفان هر چند ماه یک بار همراه با خانواده به دیدار مادربزرگش می‌رفت، اما دوست داشت ترتیبی بدهد تا مادربزرگ بتواند از طریق اسکایپ یا نرم‌افزارهای دیگر تماس تصویری، از راه دور هر روز نوه‌هایش را ببیند. مشکل اینجا بود که مادربزرگ استفان همانند بسیاری از سالمندان دیگر نحوه استفاده از تبلت یا رایانه را نمی‌دانست.

پژوهشی نشان می‌دهد فقط حدود 35 درصد از سالمندان بالای 80 سال در ایالات متحده و اروپا می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، جمعیت افراد بالای 80 سال بین سال‌های 2000 تا 2050 چهار برابر شده و به 395 میلیون نفر خواهد رسید. با توجه به این که بسیاری از این افراد در استفاده از اینترنت دچار مشکل هستند، باید فکری برای این مساله کرد.

پس از مرگ مادربزرگ، استفان تصمیم گرفت راه‌حلی برای ارتباط ساده‌تر افراد سالمند از طریق اینترنت بیابد. او به این نتیجه رسید که سالمندان از تعداد زیاد برنامک‌های موجود روی صفحه تبلت وحشت می‌کنند. به همین دلیل او ماه‌ها به تلاش پرداخت و در کنار همکارش توانست یک لانچر جدید ویژه سالمندان طراحی کند.

به این ترتیب آنها توانستند نوعی صفحه ویژه برای تبلت طراحی کنند که فقط دارای سه دگمه «اسکایپ»، «بازی» و «کمک» بود و به این ترتیب، برنامک‌های دیگر که برای فرد سالمند ضروری نیست حذف می شود.

چون تبلت ممکن است برای استفاده‌کننده کمی گیج‌کننده باشد، استفان یک شرکت خدمات پشتیبانی را نیز طراحی کرد که می‌تواند از راه دور کنترل تبلت را به دست گرفته و مشکل ایجاد شده را حل کرده یا برنامک‌های جدید را نصب کند. وقتی فرد سالمند دگمه کمک روی تبلت را فشار می‌دهد، بلافاصله به یکی از اپراتورهای مرکز خدمات پشتیبانی متصل می‌شود. هر فرد می‌تواند با پرداخت ماهانه 20 دلار از خدمات مرکز پشتیبانی برخوردار شود. این مرکز پشتیبانی در رومانی مستقر خواهد شد و همه تماس‌ها به آن منتقل می‌شود.

کمک به سالمندان برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت با اعضای خانواده خود فقط جنبه اقتصادی ندارد. از آنجا که فناوری گاهی موجب شکاف در تعاملات اجتماعی و ارتباطات انسانی می‌شود، این پروژه می‌تواند گامی مثبت برای کاهش روابط انسانی موجود در جامعه باشد.

منبع:phys.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها