دردهای پستان در خانم‌ها در بسیاری موارد منشا هورمونی دارد و با دوره قاعدگی مرتبط است

درد پستان همیشه نشانه سرطان نیست

طی سال‌های اخیر با افزایش آمار سرطان پستان در خانم‌ها، ترس از ابتلا به این بیماری با مشاهده کوچک‌ترین نشانه غیرمعمول در سینه‌ها افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۰۵۳۳۰

یکی از عوارض یا بهتر بگوییم مشکلات شایعی که در سنین باروری در زنان دیده می‌شود «ماستالژی» یا درد پستان‌هاست که با ترس و نگرانی‌های زیادی برای خانم‌ها از نظر مرتبط بودن این مشکل با بدخیمی‌های پستان همراه است.

به گفته دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان، چنین برداشت نگران‌کننده در اکثر موارد، اشتباه از آب درمی‌آید. البته با وجود این که معمولا درد پستان نشانه اولیه سرطان نیست، ولی این موضوع نباید مانع مراجعه شخص به پزشک شود، زیرا ممکن است بیماری مهم دیگری عامل درد سینه‌ها باشد که فقط با معاینه پزشک وبررسی قابل تشخیص است.

دکتر لاهوتی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: باید دانست درد پستان معمولا خانم‌ها را در سنین تولیدمثل درگیر می‌کند و رده سنی بیماران معمولا بین دهه سوم، چهارم و گاهی پنجم زندگی است. این دردها ممکن است یکطرفه یا دوطرفه، دوره‌ای یا غیردوره‌ای باشد ونیز از نظرزمانی با دوره قاعدگی بیمار مرتبط باشد. در چنین شرایطی معمولا بیمار ازچند روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی در پستان‌ها احساس درد می‌کند که گاهی خیلی شدید است و حتی مزاحم خواب شخص می‌شود. گاهی سینه‌ها در لمس بسیار حساس می‌شود و با کوچک‌ترین تماس دچار درد می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردها در تمام طول ماه تداوم یابد و آنقدر شدید باشد که کار و استراحت بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

دردهایی که به قاعدگی ربطی ندارد

به گفته دکتر لاهوتی، مشکلات ساختاری پستان‌ها هم ممکن است باعث درد شود. مثلا سابقه ضربه به پستان، جراحی یا وجود کیست‌های پستان نیز باعث ماستالژی می‌شود و این دردها چون علت هورمونی ندارد، معمولا دوره‌ای هم نیست و به سیکل قاعدگی ارتباطی ندارد.

این متخصص زنان با تاکید بر این که گاهی محل اصلی درد پستان نیست، ولی درد در محل پستان احساس می‌شود، می‌افزاید: باید توجه داشت زمانی که درد در ماهیچه‌های اطراف پستان یا در مفاصل وماهیچه‌های قفسه سینه احساس شود، ممکن است نوعی درد قلبی باشد. این دردها نیز معمولا دوره‌ای نیست و به قاعدگی بیمار نیز ارتباطی ندارد.

قرص‌های ضدبارداری، سینه‌ها را دردناک می‌کند

گاهی خانم‌ها داروهایی مصرف می‌کنند که منشا هورمونی دارد و باعث تحریک یا تغییر میزان هورمون‌های جنسی در وی می‌شود و این مساله به نوبه خود درد پستان ایجاد می‌کند. مثلا خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند یا کسانی که تحت درمان ناباروری هستند، ممکن است به علت تغییرات هورمونی دچار دردهای پستان شوند.

دکتر لاهوتی با اشاره به این مساله می‌افزاید: همچنین خانم‌هایی که سینه‌های بزرگی دارند ممکن است دردهایی را به صورت غیردوره‌ای تجربه کنند. این دردها ممکن است همراه با دردهای عضلات پشت و گردن نیز باشد.

درد سینه‌ها معمولا بی‌خطر است

آنچه بیماران به عنوان درد مطرح می‌کنند معمولا درد یا سوزشی واضح یا احساس سنگینی در پستان‌هاست وگاهی نیز شامل درد مبهم یا احساس ناراحتی در پستان می‌شود.

دکتر لاهوتی با اشاره به این که وجود این علائم در پستان‌ها، بخصوص اگر با علامت دیگری همراه نباشد معمولا نشانه بیماری خطرناکی نیست، می‌گوید: با وجود این، بروز چنین علائمی نباید مانع از مراجعه به پزشک شود چون در تعداد کمی از بیماران، درد پستان نشانه بیماری‌های مهم‌تری است که فقط از سوی پزشک قابل، تشخیص است. همچنین باید توجه داشت بیماری‌های مهم‌تر معمولا با علائم دیگری مثل توده پستان، ترشح نوک پستان بخصوص ترشح خونی، تورفتگی نوک پستان، نبود تقارن واضح بین دوپستان، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا علائم دیگری نیز همراه است.

جستجوی ردپای کیست‌های پستان

دکتر لاهوتی با تاکید بر خطرناک‌نبودن کیست‌های پستان می‌گوید: معمولا پزشک برای تشخیص کیست‌های پستان ابتدا یک معاینه دقیق از پستان‌ها و غدد لنفاوی زیر بغل انجام می‌دهد. همچنین اگر درد پستان‌ها دوره‌ای نبوده و منشا درد از جایی غیر از پستان باشد، نواحی احتمالی دیگر درد نیز از سوی پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای تشخیص کیست‌ها و توده‌های احتمالی پستان نیز بسته به سن و شرایط بیمار، ماموگرافی یا سونوگرافی انجام می‌شود.

درمان با ویتامینE

یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی که در رابطه با دردهای پستان مطرح می‌شود این که درمان و رفع آن چگونه ممکن است.

دکتر لاهوتی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: معمولا پس از اطمینان از این که درد پستان علت مهمی ندارد یا هورمونی است در قدم اول، ویتامین E و در صورتی که درد شدید باشد یا با ویتامین E کنترل نشود مسکن‌هایی مثل بروفن و مفنامیک اسید تجویز می‌شود. البته گاهی ممکن است از داروهای دیگر هورمونی یا غیرهورمونی هم استفاده شود. در کنار درمان دارویی پرهیز از مصرف زیاد چای و قهوه پررنگ، شکلات، ادویه‌جات و نوشابه‌های گازدار نیز می‌تواند موثر باشد. معمولا انجام این اقدامات به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.گرچه با گذشت زمان و افزایش سن نیز دردها کاهش یافته یا از بین می‌رود.

پونه شیرازی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها