در حال حاضر نقشه ژورنالیستی مهمی توسط نیویورک‌تایمز آغاز شده که باید توسط مردمی که به حقوق بشر اهمیت می‌دهند، پاسخ داده شود: نیویورک‌تایمز در حال تلاش برای بازنویسی تاریخ جنگ غزه است تا بتواند آن را به‌عنوان تهدیدی ناشی از اقدام خشن حماس در ماه ژوئن برای ربودن یک نوجوان در کرانه باختری جلوه داده و این تهدید را پررنگ‌تر از جنگی که توسط اسرائیل در برابر حماس آغاز شده، نشان بدهد.
کد خبر: ۷۰۵۲۷۵
بازنویسی متعصبانه وقایع غزه در نیویورک تایمز

نیویورک‌تایمز در تلاش است علاقه اسرائیلی‌ها را در تخریب حکومت واحد بین حماس و فتح ـ که ماه می اعلام شد ـ کمرنگ جلوه دهد.

در مقابل، نیویورک‌تایمز درباره محاصره هفت ساله غزه و قرارگیری 1.8 میلیون نفر در زندان روباز هیچ توضیحی ارائه نکرده است.

نقشه مذکور چند روز قبل در بخش مربوط به استیون ارلانگر (Steven Erlanger) نیویورک تایمز، آشکار شد. ارلانگر می‌گوید حماس سه نوجوان اسرائیلی را دوازدهم ژوئن ربوده و به قتل رسانده و این آدم‌ربایی، عامل جنگ غزه جلوه داده شده است: آدم‌ربایی موجب جنگ اخیر با حماس در غزه شد... بر طبق مستندات دادگاه، حسام‌القواسمی طی بازپرسی به پلیس گفت که او به سازماندهی آدم‌ربایی کمک کرده و بابت این کار از حماس پول دریافت کرده است.

اما هنوز مقاله تمام نشده که ادعای مسئولیت حماس در این موضوع به طور غیر‌مستقیم پس گرفته می‌شود: کارشناسان استدلال می‌کنند که ممکن است قبیله محلی القواسمی به صورت خودسرانه عمل کرده باشند و هنوز مشخص نیست حماس به‌عنوان یک سازمان پشت ماجرای آدم‌ربایی حضور داشته باشد.

ستون تام فریدمن (Tom Friedman) در نیویورک‌تایمز هم حماس را جهادگران اسلامی معرفی کرد که تلاش می‌کنند نه‌تنها اسرائیل، بلکه کل منطقه را در آتش فرو ببرند. او به تونلی نزدیک کیبوتص kibbutz (مزرعه اشتراکی) اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌گوید حماس از این تونل‌ها برای قتل غیرنظامیان اسرائیلی استفاده می‌کرده، در حالی که فلسطینی‌ها برای کشتن نظامیان اسرائیلی از آنها استفاده می‌کردند.

ایلن کوهن (Ilene Cohen) می‌گوید فریدمن همه چیز را اشتباه درک کرده است: اظهارات فریدمن بسادگی آخرین نکات مورد نظر اسرائیلی‌ها را که در حال تکرار در رسانه‌های اسرائیلی است، منعکس می‌کند: حماس، اسرائیل را مجبور به این کار کرد؛ حماس یک قبیله را بر ضد اسرائیل هدایت و اسرائیل از آن به‌عنوان طعمه استفاده کرد. با عرض معذرت، این همان قصه قدیمی سگ، مشق شبم را خورده است ، به اضافه قتل‌عام و خرابی. اسرائیل هیچ نماینده‌ای ندارد و تنها با دست پرقدرت یک خیمه‌ شب‌باز قوی به نام حماس کنترل می‌شود!

طبق گفته‌های تام فریدمن، محاصره غزه وجود خارجی ندارد و 47 سال اشغال استعماری که بیش از نیم میلیون مهاجر را در سرزمین‌های غصب شده فلسطین اشغالی مستقر کرده ـ در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ـ به پروژه بی‌پروایانه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری تقلیل یافته است (و حتی به شرق بیت‌المقدس هم اشاره‌ای نشده)‌.

بنابراین، نتیجه حاصل از صحبت‌های فریدمن، چگونگی تضعیف حماس است، نه چگونگی رسیدن به عدالت دیرهنگام برای مردم فلسطین و پایان دادن به اشغال.

در نهایت، سرمقاله نیویورک تایمز در بخش جنگ، حماس را در کشته شدن بیش از هزار غیرنظامی فلسطینی توسط اسرائیل مقصر می‌داند و می‌گوید حماس تلاش عمدی برای شعله‌ور کردن آتش اسرائیل روی مردم بی‌گناه را متقبل شده است.

و نیویورک‌تایمز می‌گوید حماس عامل پشت پرده کمرنگ شدن تمام راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به جنگ است، اما دونالد جانسون (Donald Johnson) می‌گوید نیویورک‌تایمز در حال نوشتن یک تاریخ جدید بی‌باکانه در‌باره محاصره غزه است:

8‌/‌1 میلیون نفر مردم غزه در زندان زندگی می‌کنند و شما چیزی نمی‌گویید تا این‌که موضوع آتش موشک‌های حماس، موضوع صفحه نخست شما شود.... همچنین اسرائیل مرتب در طول آتش‌بس‌ها به غیرنظامیان غزه تیراندازی می‌کند تا محاصره را سخت‌تر کند و در صفحات سرمقاله‌تان چیزی در این مورد گفته نمی‌شود.

آمریکا تجهیزات مورد استفاده اسرائیل برای بمباران غیرنظامیان را تامین می‌کند و شما چیزی نمی‌گویید...

آیا جز این است که براحتی امتیاز شهروند ابرقدرت و درجه یک را برای خود قائلید که می‌تواند دیگران را بدون توجه زیاد زیر پا له کند؟!

تصور کنید به طریقی، فلسطینیان قادر بودند اسرائیلی‌ها را در موقعیتی مشابه قرار دهند، یعنی موقعیتی که در آن قادر نباشند با دنیای بیرون، بدون اجازه فلسطینی‌ها تجارت کنند، یا ورود و خروج اسرائیلی‌ها بدون اجازه فلسطینی‌ها ممکن نباشد و محاصره تا وقتی که اشغال پایان پیدا نکرده، ادامه یابد. به نوعی من به دست‌اندرکاران نیویورک تایمز شک دارم که در این صورت منتظر جنگ می‌ماندند تا درباره آن صحبت کنند!

منبع: سایتhttp:// coinlifter.com

مترجم: الهه عیوض زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها