اقدامات متوحشانه و دور از منطق گروه تروریستی داعش نگرانی​هایی را در عراق درباره تسلط این گروه بر سد عظیم موصل و عواقب ماجراجویی داعشی​ها به وسیله آن به وجود آورده است.
کد خبر: ۷۰۴۲۱۰
اگر داعش سد موصل را منفجر کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری المصدر نیوز، سد موصل بزرگترین ذخیره آبی عراق و سومین سد بزرگ خاورمیانه است که در سال 1950 میلادی بر رود دجله در 40 کیلومتری شمال شهر موصل ساخته شد.

چند روز پیش، گروه تروریستی داعش سد موصل را به تصرف درآورد و باعث ایجاد نگرانی هایی درباره تخریب این سد به دست تروریست هایی شد که از هیچ اقدامی در کشتار و ویرانگری ابایی ندارند.

پیشمرگه ها یک گلوله هم شلیک نکردند

زهیر الچلبی یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون و چهره برجسته حزب الدعوه عراق گفت: سازمان داعش توانست سد موصل را به تصرف خود درآورد بدون اینکه نیروهای پیشمرگه کرد حتی یک گلوله در مقابله با این اقدام داعشی ها شلیک کنند.

الچلبی در گفت و گو با رسانه های عراقی تصریح کرد: نیروهای پیشمرگه کرد یک روز پیش از تصرف این سد به دست داعش، این سد را ترک کردند و هیچ مقاومتی نیز در منطقه سد در تقابل با نیروهای داعش نداشت.

وی افزود:قبل از ورود داعش به منطقه،بسیاری از خانواده های ساکن در نواحی اطراف سد،به مکان​های امن تری کوچ کردند.

در همین حال، بشار کیکی رئیس شورای استانی نینوا گفت: شبه نظامیان داعش کاملاً بر سد موصل تسلط یافتند.

اگر داعشی ها سد را تخریب کنند

پیش از این، سخنگوی وزارت پیشمرگ ها (وزارت دفاع) در اقلیم کردستان عراق گفته بود که افراد مسلح داعش از عصر روز پنجشنبه گذشته بر سد موصل مسلط شدند.

او هشدار داده بود: اگر افراطی های داعش، سد را تخریب کنند، جاری شدن آب آن، زندگی انسانی، جانوری و کشاورزی را در استان های نینوا، کرکوک، صلاح الدین و حتی بغداد تهدید خواهد کرد. آب در صدها شهر و روستا جاری خواهد شد و خسارت های زیادی به بار خواهد آورد.

اما وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد: تروریست های داعش اقدام به تخریب سد تنها به یک دلیل نخواهند کرد و آن اینکه آب سد باعث غرق شدن مناطق وسیعی خواهد شد که هم اکنون تحت سیطره داعشی هاست، از جمله موصل و صلاح الدین.

در هفته گذشته، تروریست​های داعش مناطق تحت سلطه نیروهای پیشمرگه کرد را مورد حمله قرار دادند و به بخش​هایی از مناطق مرزی عراق با اقلیم کردستان شامل سد موصل مسلط شدند.

سونامی 12 متری

برخی ناظران بعید دانستند که داعش اقدام به منفجر کردن سد موصل کند، هر چند داعشی ها خطر آب ذخیره شده پشت سد را می دانند و آگاهند که دولت عراق پیش از این، برای مواقع اضطراری کاهشی در آب سد نمی داد.

این ناظران گفته اند: منفجر کردن سد، یعنی حمله به موصل (مقر داعش) با آبی که ارتفاع موج آن به 12 متر می​رسد و ظرف نیم ساعت شهر را کاملا غرق می​کند؛ همچنین بعد از سه ساعت، صلاح​الدین به زیر آب می رود و 12 ساعت بعد، آب به بغداد هم می رسد. اما اکثر زمین های تحت تصرف داعش نیز به زیر آب خواهد رفت.

سد موصل شریان حیاتی میلیون ها عراقی به شمار می رود که مقادیر زیادی از آب و برق عراقی ها را تأمین می​کند.

سرچشمه تأمین آب این سد، سلسله جبال ترکیه و بارش برف فراوان سالانه در این ارتفاعات است.

تهدید غفلت در تعمیر و نگهداری

اما عادل المختار مشاور در کمیسیون کشاورزی و آب های پارلمان عراق از تهدید دیگری خبر داد که از غفلت در تعمیر و نگهداری آن ناشی می​شود.

مختار توضیح داد: در طول 24 ساعت، 27 ان‍ژکتور، تزریق بتن را در شکاف های سد به عهده دارند.

وی افزود: شکاف ها و حفره هایی به طور مداوم در سد ایجاد می شود و علت آن، جنس گچی زمینی است که سد بر روی آن بنا شده و ترکیب آب با گچ باعث ایجاد این حفره ها می​شود.

این کارشناس عراقی هشدار داد: سه روز است که عملیات تزریق بتن متوقف شده و در صورت از سرگیر نگرفتن این کار، می​تواند به مشکل جدی منتهی شود.

استخدام مهندسان از سوی داعش

از سوی دیگر برخی شاهدان به رسانه های عراقی گفته​اند که داعش مهندسانی را برای انجام اصلاحات لازم در سد موصل به کار گرفته است که این خود نشانه ای بر تصمیم داعش به حفظ و خراب نکردن آن است.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مهندس فعال در این سد اعلام کرد: تندروهای داعش مهندسانی را برای تعمیر خطوط انتقال برق (از نیروگاه سد) به شهر موصل استخدام کرده​اند. این خطوط، چهار روز پیش قطع و باعث کمبود برق و آب در مناطق تحت نفوذ داعش شده بود.

بازی احتمالی با برگ برنده سد

یکی از ناظران اداره سد گفت: داعشی ها با خودروهای گشت زنی مراقب اوضاع هستند، اما با این وجود نمی توان فعالیت های آنان را به ویژه در صورت قرار گرفتن در معرض تهدید موجودیتی، پیش بینی کرد. امکان دارد که آنها با برگ برنده سد در روزهای آینده بازی کنند.

جواد ارشادی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
چرا هیچكس كاری نمیكن..؟ خیلی عجیب، گروه چند هزار نفری اینقدر راحت پیشرفت میكنه!!!

نیازمندی ها