زمانی که اعضای گروه تروریستی داعش در حال کشتار وحشیانه شیعیان عراق بودند، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اقدام به بمباران مواضع این گروه نکرد، اما حال به دلیل احتمال وجود یک قتل عام، درصدد حمایت از پناهندگان مسیحی و اقلیت ایزدی‌ها برآمده است. البته خدا را شکر که پناهندگان مورد اشاره، فلسطینی نیستند.
کد خبر: ۷۰۴۱۲۴

حال آمریکایی‌ها به گفته خودشان برای کمک به عراق، اقدام به بمباران دقیق کاروان‌های متعلق به داعش کرده‌اند، اما چگونه بود که آنها در زمان حمله به طالبان در افغانستان، کاروان‌های عروسی را هدف قرار می‌دادند. آنها همچنین برای کمک به ایزدی‌هایی که این روزها از ترس داعش خانه‌های خود را ترک کرده و به کوهستان‌ها پناه برده‌اند، بسته‌های غذایی از طریق هواپیما می‌فرستند. این دقیقا همان کاری است که آمریکایی‌ها حدود 25 سال پیش برای کردها انجام دادند و در پایان مجبور شدند به منظور ایجاد یک پناهگاه امن برای کردها، سربازان آمریکایی و انگلیسی را وارد منطقه کنند.

اوباما درباره یکی از شرکایش یعنی عربستان هنوز اظهارنظری نکرده است؛ عربستانی که سلفی‌های آن با تجهیز مالی و تسلیحاتی شورشیان در سوریه و عراق، رویاهای خطرناکی در سر می‌پروراند. دیوار حائلی که بین عربستانی‌ها و تروریست‌های ساخته شده توسط آنها وجود دارد (و آمریکا این روزها در حال بمباران مواضع همین تروریست‌هاست)، باید آن‌قدر بلند باشد که به چشم نیاید. این اقدام پنهان‌سازی حقیقت از نوع آمریکایی است که آخرین نمونه از دورویی و تزویر به حساب می‌آید. اوباما در حال بمباران مواضع دوستان عربستان است، اما به این موضوع هیچ اشاره‌ای نمی‌کند. او اعتقاد دارد آمریکا باید برای دفاع از کنسولگری‌اش در اربیل و سفارتش در بغداد، وارد عمل شود. 30 سال پیش نیز آمریکایی‌ها با همین بهانه کوه‌های چوف لبنان را بمباران کردند. به باور آنها در آن زمان مبارزان لبنانی طرفدار سوریه خطری برای سفارت آمریکا در بیروت بودند. اوباما می‌گوید بمباران مواضع داعش را بنا به درخواست و دستور نوری مالکی، نخست وزیر عراق انجام داده است. جای تعجب است که چرا غربی‌ها تا این اندازه «درخواست‌ها و دستورات » را دوست دارند. از زمان پیمان ورسای در سال 1919 که ما مرزهای خاورمیانه را ترسیم کردیم، علاقه به این درخواست‌ها وجود داشت؛ همان مرزهایی که این روزها ابوبکر البغدادی و مردانش در حال تخریب آن هستند.

تهدید داعش علیه مسیحیان عراق (پذیرش اسلام، پرداخت مالیات یا مرگ)، حال متوجه اقلیت ایزدی‌های این کشور شده است؛ اقلیتی که داعش آن را «پرستندگان شیطان» می‌خواند. وقتی به داستان و سرگذشت 130 هزار نفر از آوارگان این اقلیت طی چند هفته اخیر گوش می‌دهیم، تجاوز به زنان و کشتار مردان و کودکان بخش زیادی از این ماجراها را تشکیل می‌دهد.

حال آمریکا می‌گوید برای دفاع از این افراد و دیگر گروه‌های مسیحی، وارد جنگ با داعش شده است. فرانسوی‌ها نیز از شورای امنیت خواسته‌اند برای دفاع از این گروه‌ها وارد عمل شوند اما سوال اصلی همچنان پابرجاست: آیا اگر آن آوارگانی که در مناطق کوهستانی شمال عراق پناه گرفته‌اند، فلسطینی بودند آمریکا باز هم دست به چنین کاری می‌زد؟

رابرت فیسک / مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها