به مناسبت سالگرد انفلاب مشروطیت همایشی تحت عنوان «نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» با محوریت بیان رشادت های مردم آذربایجان در تبریز برگزار می شود.
کد خبر: ۷۰۳۳۰۳
برگزاری همایش انقلاب مشروطیت در تبریز

مسئول همایش بین‌المللی مشروطیت در این جلسه با اشاره به نقش شهر تبریز در انقلاب مشروطه گفت: مردم وبه خصوص علمای تبریزی با شجاعت و شهامت خود سبب صدور فرمان مشروطیت شده و به همین دلیل باید نقش این استان و به خصوص شهر تبریز را در انقلاب های مردمی مهم دانست.

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی قیام مشروطیت تبریز از ارائه 385 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت:از این تعداد 15 مقاله خارجی و 370 مقاله داخلی از سراسر کشور از طرف دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی و پژوهشی به دبیرخانه همایش ارائه شده‌اند.

میکائیل جمال پور ادامه داد: ارائه 20 مقاله برتر در روز همایش از جمله برنامه های در نظر گفته شده برای آثار منتخب است که البته پنج مقاله خارجی است.

وی با اشاره به چاپ چکیده مقالات گفت: از میان 385 مقاله ارائه شئه 102 مقاله انتخاب شده و به صورت چکیده به چاپ رسده اند.

جمال پور با اشاره به نقش آذربایجان در انقلاب مشروطه گفت: مشروطیت جدا از انقلاب نبوده و با نشان دادن نقش آذربایجان در جریان مشروطه به خوبی می توان نقش این استان را در جریان انقلاب فهمید.

وی با اشاره به برگزاری این همایش در 14 مردادماه سال جاری گفت: هدف این همایش نگاه به گذشته نیست بلکه عبرت‌آموزی برای آینده است و می‌خواهیم از سرمایه گذشته برای ساختن نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آینده استفاده کنیم.

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی قیام مشروطیت تبریز ادامه داد: همایش های این چنینی باید برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و همچنین مردم غیور آذربایجان باید هر چند وقت یکبار اجرا شود تا مردم جهان با فرهنگ مردم این استان آشنا شوند.

علی اکبر ولایتی مهمان ویژه همایش مشروطیت

معاون شهردار تبریز با اشاره به مهمانان این همایش گفت: آقایان دکتر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دکتر صلاحی رئیس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام میهمانان ویژه همایش خواهند بود که از سخنانشان در طول همایش بهره مند خواهیم شد.

احمد حمیدی ادامه داد: این همایش ساعت 9 صبح سه‌شنبه 14 مرداد ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز و در جمع اساتید دانشگاه های استان آغاز شده و به تبیین نقش آذربایجان در جریان مشروطیت خواهد پرداخت.

وی افزود: در تلاشیم با برگزاری چنین همایش‌هایی غیرت دینی و تاریخی مردم تبریز را به نسل جوان ارائه کنیم تا این نسل بدانند گذشتگان و نیاکانشان در راه میهن فداکاری های زیادی کرده اند.

حمیدی با اشاره به نقش مردم این خطه در جریان مشروطیت و همچنین انقلاب اسلامی گفت: تبریز شهری با سابقه بالایی بوده که دارای مردم دینداری است و پس از ورود اسلام و مذهب تشیع به این خطه که شاخصه اصلی آن الهام گرفتن از قیام سیدالشهدا و محور اصلی آن توجه به امر به معروف و نهی از منکر است، این مکتب حقه را پذیرفتند.

وی ادامه داد: این همایش در سه بخش نهضت مشروطیت و نقش مردم و روحانیت در آن، قیام 29 بهمن مردم تبریز و پیشروی مردم تبریز در حوادث انقلاب اسلامی است که در هر سه مردم آذربایجان نقش بی بدیلی ایفا کرده اند.

اهم موضوعات همایش عبارتند از :

1 – نقش وسایل ارتباط جمعی در زمینه سازی و ظهور نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

2 – نقش مردم تبریز در استبداد و استعمار ستیزی از مشروطیت و انقلاب اسلامی

3 – بررسی تبطیقی مبانی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

4 – شخصیت شناسی، رفتار شناسی رهبران نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

5 – بازیابی هویت ایرانی – اسلامی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

6 – نقش آموزشهای شیعه‌ای در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

7 - نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی و نقش رهبری علما و فقهای دینی

8 – تعامل و تقابل علما و روشنفکران نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

9 – بررسی مبانی فقهی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

10 – جایگاه تبریز در بیداری و هدایت مبارزات مردم ایران در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

11 – بررسی نقش مردم تبریز در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی و مقام رهبری

12 – دستاوردهای مدنی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی

پژوهشگر ارشد تاریخ معاصر کشور آقای قاسم تبریزی با ارائه دو مقاله تحت عنوان :

1 – علل انحراف مشروطیت به روایت امام خمینی

2 – مشروطه مشروعه، علل و عوامل آن به روایت شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری

در این همایش شرکت فعال دارد

اقای تبریزی در مقاله دوم خود بحث اساسی سیری در اندیشه‌های شیخ شهید و طرح مشروطه مشروعه، علل و عوامل آن از مسائل مهمی مطرح کرده است . آقای تبریزی در این مقاله می نویسد طرح مشروطه مشروعه هنوز در هاله‌ای از ابهام مانده، خاصه شگرد تاریخ سازان و تحریف گران تاریخ مشروطیت در ارائه مشروطه با خط کش دو جریان: 1 – مشروطه 2 – استبداد در خور توجه است

به هر جریان فکری مخالف مشروطه غالب که ملهم از غرب و غرب گرایی بود، اتهام مستبد و استبداد خواه بسته شد و شخصیت‌های بزرگی که به دلیل تکیه بر قرآن و اسلام در پی نفی جریان‌های الحادی – سوسیالیستی – اومانیستی – نیهیلیستی و ماتریالیستی و ... بودند به مستبد و طرفدار استبداد متهم گردیدند و در این میان تشکیلاتهای استعماری فراماسونری، بابیان، ازلیان، بهائیان و ... از فرصت سود جسته و علیه قرآن، اسلام، دین، معتقدات و مقدسات مردم در مطبوعات به نام آزادی ‌نوشتند.

اعتراض علمای نجف و علمای سراسر مملکت را با جو سازی و جریان سازی وارونه جلوه دادند تا آنجا که شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله شیخ فضل الله نوری اعدام، آیت الله سید عبدالله بهبهانی ترور، آیت الله میرزا حسن مجتهد تبریزی و ملا محمد آملی تبعید، آیت الله سید محمد طباطبایی، سید علی یزدی و ... منزوی و با ترور دهها روحانی جو ارعاب و وحشت پدید آوردند.

در راس مجلس و قانون نویسی و تدوین مرامنامه مجلس ماسونها و جریان وابسته به غرب تکیه زدند ... و در پی بیش از یکصد و ده سال نگذاشتند صدای افغان مشروطه مشروعه به گوش مردم و محققان و مورخان برسد و از میان دهها رساله مشروطه و لوایح شیخ اعلامیه‌ها و بیانیه‌های علمای بزرگ در تاریخ نگاری و تاریخ نویسی کمتر اشاره شده است.

هنوز جریانات وابسته به غرب و عوامل انگلیس بهترین کتاب درباره مشروطه را اثر ادوارد براون جاسوس حرفه‌ای انگلیس می‌دانند و در داخل موفقترین را تاریخ مشروطه احمد کسروی و رجال مشروطه را چهره‌های ضد دین، ضد اسلام، غرب گرا و ... همچون میرزا ملکم خان، تقی زاده، طالبوف، آخوند زاده، میرزا آقاخان کرمانی، عباسقلی خان قزوینی، حسینقلی خان نواب و ... و این است که باید بار دیگر به منابع مورد وثوق، تاریخ نگاری اصیل و مستقل معاصر را آغاز نمود. و جریان شناسی تاریخ نگاری‌های وابسته را افشا کرد.

خصوصا در قضیه مشروطه مشروعه ما شاهد حضور دهها چهره برجسته اسلامی در زمان شروع و پس از انحراف و سقوط مشروطه هستیم. تحلیل‌های مستند از سوی محققان و پژوهشگران متعهد، معتقد و مسئول را باید شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها