گفتگو با پژمان جمشیدی و بهنوش بختیاری

پژمان جمشیدی: مربی‌گری را به کارگردانی ترجیح می‌دهم

ریموند مسی بازیگر بلندقامت و فقید کانادایی، چهره شناخته شده‌ای برای عموم مردم نیست و بیشتر تماشاگران پیگیرتر سینما او را به واسطه بازی در فیلم‌هایی چون «شرق بهشت» (در نقش پدر جیمز دین) و «آبه لینکلن در ایلی‌نوی» (در نقش لینکلن) به یاد دارند.
کد خبر: ۷۰۲۳۱۴
پژمان جمشیدی؛ یوزپلنگی که فرانکنشتاین شد

مسی بازیگر توانایی بود که عمدتا در نقش‌های مکمل حضورهای موفقی داشت که از جمله آنها می‌توان به نقش جاناتان بروستر در فیلم کلاسیک «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی فرانک کاپرا و محصول 1944 اشاره کرد. شخصیت جاناتان در نمایشنامه موفق جوزف کسلرینگ، فردی روانپریش است که مرتکب قتل‌های فراوان شده و تحت تعقیب پلیس قرار دارد. او برای این‌که بتواند براحتی به زندگی آزادش ادامه دهد و شناسایی نشود، با کمک یک جراح پلاستیک سابقه‌دار مدام چهره عوض می‌کند. اما در آخرین تغییرچهره، جراح صورت او را به شکل فرانکنشتاین درمی آورد و کار دست او می‌دهد.

این اثر نمایشی سال‌ها در صحنه‌های تئاتر آمریکا و اروپا روی صحنه رفت و بازخوانی‌های زیادی از آن شد و بازیگران زیادی نقش شخصیت مخوف جاناتان را بازی کردند، اما بتازگی و حدود 70سال از نخستین اجرای آن اثر، قرعه بازی در این نقش در ایران به نام پژمان جمشیدی، فوتبالیستِ تازه بازیگر شده افتاد.

جمشیدی با این حضور بامزه‌اش در نقش جاناتان که به‌صورت همزمان سعی در ترساندن و خنداندن تماشاگران دارد، دومین حضور صحنه‌ای‌ را تجربه می‌کند و نشان می‌دهد بازی او در نمایش «بادی که تو را برد، مرا خشک کرد» اتفاقی نبوده و او با جسارت تمام همچون کار قبلی باز هم آماده نقدهای تند برخی از دوستداران متعصب تئاتر است.

هرچند بازی خوب این یوزپلنگ سابق فوتبال در نقشی با شمایل فرانکنشتاین می‌تواند کفه ترازوی انتقادات را به نفع او سنگین‌تر کند. در این نمایش و در حرکتی جالب و به روزشده، از فوتبالیست بودن جمشیدی هم استفاده بهینه‌ای شده و او که برای فرار از قانون به جراح پلاستیک همراهش گفته بود که او را شبیه دیوید بکام ستاره فوتبال کند، ناگهان صورتش براثر اشتباهی سهوی شبیه فرانکنشتاین می‌شود!

جمشیدی حالا به قدری در نقش‌های کمدی خوب عمل می‌کند که توانایی بازیگری‌اش دیگر دارد به استعداد فوتبالی‌اش حسابی می‌چربد و این حسرت کذایی را به وجود می‌آورد که چرا او از ابتدا وارد عالم هنر نشده است.

علی رستگار ‌/‌ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها