این روزها بوکس ایران شرایط تازه‌ای را سپری می‌کند. وقتی که وزارت ورزش و جوانان در پی تاخیرهای برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون بوکس به یکباره مجوز احمد ناطق نوری را در بین گزینه‌های مورد نظر دید دیگر برای به تعویق انداختن انتخابات پافشاری نکرد.
کد خبر: ۷۰۱۶۵۶
مشت منتقدان بوکس در​ گوشه​ رینگ

در مجمع فدراسیون بوکس احمد ناطق‌نوری، مدیری با سابقه 24 سال در​ این فدراسیون یک بار دیگر ریاست را بر عهده گرفت، اما از طرفی سعی کرد به خواسته مسئولان وزارت ورزش و جوانان مبنی بر جوانگرایی در سطوح میانی مدیریت، احترام بگذارد.

انتصاب روح‌الله حسینی، از قهرمانان سابق بوکس و تحصیلکرده تربیت بدنی در راستای همین اهداف صورت گرفت. حسین نهرودی، سرمربی سابق تیم ملی نیز به عنوان مدیر تیم‌های ملی برگزیده شد، با​وجود این بوکس به‌عنوان ورزش مدال‌آور جا برای کار زیاد دارد.

نخستین گام در حال و هوای تازه این ورزش، رفتن به‌سوی بازی‌های آسیایی است. کاروان ورزش ایران به بوکسورها در کنار تکواندوکاران و برخی ورزش‌های رزمی چشم امید دوخته است.

بوکسورهای تیم ملی​ در حالی بتازگی از چین، میزبان تورنمنت بین‌المللی بازگشتند که اهالی بوکس گرفتن پنج مدال از این پیکارها را نتیجه مناسبی می‌دانند، هرچند برخی منتقدان چنین نظری ندارند.

تیم ملی بوکس پیش از پیکارهای چین به ترکیه رفته بود و در آنجا اردو زد. امیر دلشاد، یکی از کارشناسان بوکس ایران می‌گوید: مهم‌ترین نکته در اردوی ترکیه خودباوری بچه‌ها بود. چند بار مسافرت‌ بوکسورهای ایران لغو شده بود، اما این بار آنها در اردوی مناسبی شرکت کردند، چون هم به لحاظ تکنیکی و اصلاح اشتباهات فردی آنها موثر بود و هم این‌که توانستند با رقبای متنوعی پیکار کنند. این امر باعث می‌شود بوکسورها به لحاظ آمادگی جسمانی محک بخورند.

دلشاد درباره اهمیت تورنمنت‌های بین‌المللی می‌گوید: نباید بوکس را مهجور کرد. ارتباطات بین‌المللی کمک می‌کند تا بوکسورها اعتماد به نفس پیدا کنند. اکنون تیم ملی نیاز دارد در تورنمنت‌های مختلف شرکت کند تا از لحاظ مهارتی به اوج آمادگی برسد. بر این اساس تورنمنت بین‌المللی چین بعد از اردوی ترکیه برای بوکسورها بسیار سودمند بود.

دلشاد درباره شانس مدال‌آوری بوکس ایران در بازی‌های آسیایی می‌گوید: پیش‌بینی نتایج کار دشواری است، اما حضور بین‌المللی ایران تا قبل از بازی‌ها مشخص می‌کند کدام بوکسورها شانس زیادی برای گرفتن مدال دارند. از لحاظ جسمانی تیم ملی بوکس ایران در شرایط بسیار خوبی قرار دارد اما پیش‌بینی در ورزش به‌دلیل اتفاقات و احتمال آسیب‌دیدگی و مسائل دیگر که اجتناب‌ناپذیر است کار منطقی و درستی نیست.

دفاع احدی از عملکرد تیم ملی

نمایندگان بوکس ایران با پنج مدال در تورنمنت چین به کار خود پایان دادند. این نتایج فدراسیون‌نشین‌ها را خوشحال کرده است، چون با نصب پلاکارد بر سردر فدراسیون، تصاحب این عناوین را به رئیس فدراسیون بوکس تبریک گفتند. نتایج بوکسورها را مرور کنید:

فروتن گل‌آرا در 60 کیلوگرم طلا گرفت.

سجاد محرابی در 75 کیلوگرم نقره را به گردن انداخت.

عبدالمجید سپهوندی در 91+ کیلوگرم به نقره قناعت کرد.

امین قاسمی‌پور در 69 کیلوگرم به مدال برنز رسید.

احسان روزبهانی در 81 کیلوگرم به برنز تورنمنت رضایت داد.

یک روز بعد از پیکارهای بوکس چین انتقادها از عملکرد علی مظاهری، کاپیتان تیم ملی در 91 کیلوگرم آغاز شد، چون او مقابل نماینده روسیه شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد. خیلی‌ها این شکست را نومیدانه ارزیابی کردند و گفتند شکست غیرمنتظره کاپیتان تیم‌ملی مقابل حریف روسی پایان کار او روی رینگ است و امیدی به مدال‌آوری مظاهری در اینچئون، میزبان بازی‌های آسیایی نیست.

گرچه بسیاری ازکارشناسان بوکس عملکرد ملی‌پوشان باتجربه را در رینگ پوهانگ چین ضعیف تلقی کردند و معتقد بودند این نتایج نباید باعث خودفریبی کادرفنی شود، اما اکبر احدی از نتایج تیمش در رینگ چین دفاع می‌کند. سرمربی تیم ملی بوکس ایران می‌گوید: تیم‌ملی با 9 بوکسور راهی این رقابت‌ها شد و با پنج مدال بر سکوی سومی ایستاد، به همین دلیل از عملکرد بچه‌های تیم راضی هستم. حریف مظاهری بوکسور پرقدرتی بود. کاپیتان تیم ملی خیلی تلاش کرد اما نتیجه نگرفت. این دلیل نمی‌شود منتقدان او را به باد انتقاد بگیرند و از هم‌اکنون تا بازی‌های آسیایی آیه یاس بخوانند. روزبهانی مقابل نماینده کره‌جنوبی شکست خورد که در پایان، کاپ تکنیک به بوکسور کره‌ای تعلق گرفت. البته روزبهانی مدت‌هاست که از بوکس آماتور فاصله گرفته و در لیگ نیمه‌حرفه‌ای مبارزه می‌کند.

این پیکارها به همراه برنامه‌هایی که تیم ملی بوکس در روزهای باقیمانده تا بازی‌های آسیایی در پیش دارد ملاک سنجش کادرفنی تیم ملی برای انتخاب نفرات اصلی بازی‌های اینچئون است. احدی می‌گوید: انتخاب نفرات بستگی به شرایط ملی‌پوشان در مراحل پایانی اردوها دارد. یکی دو اردوی دیگر برون‌مرزی داریم. اگر ملی‌پوشان شرایط خوبی داشته باشند احتمال دارد با ا​فراد بیشتری به اینچئون برویم.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها