بیمه ها به میدان بیایند

راهکار تازه برای افزایش جمعیت

برنامه‌های حمایتی بیمه مرکزی و صنعت بیمه برای حل معضل کاهش نرخ رشد جمعیت از طریق ارائه خدمات بیمه‌های ناباروری با توجه به بالا رفتن میزان شیوع ناباروری در کشور و هزینه‌های سنگین درمان، راهکار مناسبی برای اعمال سیاست‌های جدید جمعیتی دولت در کشور است.
کد خبر: ۷۰۱۱۹۵
راهکار تازه برای افزایش جمعیت

جام جم سرا:براساس آخرین آمارها، میزان شیوع ناباروری در کل کشور 20.2 درصد اعلام شده، این نرخ در شهرها 19.2 درصد و در روستاها 22 درصد است، در عین حال یک چهارم زوج ها با معضل ناباروری و عوارض مرتبط با آن دست به گریبان هستند. این میزان شیوع ناباروری در کل کشور درصد بالایی است؛ زیرا بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی میانگین ناباروری در دنیا 12 تا 15 درصد اعلام شده است.

از سوی دیگر طبق آمارهای مرکز آمار ایران در حال حاضر کشور با معضل کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه است، به طوریکه بر اساس اعلام عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران نرخ باروری در ایران 1.8 درصد است و اگر این روند ادامه یابد و در بدبینانه ترین حالت اگر نرخ باروری به یک و سه دهم درصد برسد نرخ رشد جمعیت کشور در 10 سال آینده به صفر می رسد.

بر این اساس دولتمردان در پی یافتن راهکارهایی هستند که مانع از کاهش نرخ رشد جمعیت به کمتر از 1.8 درصد شوند، در ماه های اخیر هم با توجه به این معضل مهم جمعیتی کشور راهکارهای متعددی ارائه شده است اما راهکار کمک به افزایش نرخ رشد جمعیت از طریق صنعت بیمه مغفول مانده و به آن بی توجهی شده است.

گسترش پوشش های بیمه ای و کمک برای تامین هزینه های بالای درمان آن می تواند در این شرایط با توجه به نرخ بالای نازایی در ایران که تاثیر بسزایی در کُند شدن آهنگ نرخ رشد جمعیت دارد، تاثیر مهمی در رفع مشکل در کشورمان باشد.

حمایت از زوجین برای تامین هزینه های درمان ناباروری در این شرایط همانند سایر کشورهایی که دچار این مشکل هستند از وظایف ذاتی دولت ها است و حمایت های برخی از وزارتخانه ها ماننند وزارت رفاه را از طریق مختلف می طلبد.

در این شرایط موضوع پوشش های بیمه ناباروری و نازایی به دلیل هزینه های بالایی که برای افراد درگیر با آن به همراه دارد، اهمیت می یابد، این در حالی است که هم اکنون از بین 29 شرکت بیمه فعال در کشور تنها یک شرکت بیمه به صورت انحصاری به ارائه خدمات بیمه مذکور می پردازد.

از لحاظ پزشکی موضوع ناباروری اختلالی پیچیده است که برای مشخص شدن دلایل آن بررسی سیستم های فیزیولوژیک بدن با هزینه های بالا و مراجعات متعدد به مراکز پزشکی و درمانی همراه است و این موارد به جز آسیب های متعدد اجتماعی، روحی و غیره برای زوجین خواهد بود.

گسترش پوشش بیمه ناباروری توسط دولت با همراهی بیمه مرکزی و سایر شرکت های بیمه می تواند کمک موثری برای افزایش میزان نرخ باروری در کشور در شرایط فعلی که کشور دچار آن شده است، باشد و از سوی دیگر سلامت خانوارها و جامعه را تامین کند.

موضوع چند قلوزایی زوج های نابارور در صورت درمان که البته هزینه های بسیار سنگینی را دارد با کمک شرکت های بیمه از طریق پوشش های بیمه نازایی و ناباروری راه حلی مناسب است، زیرا بر اساس اطلاعات علمی درمان های موثر بر روی زوج های نابارور می تواند منجر به چند قلوزایی در آنها شود که تاثیر موثری بر افزایش نرخ رشد جمعیت کشور دارد.

اینگونه کمک ها از سوی دولت می تواند به عنوان کمک های غیرمستقیم برای افزایش این نرخ تلقی شود، به عبارت دیگر علاوه بر اینکه این امر سرمایه گذاری برای افزایش سطح باروری تلقی می شود، از میزان آسیب های ناشی از این معضل نیز کاسته می شود.

البته در بیمه نازایی و ناباروری که در حال حاضر فقط توسط یک شرکت بیمه ای به صورت انحصاری ارائه می شود شرایط خاصی مدنظر قرار گرفته است که شاید از میزان رغبت زوجین برای دریافت این بیمه نامه بکاهد، از جمله این شرایط این است که کلیه زوجین جوانی که برای بار اول ازدواج رسمی نموده و بیشتر از چهار ماه از تاریخ عقد رسمی و ثبت آن در یکی از دفترخانه های رسمی نگذشته و سن زوجه کمتر از چهل سال باشد.

البته در این طرح هزینه های درمانی ناباروری و نازایی و هزینه های مرتبط اضافی افراد تحت پوشش تامین می شود. بیمه ناباروری از اسفند ماه سال 1389 ارائه شد و در یک ماهه سال 89 بیمه گذاری برای آن وجود نداشت.

اما در سال 1390 حدود 662 نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و در سال 1391 تعداد 339 نفر به عضویت این بیمه در آمدند و در 6 ماهه نخست سال 1392 حدود 119 نفر متقاضی این بیمه شدند.

به هر حال با توجه به شرایط فعلی، گسترش پوشش های این خدمت بیمه و ارائه آن توسط سایر شرکت های بیمه فعال در کشور و صدور مجوز آن توسط بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ای ضروری است و در این بین دولت با ارائه تسهیلاتی به شرکت های بیمه می تواند آنها را در انجام چنین برنامه ای یاری رساند تا در نهایت از این طریق بتوان جذابیت های لازم را برای افراد جهت دریافت چنین پوشش هایی ایجاد کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها