یک روان‌شناس و مشاور خانواده فرزندکشی را ناشی از مشکلات روانی خواند و گفت: به غیر از عوامل ژنتیکی، تاثیرات محیط به ویژه قوانین ناکارآمد تاثیر بسیاری در بروز این گونه قتل‌ها دارد.
کد خبر: ۷۰۰۶۳۰
عوامل مؤثر در فرزندکشی و قتل‌های ناموسی

جام جم سرا: در اولین روز امرداد ماه خبر قتل دو کودک در استان اصفهان توسط پدرشان به دلیل مشکلات خانوادگی منتشر شد، این در حالی است که در ماههای گذشته نیز خبر‌های دیگری در رابطه با فرزندکشی مانند قتل ناموسی یک دختر نوجوان توسط پدرش در شهر کنگاور و یا قتل دو کودک دیگر توسط پدرشان به دلیل مشکلات معیشتی به گوش رسید.

مهدی پیروی خامنه، در مورد وقوع این نوع قتل‌ها گفت: بیماری‌های روانی گاهی به صورت جنون‌های آنی خودش را نشان می‌دهد اما مهم منشا این بیماری‌هاست که می‌تواند ژنتیکی و یا ناشی از تاثیرات محیط باشد.

به نقل از ایلنا، وی در مورد تاثیرات محیط بر روان افراد ادامه داد: گاهی به دلیل عقاید غیر منطقی و خرافی، مغز سالم دچار کارکردهای ناسالم خواهد شد. برای نمونه ممکن است بدبینی‌های افراطی در مورد همسر سبب شود که فرد گمان کند که ممکن است فرزندانش برای او نباشند و دست به کشتن آن‌ها بزند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده اظهار کرد: مصرف روان‌گردان و مواد محرک نیز ممکن است در مواردی عامل بروز این نوع رفتار‌ها باشد. اما باید توجه داشت که قوانین و ارزشهای نادرست درون یک جامعه می‌تواند نقش بسیار مهمتری در بروز این رفتار‌ها داشته باشد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیروی خامنه در مورد راهکارهای مقابله با این مسئله نیز گفت: اگر بیماری روانی ناشی از مشکلات ژنتیکی باشد فرد باید در طول زندگی خود تحت مراقبت پزشک قرار داشته باشد اما در مورد تاثیرات اجتماع باید به این نکته اشاره کرد که قوانین موجود در جامعه تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتار‌ها، ارزش‌ها و نتیجه گیری‌های منطقی یا غیر منطقی افراد خواهد داشت.

وی افزود: قوانین تبعیض آمیز و یا قوانینی که نمی‌توانند از گسترش خشونت و مهار آن جلوگیری کند می‌تواند تاثیر زیادی در آسیب رسیدن به روان فرد داشته باشد. برای نمونه در زمانی کودک مورد تنبیه شدید والدین خود قرار می‌گیردو قانون نمی‌تواند از او دفاع کند. بدون شک این احساس نا‌امنی روان فرد را در تمام طول زندگی‌اش تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او همچنین گفت: موارد دیگری نیز بر بیماری‌های روانی و جنون آنی تاثیر دارد که به دلیل بروز دیرهنگام نشانه‌ها، کمتر دیده می‌شوند. از جمله آلودگی هوا و ‌تغذیه نامناسب بر اولین قسمتی از بدن انسان که تاثیر منفی می‌گذارد مغز است. سرب موجود در هوای آلوده شهر‌های بزرگ و مواد غذابی و همچنین فقدان تغذیه سالم که همواره گروهی از افراد جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد نیز در طولانی مدت سبب بروز مشکلات روانی برای افراد خواهد شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها