همه‌گیر شدن نسل سوم تلفن همراه چه تغییری در زندگی روزمره ایجاد می‌کند؟

ایران پس از اینترنت همراه

20 سال از نخستین باری که پای تلفن همراه به کشور باز شد، می‌گذرد. در آن زمان یگانه اپراتور تلفن همراه یعنی مخابرات فقط ظرفیت پوشش‌دهی ۹۲۰۰ شماره تلفن را داشت، اما در این 20 سال تلفن همراه در ایران مانند دیگر نقاط جهان دستخوش تغییرات زیادی شده و تمایل مردم به استفاده از امکانات جدید، پای اپراتورهای دیگر را نیز به صنعت تلفن همراه کشور باز کرده است.
کد خبر: ۷۰۰۱۰۷

اکنون تلفن همراه با چهار اپراتور داخلی و نزدیک به ۶۰ میلیون سیمکارت دائم و اعتباری در جامعه ایرانی بیش از ۶۳ درصد ضریب نفوذ دارد. این درصد بالا و تعداد سیمکارت‌ها نشان‌دهنده تاثیرگذاری این فناوری ارتباطی است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر پیشرفت‌های دنیای فناوری تغییرات زیادی در کاربری و امکانات تلفن همراه ایجاد کرده است. با پیشرفت اینترنت و آمدن تلفن‌های هوشمند، این وسیله دیگر فقط یک ابزار برای ارتباط برقرارکردن و مکالمه نیست، بلکه با ارائه خدمات پهنای باند اطلاعاتی به عضو جدانشدنی زندگی روزمره مردم جهان تبدیل شده است. برای ارتقای کیفیت سرویس‌دهی به کاربران و دسترسی به اینترنت پرسرعت، اپراتورهای تلفن همراه نسلی پس از نسل دیگر وارد عرصه این صنعت شد و حال نسل سوم و چهارم تلفن همراه یعنی G3 و G4 در اختیار بیشتر کاربران موبایل جهان قرار گرفته است. نزدیک به یک سال است نسل سوم تلفن همراه به وسیله اپراتور چهارم کشور (رایتل) وارد مرزهای ایران شده و تعدادی از کاربران ایرانی امکان لذت بردن از این سرویس را پیدا کرده‌اند. در آینده‌ای نزدیک و شاید تا پایان تابستان قرار است با پشتیبانی دیگر اپراتورها از نسل سوم، استفاده از اینترنت G3 در کشور فراگیر ‌شود. با تحقق این امر تمام کاربران امکان استفاده از اینترنت پرسرعت را روی تلفن‌های خود در هر جایی تجربه خواهند کرد. این فقط یک پیشرفت فناوری نیست، بلکه می‌تواند زندگی روزمره کاربران ایرانی را به‌صورت چشمگیری تغییر دهد. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به تحولاتی که نسل سوم تلفن همراه در زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند.

1 ـ ارتباط

بدون شک ارتقای سطح ارتباط اولین تحولی است که با آمدن اینترنت پرسرعت تلفن‌همراه اتفاق می‌افتد. مکالمه تلفنی تصویری و استفاده از سرویس‌های ارتباطی جهانی که به وسیله اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌شود، کاملا با استفاده از اینترنت پرسرعت امکان‌پذیر است. تسریع و راحتی این نوع ارتباط باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند به تعاملات اجتماعی روزمره خود بپردازند. این تحول به شکل چشمگیری باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی می‌شود.

2 ـ تلویزیون موبایلی

استفاده از سرویس‌های چندرسانه‌ای و رسانه‌های تصویری به وسیله تلفن‌همراه احتیاج به زیرساخت و اینترنت پرسرعت دارد. با امکان دسترسی همگانی مردم به اینترنت پرسرعت، رسانه‌های تصویری خاستگاه جدیدی برای ارائه سرویس پیدا می‌کنند و می‌توانند در هر لحظه و هر جایی به مخاطبان خود سرویس‌دهی کنند. این افزایش حجم کاربر، تیراژ رسانه‌های تصویری را بالا می‌برد و به‌صورت مستقیم در پیشرفت آنها تاثیر می‌گذارد. در چنین فضایی پیشرفت رسانه‌های تصویری اجتناب‌ناپذیر است، زیرا باید میلیون‌ها کاربری را که بتازگی از تلفن‌همراه خود به جمع مخاطبان آنها اضافه شده‌اند، پوشش دهند.

3 ـ خرید و فروش

تجارت جهانی ثابت‌کرده اینترنت بستر بسیار مناسبی برای معاملات کالا و خرید و فروش است. اکنون در کشورمان فروشگاه‌های اینترنتی زیادی فعالیت می‌کنند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به واسطه اعتماد تجارت‌های کوچکی ایجاد شده که کسب و کار اینترنتی راه‌انداخته‌اند. تلفن‌های همراه با اینترنت پرسرعت مجال مناسبی برای فروشنده و مشتری ایجاد می‌کند تا در فضای مجازی به معاملات خود بپردازند. با افزایش مشتریان اینترنتی، فروشگاه‌ها پیشرفت می‌کنند و کاربر نیز با حق انتخاب بیشتری می‌تواند کالای مورد نظر خود را بدون محدودیت انتخاب کند. این مسأله باعث می‌شود افراد بیشتری از امکانات و محصولاتی که پیش از این از دسترسی به آنها محروم بودند، بهره ببرند.

4 ـ روزنامه‌نگاری

نامی که در بحث رسانه برای اینترنت انتخاب شده است «رسانه رسانه‌ها» است. این نام که بیشتر به یک تعریف ساده از تاثیر اینترنت بر رسانه دلالت دارد، نشان می‌دهد کاربران از طریق اینترنت راحت‌تر به رسانه‌ها دسترسی خواهند داشت. در این صورت افرادی که با تلفن‌همراه خود به اینترنت دسترسی دارند، بیشتر از قبل امکان استفاده از رسانه‌ها را خواهند داشت. اینترنت تلفن همراه، جامعه هدف رسانه‌ها را تغییر خواهد داد و این امر باعث پررنگ‌ترشدن روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور می‌شود و روزنامه‌نگاری کاغذی را دستخوش تغییرات زیاد می‌کند؛ شاید هم حتی باعث پس زدن آن ‌شود. در جهان امروز که با سرعت بسیار زیادی در حرکت است، تسریع در نشر خبر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین فناوری واقعیت افزوده که با روزنامه‌نگاری امروز عجین شده است، به اینترنت پرسرعت روی تلفن همراه نیاز مبرم دارد.

5‌ ـ سرگرمی

بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال عضو جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی کودکان و بزرگترهاست. در هر شبانه‌روز به طور میانگین نزدیک به شش ساعت از زندگی مردم دنیا صرف بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال می‌شود که از این شش ساعت سهم تلفن همراه به عنوان پلتفرمی برای اجرای این بازی‌ها بیش از ۵۰ درصد یعنی نزدیک به سه ساعت و ده دقیقه است. در ایران نیز بازی‌های تلفن همراه مانند دیگر نقاط جهان به یک سرگرمی همگانی تبدیل شده، اما بسیاری از آنها فقط به صورت آنلاین قابل اجراست و کسانی که می‌خواهند از این بازی‌ها استفاده کنند باید به یک شبکه اینترنت پرسرعت متصل باشند. اینترنت پرسرعت تلفن همراه باعث می‌شود کاربران بیشتری به بازی‌های باکیفیت دسترسی پیدا کنند و در فضایی تعاملی به این سرگرمی همه‌گیر بپردازند.

6 ـ خانه‌های هوشمند

فناوری خانه هوشمند که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، وسایل خانه را به ابزارهای هوشمندی تبدیل می‌کند تا بتوان بهتر از آنها استفاده کرد. این فناوری سبک زندگی‌ای است که بیشتر کارشناسان معتقدند در آینده بسیاری از مردم جهان آن را انتخاب خواهند کرد، لامپ‌های هوشمندی که می‌توانید آنها را از راه دور خاموش و روشن کنید، ماشین‌های لباسشویی‌ای که فقط با فشار دادن چند دکمه روی تلفن‌همراه هوشمندتان برنامه شست‌وشوی آنها را تغییر می‌دهید و همچنین یخچال‌هایی که هوشمندتر از قبل از غذاهای شما نگهداری می‌کنند و با نشان دادن تصویری از داخل خود روی تلفن همراه شما و زمانی که تماس کار همیشه یا امکان خرید هوشمند خواربار را فراهم می‌کنند و چند وسایل دیگر که در خانه‌های آینده شما وجود دارد و می‌توانید بسیار بهینه‌تر از امروز از آنها استفاده کنید. تمام اینها به زیرساختی احتیاج دارد که ورود آنها به ایران در آینده‌ای نزدیک بسیار دور از تصور است، اما اینترنت پرسرعت تلفن همراه همان حلقه گمشده ارتباط زندگی ایرانی و فناوری خانه هوشمند است.

7 ـ مسیریابی

حتما برای شما هم پیش آمده که زمان زیادی را برای پیدا کردن یک آدرس در خیابان صرف کنید و دست به دامن تمام رهگذرهایی شوید که از کنار شما عبور می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید بیشتر تلفن‌های هوشمند به سیستم ناوبری ماهواره‌ای یا همان تعیین محل مجهز هستند و با اتصال به اینترنت می‌توانند موقعیت جغرافیایی شما را روی نقشه نشان دهند. همچنین اپلیکیشن‌های موبایلی متعددی وجود دارد که بهترین مسیر را به شما معرفی می‌کنند یا مکان‌های مهم مانند ایستگاه مترو، رستوران و پایگاه پلیس اطراف را به شما پیشنهاد می‌دهند. استفاده از تمام اینها آن هم در بیرون از خانه و محل کار نیاز به یک چیز دارد: اینترنت پرسرعت تلفن همراه. شاید با آمدن اینترنت پرسرعت به موبایل‌ها و امکان انتخاب مسیرهای بهتر و کوتاه‌تر، خیابان‌های تهران نیز جای بهتری برای تردد شود.

8 ـ آموزش

شاید باورتان نشود، اما سالانه میلیون‌ها آیپد فقط برای استفاده در مدارس خریداری می‌شود. این نشان می‌دهد امروزه آموزش تا حد زیادی به فناوری وابسته است، اما استفاده از این فناوری‌ها به زیرساخت‌هایی احتیاج دارد تا اطلاعات آموزشی به روز باشد. این زیرساخت با آمدن اینترنت پرسرعت ایجاد می‌شود و می‌تواند در فرآیند یاددهی ـ یادگیری به دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار کمک کند. این مساله نه‌تنها در مدارس و دانشگاه‌های شهرهای بزرگ بسیار کارآمد است، بلکه یک ابزار بسیار عالی برای کودکانی است که در مناطق محروم در انتظار دریافت آموزش‌های جدید هستند. با استفاده از روش‌های آموزشی جدید دانش‌آموزان مناطق محروم می‌توانند در لحظه از معلمان و استادانی که در مراکز آموزشی شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند، بهره ببرند.

9 ـ اطلاع‌رسانی

حتما توفان اخیر تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور را به یاد دارید که در بی‌اطلاعی کامل ساکنان این شهرها اتفاق افتاد. اطلاع‌رسانی به تمام ساکنان یک شهر بزرگ چندان کار راحتی نیست. شاید تصور شود پیام کوتاه بهترین راه برای انجام این کار است، اما حجم زیاد وارد شده به شبکه پیام کوتاه در یک لحظه نه‌تنها کارآمد نیست، بلکه می‌تواند کل سیستم را مختل کند. در مقابل سرویس اطلاع‌رسانی آنلاین که با توجه به مکان قرارگیری شما بتواند حوادث و اتفاقات پیرامون را هشدار دهد، بسیار کاربردی است و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی از ساکنان شهر را از خطرهای احتمالی مانند زلزله، آتش‌سوزی، سیل و توفان برهاند. همین قابلیت می‌تواند برای اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات دیگری مانند فراخوان‌ها، اعلام نتایج مسابقات ورزشی و حتی نتایج انتخابات به شهروندان استفاده شود.

آرش جهانگیری / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها