خدمت مقدس سربازی، شتری است که بالاخره در خانه هر پسر جوان ایرانی می‌خوابد. مسأله‌ای که از آن گریزی نیست و هر کجا از دستش فرار کنی حتی تا آخر عمر هم به دنبالت می‌آید.
کد خبر: ۶۹۹۹۵۲
حبس برای دارندگان اسناد جعلی کارت معافیت سربازی

بعضی از آن با عنوان دوران سازندگی و مرد شدن یاد می‌کنند و برخی دیگر آن را بطالت عمر می‌دانند و درجا زدن در زندگی. به هرحال خدمت سربازی هرچه باشد گریزناپذیر است.

اما خب از قدیم بارها و بارها روش‌های گوناگونی را برای از زیر بار سربازی در رفتن شنیده‌ایم. از رژیم‌های لاغری تا سرحد مرگ گرفته تا بریدن انگشتان و خریدن سربازی و صابون خوردن به بهانه کف کردن دهان و هزاران مورد دیگر. تمام این مسائل برای یک ورزشکار کسر شأن محسوب می‌شود به خصوص اگر رشته ورزشی وی فوتبال باشد.

یعنی برای یک فوتبالیست که باید برای دویدن در میادین مسابقات از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد خدمت نرفتن یا خود را به مریضی زدن برای معافیت بسیار ناجوانمردانه است هرچند که اگر خود را به مریضی هم بزند دیگر او را در تیم راه نمی‌دهند.

حال خبرهایی از گوشه و کنار مستطیل سبز به گوشمان خورده مبنی بر اینکه بعضی از فوتبالیست‌های جوانمرد برای فرار از خدمت مقدس سربازی نه خود را به بیماری زده‌اند و نه رژیمی گرفتند.

خیلی راحت مدارک جعلی‌ را به سازمان نظام وظیفه تقدیم کرده‌اند و کارت معافیت خود را درب منازلشان تحویل گرفتند.

به کارت معافیت 50 فوتبالیست مشکوکیم

این مسأله آنقدر حساس شده که حتی سردار کمالی، جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های کشور در این رابطه واکنش نشان داده و از احراز جعلی بودن مدارک منجر به صدور کارت معافیت بختیار رحمانی بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان و سعید حلافی بازیکن فصل قبل تیم فوتبال پیکان خبر داده است.

مسأله به اینجا ختم نمی‌شود و از آنجا که این قصه سر دراز دارد سردار کمالی از مشکوک بودن پلیس به 50 فوتبالیستی که کارت معافیت دارند خبر داده و گفته که مدارک منجر به صدور کارت معافیت این افراد مشکوک تشخیص داده شده و در دست بررسی است.

البته سردار کمالی در آخر گفته که این افراد حکم سرباز غایب را دارند و باید سرها را بتراشند و در قد و قامت یک سرباز خدوم میهن به پادگان بروند. بعد از آن هم به محاکم صالحه معرفی می‌شوند تا دادگاه و مراجع قانونی نسبت به صدور حکم آن‌ها اقدام کنند.

کارت معافیت دو بازیکن فوتبال باطل شد

از سویی سردار مهرعلی باران چشمه، رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح درباره کارت معافیت رحمانی و حمودی گفته که کارت آنها باطل شده چون به نظر ما معاف نیستند ولی نمی توان لفظ جعلی را برای کارت این دو بازیکن به کار برد چرا که این موضوع پیگرد قانونی دارد البته بازیکنان هم مقصر نیستند.

بنابراین نمی‌دانیم در این گیر و دار چه کسی مقصر است!؟

باران چشمه ادامه داده که مجددا درخواست شده تا مدارک این دو بازیکن بررسی شود و اگر قرار است معاف شوند که این اتفاق می‌افتد و اگر باید برای خدمت سربازی اعزام شوند که باید در یکی از دو تیم ملوان یا تراکتورسازی بازی کنند.

البته برای حمودی یا رحمانی گویا خیلی هم بد هم نمی‌شود که به تراکتور یا ملوان بروند. شاید اصلا خودشان اعلام کرده‌اند که مدارکشان جعلی بوده تا به این مجازات سخت دچار شوند و در یکی از تیم‌های تراکتورسازی یا ملوان به سختی بازی کنند.

اما از آن جهت که باید افرادی که اقدام به اخذ کارت معافیت از راه جعل اسناد می‌روند به محاکم صالحه معرفی شوند به سراغ دو تن از حقوق‌دانان و وکلای پایه یک دادگستری رفتیم تا مشخص شود بر طبق قانون مجازات اسلامی مجازات افرادی که جعل سند کردند یا سندی را بر مبنای جعل بدست آوردند چیست.

اگر مبنای یک سند جعلی باشد، آن سند هم جعلی است

در این رابطه عباس برزگر، وکیل پایه یک دادگستری بعد از توضیح درباره جعل و تزویر که مواد 523 تا 536 از قانون مجازات اسلامی و مواد بعد از این که در رابطه با جعل بودن عکس‌برداری از اسناد و کارت‌های شناسایی به طوری که نشانه‌ای مبنی بر کپی بودن آن نباشد، را به خود اختصاص داده است، گفت: در قانون مجازات اسلامی بین جعل اسناد رسمی و عادی تفاوت قائل شده‌ است.

بنا به گفته او مبنا و اساس یک سند وقتی جعلی است آن سند اعتبار ندارد. یعنی مجعول بودن مدارک مبنای یک سند هم قابل مجازات است. بنابراین هم کسی که جعل کرده و هم کسی که استفاده کرده هر دو مجرم‌اند.

برزگر معتقد است آن سندی که مبنای آن جعل بوده و یک مقام رسمی آن را صادر کرده است آن هم جعلی محسوب می شود و از اعتبار ساقط است.

او حتی ماده‌ مشابهی را از قانون مجازات اسلامی برایمان آورد که طبق ماده 527 مجازات اسلامی، هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: هر چیزی هم مبنایش جعلی باشد و اگر خسارتی زده باشد هم باید آن خسارت را جبران شود و هم از درجه اعتبار ساقط می‌شود و هر امتیازی هم که از آن بدست آمده باشد آن امتیاز از بین می‌رود و باطل می شود.

3 سال حبس برای جاعل سند و استفاده کننده از آن

منصور ملکی، وکیل پایه یک دادگستری نیز در این باره گفت: استفاده از سند مجعول سند غیر رسمی 6 ماه تا 2 سال حبس و 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی دارد.

به اعتقاد او یعنی اگر جاعل و استفاده کننده یکی باشند قاضی می تواند یک 6 ماه تا 2 سال حبس برای جعل بدهد و یک 6 ماه تا 2 سال حبس برای استفاده از آن.

ملکی درباره جعل یا مبنای جعلی یک سند رسمی گفت: استفاده از سند مجعول سند رسمی مجازاتش سنگین‌تر است و از 6 ماه تا 3 سال حبس و 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی دارد.

او در پایان متذکر شد که کارت پایان خدمت یا معافیت جزو اسناد رسمی محسوب می‌شوند.

البته نمی‌دانیم آیا 18 میلیون ریال واقعا به یک بازیکنی که در سطح اول فوتبال کشور بازی می‌کند فشار وارد می‌کند و جنبه بازدارندگی دارد یا خیر؟

فقط به اندازه یک خط باید بگویم که رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفته مسئله کارت پایان خدمت جعلی بازیکنان ارتباطی به کمیته انضباطی ربطی ندارد.

با شروع لیگ برتر و با این اوضاع و احوالی که در فوتبال بوجود آمده فقط باید نشست مقابل تلویزیون و از تماشای یک فوتبال پاک لذت برد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها