جام جم آنلاین گزارش می دهد

ایران و آمریکا؛ از عراق تا اراک

وندی شرمن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

آمریکا و اروپا از تحریم‌ ایران ضرر کردند

رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات میان ایران و 1+5 اذعان کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه تهران، برای آمریکا، اروپا، چین، روسیه، آسیا و آفریقا هزینه داشته است.
کد خبر: ۶۹۹۶۹۲
آمریکا و اروپا از تحریم‌ ایران ضرر کردند

وندی شرمن در گفت‌وگو با «کریستین امان‌پور» خبرنگار سی‌ان‌ان درباره مذاکرات ایران و 1+5 بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور اوباما گفت، او معتقد است مبنای موثقی برای ادامه مباحث وجود دارد. فکر می‌کنم در میان تمامی مذاکراتی که صورت گرفته، مردم گم کرده‌اند که ما در تلاش هستیم چه کاری انجام دهیم. ما در تلاشیم نگرانی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهیم و اطمینان یابیم که آنها به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابند و برنامه آنها کاملا مسالمت‌آمیز است. این موضوعات مهم هستند و لازم است از لحاظ دیپلماتیک ما هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا به اطمینانی که جامعه بین‌المللی به دنبال آن است دست یابیم و ایران هم بتواند حرف خود را با اقدامات قطعی و قابل راستی‌آزمایی خود تطبیق دهد. این چیزی است که در حال انجام است و باید بگویم همه شرکای مذاکره‌‌کننده ما از جمله ایران بسیار جدی و بسیار متمرکز هستند.

شرمن: همتایان ایرانی من بسیار جدی و حرفه‌ای هستند و همه ما در تلاشیم تا فضایی بیابیم که به جامعه جهانی اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت‌آمیز است و آنها به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابند.

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه مصاحبه خود با وندی شرمن گفت، «من با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مصاحبه کردم و او بارها و بارها به من گفت ایران بمب نمی‌خواهد و آماده است کاملا این موضوع را شفاف سازد و پروتکل الحاقی را امضا کند.

او ابراز امیدواری کرد مجلس ایران آن را امضا کند. آیا این خبر خوبی برای شماست؟» که وندی شرمن در پاسخ گفت: مطمئنا خبر خوبی است. امضا پروتکل الحاقی از سوی ایران و تصویب آن گام مهمی است.

وی افزود:‌ این پیچیده‌ترین مذاکراتی است که تاکنون دیده‌ام. تعداد مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد از ظرفیت غنی‌سازی گرفته تا تاسیسات غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، ابعاد احتمالی نظامی و تحریم‌های شورای امنیت هستند. این مسائل بسیار پیچیده و فنی هستند و صفحات بسیاری ضمیمه در توافقنامه نهایی خواهد بود. بنابراین این کار فعالیت بسیاری می‌طلبد.

رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در پاسخ به این پرسش که «آیا فکر می‌کنید به توافق نهایی دست خواهید یافت»، گفت: نمی‌دانم. فکر می‌کنم آنچه باید بگویم این است که همه متعهد هستند هر کاری می‌توانند انجام دهند. همانطور که جان کری، وزیر خارجه در وین گفته ما به پیشرفت محسوسی دست یافته‌ایم اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم. هنوز اختلاف‌های بسیار درباره مسائل اساسی باقی مانده است. ظریف نیز مانند جان کری علنا درباره ظرفیت غنی‌سازی سخن گفته و این مسئله برای رسیدن به توافق بسیار اساسی است بنابراین ما باید درباره این موضوع کار کنیم.

شرمن: این پیچیده‌ترین مذاکراتی است که تاکنون دیده‌ام. تعداد مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد از ظرفیت غنی‌سازی گرفته تا تاسیسات غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، ابعاد احتمالی نظامی و تحریم‌های شورای امنیت هستند. این مسائل بسیار پیچیده و فنی هستند و صفحات بسیاری ضمیمه در توافقنامه نهایی خواهد بود. بنابراین این کار فعالیت بسیاری می‌طلبد.

وندی شرمن در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دیدگاه وی درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره ظرفیت غنی‌سازی چیست، گفت:‌ فکر می‌کنم آنچه مهم است آن چیزی است که در اتاق مذاکرات رخ می‌دهد و اینکه توافق نهایی چگونه است و اینکه آیا ایران گام‌هایی برای محدود کردن ظرفیت غنی‌سازی خود انجام داده تا به جامعه بین‌المللی اطمینان خاطر دهد یا خیر. تردیدی وجود ندارد که آنها برای آینده برنامه دارند اما در طول مدت این توافق، برنامه غنی‌سازی آنها باید محدود باشد چراکه بیشتر جهان بر این باور است آنها اصلا به غنی‌سازی بومی نیازی ندارند. بنابراین غنی‌سازی آنها در طول این مدت باید بسیار محدود باشد. ما در حال فعالیت هستیم که این کار چگونه قابل انجام است.

وی درباره نگرانی‌های ایران درباره مکانیزم رفع تحریم‌ها و مخالفت کنگره با لغو تحریم‌ها و حتی تمایل برای اعمال تحریم‌های بیشتر اظهار داشت: در وهله اول، آنچه ما به ایران گفتیم و علنی نیز بیان کردیم این است که تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم، لغو نمی‌کنیم چراکه نیاز داریم مشاهده کنیم ایران به تعهداتش در طول این مدت عمل می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در راستی‌آزمایی اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. همه این اقدامات باید قبل از اینکه ما به کنگره برویم و خواستار لغو تحریم‌ها شویم، انجام شود. امیدواریم اگر توافقی صورت گرفت و به آن عمل شد، این کار اعتماد کافی ایجاد کند که کنگره احساس کند می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند.

شرمن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمی‌خواهیم در طول مذاکرات تحریمی‌ اعمال شود چراکه فکر می‌کنیم لازم است فضای حسن‌نیت بر مذاکرات حاکم باشد. با این حال، کنگره نقش مهمی دارد و واضح است هر گونه لغو تحریم‌ها باید به وسیله کنگره انجام شود. تحریم‌های ما، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های شورای امنیت به هم مرتبط هستند. بنابراین اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند، اروپا نیز قادر نخواهد بود هر کاری انجام دهد زیرا سیستم بانکی و مالی ما و تحریم‌های نفتی ما تاثیر عمیقی دارند. اما تعلیق تحریم‌ها به مسیری منجر می‌شود که به ایران فرصت بهره‌برداری از آنچه می‌خواهد را بدهد.

فکر می‌کنم لازم است همه بدانند آمریکا تحریم‌های تجاری علیه ایران اعمال کرده است که به 30 سال پیش باز‌می‌گردد یعنی زمانی که مسئله گروگان‌گیری پیش آمد. با این حال، بله، این تحریم‌ها برای آمریکا، اروپا، چین، روسیه،‌ آسیا، آفریقا و برای همه هزینه داشته است.

امان‌پور با اشاره به اینکه غرب در زمینه صادرات و توافقنامه‌های تجاری خسارت دیده و اروپا و آمریکا نیز خود از این تحریم‌ها خسارت دیده‌اند، به مطالعه‌ای اشاره کرد که اخیرا اعلام کرده‌، طی ۱۰ سال گذشته آمریکا صدها میلیارد دلار در صادرات و توافق‌های تجاری از دست داده و سئوال کرد، این موضوع چقدر برای آمریکا ناراحت‌کننده است. شرمن در پاسخ بیان کرد: فکر می‌کنم این مسئله برای آمریکا ناراحت کننده است هر چند فکر می‌کنم لازم است همه بدانند آمریکا تحریم‌های تجاری علیه ایران اعمال کرده است که به 30 سال پیش باز‌می‌گردد یعنی زمانی که مسئله گروگان‌گیری پیش آمد. با این حال، بله، این تحریم‌ها برای آمریکا، اروپا، چین، روسیه،‌ آسیا، آفریقا و برای همه هزینه داشته است. اما در نهایت، جامعه بین‌المللی با اطمینان از اینکه ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، به دنبال تضمین صلح و امنیت است.

شرمن ادامه داد:‌ همتایان ایرانی من بسیار جدی و حرفه‌ای هستند و همه ما در تلاشیم تا فضایی بیابیم که به جامعه جهانی اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت‌آمیز است و آنها به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابند. همه ما در تلاشیم این موضوع رخ دهد. همه ما منافع کشور خود را در ذهن داریم. آنهایی که بخشی از گروه 3+3، (1+5) هستند، مسئولیت جهان را نیز بر عهده دارند و ما این موضوع را بسیار جدی گرفته‌ایم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها