امروز 4 مرداد 1393 هجری شمسی؛ 28 رمضان 1435 هجری قمری؛26 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۹۵۹۰
4 مرداد، درگذشت رضا شاه پهلوی

هجری شمسی

4 مرداد 1323

رضا پهلوی شاه اسبق ایران در آفریقای جنوبی از دنیا رفت. او در سال 1304 با نام رضاشاه بر تخت سلطنت ایران تکیه زد و در زمان جنگ جهانی دوم که ایران در اشغال متفقین بود، مجبور به کناره گیری از سلطنت شد و پس از 3 سال تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. جنازه او به ایران منتقل و در شهر ری مدفون شد.

4 مرداد 1351

حاج حسین ملک از چهره های درخشان فرهنگی و اقتصادی ایران درگذشت. او کتابخانه بزرگ و دارای خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.

4 مرداد 1373

غلامرضا سمیعی متخلص به «کیوان» محقق، مولف و شاعر معاصر درگذشت. وی تحقیقات عمیقی درباره شعر، عرفان و ادب فارسی انجام داد و در کنار تحقیق و پژوهش آثاری هم تالیف کرد. اوراق پراکنده، مقدم بر خاک نشینان عشق، و رساله تاریخ فلسفه از آثار او است. غلامرضا سمیعی کتابخانه شخصی خود را به دانشکده ادبیات دانشگاه کرمانشاه اهدا کرد.

هجری قمری

28 رمضان 272

ابومعشر بلخی محدث و منجم ایرانی درگذشت. او در بغداد پس از منازعه علمی با ابواسحاق کندی، به نجوم علاقه­مند و به تحصیل و مطالعه در این علم مشغول شد. بلخی سرانجام منجمی بردست و توانا شد. او برای اثبات اهمیت و صحت علم نجوم نوعی تاریخ جهان برای سیر تکاملی معرفت بشری عرضه کرده است. المدخل الکبیر فی علم احکام النجوم از مشهورترین آثار ابومعشر بلخی در علم نجوم است.

میلادی

26 جولای 1898

عنصر پرقدرت رادیوم توسط "پیر و ماری کوری" دانشمندان لهستانی کشف شد. ماری کوری فیزیک‏دان بزرگ لهستانی در 26 ژوئیه سال 1898م، عنصر جدیدی کشف کرد و نام آن را به دلیل علاقه ‏ای که به زادگاه خود واقع در پولند لهستان داشت، پلونیوم گذارد. اما وی و همسرش پیِر کوری به این کشف قانع نشدند زیرا بقیه ماده‏ ای که بعد از پلونیوم به دست آمد، به مراتب قوی‏تر و موثرتر از پلونیوم بود. آن‏ها دوباره به صاف کردن محلول پرداختند تا آنکه ماده جدیدی را کشف کردند و آن را رادیوم نامیدند.

26 جولای 1952

"ملک فاروق" پادشاه مصر، بعد از شکست مصر از اسرائیل با کودتای آرام ژنرال نجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر در 23 جولای 1952 مجبور به استعفا شد.

26 جولای 1956

کانال سوئز توسط "جمال عبدالناصر" رئیس جمهور مصر ملی اعلام شد. انگلیس و فرانسه که از مدتها قبل بر نحوه اداره کانال سوئز دخالت داشتند به همراه رژیم صهیونیسی علیه مصر جنگی را به راه انداختند که با وجود برتری نظامی بواسطه فشار افکار عمومی مجبور به عقب نشینی شدند.

26 جولای 1970

آنتونیو سالازار نخست وزیر دیکتاتور پرتغال درگذشت. آنتونیو اولیور سالازار نخست وزیر سابق پرتغال در سال 1889م به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق و اقتصاد به تدریس پرداخت و در سال 1926م پس از وقوع یک کودتای نظامی در این کشور به وزارت دارایی برگزیده شد که پس از چند روز به دلیل عدم اختیارات کافی استعفا داد. سالازار، در سال 1928م در حالی که کشور، بحران مالی را طی می‏ کرد به همان مقام دعوت شد و با اختیارات کافی امور دارایی را در دست گرفت. وی سپس در سال 1932 به نخست‏ وزیری رسید و این سمت را به مدت بیش از 36 سال حفظ کرد. او اگرچه دیکتاتور مطلق کشور بود اما اصلاحات فراوانی در زمینه ارتقاء سطح زندگی، توسعه اقتصادی، بهبود اجتماعی و تعلیمات همگانی در کشور به وجود آورد. او پس از به دست‏ گرفتن قدرت تنها حزب سیاسی کشور یعنی وحدت ملی را سازمان داد و لژیون پرتغال را که جنبش جوانان این کشور بود ایجاد کرد. سالازار در 16 سپتامبر 1968م پس از اطلاع از ضعف جسمانی از نخست‏وزیری کناره گرفت و در 26 ژوئیه 1970م در 81 سالگی جان سپرد. مشی سالازار، معروف به سالازاریسم مبتنی بر دیکتاتوری سیاسی و اجتماعی توأم با اصلاحات اقتصادی و تامین رفاه عمومی، پس از مرگ وی نیز ادامه یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها