به دنبال تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری و قدس

مسجدالاقصی به منطقه نظامی تبدیل شد

مناطق مختلف کرانه باختری از روز پنجشنبه شاهد درگیری‌های شدید میان جوانان فلسطینی و نیروهای صهیونیست بود.
کد خبر: ۶۹۹۳۸۴

فلسطینی‌ها که خواستار پایان عملیات نظامی صهیونیست‌ها در مناطق مختلف نوار غزه بودند، با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند و در نتیجه سه نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی یا دستگیر شدند. این اتفاقات و حوادث باعث شد نظامیان صهیونیست روز گذشته و همزمان با روز جهانی قدس، به منظور کنترل اعتراضات مردمی که به جنایات صهیونیست‌ها در غزه صورت می‌گرفت، مسجدالاقصی را به یک منطقه نظامی تبدیل کنند.

به گزارش ایرنا، نیروهای رژیم صهیونیستی از صبح دیروز مسیرهای منتهی به مسجدالاقصی را با موانع آهنی بسته و این منطقه را از شهرک قدیمی در قدس اشغالی جدا کردند. در همین حال پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای ورود به مسجدالاقصی محدودیت‌هایی را در نظر گرفته است. سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی گفت: به مردانی که کارت هویت به همراه داشته و بالای 50 سال باشند اجازه ورود به مسجدالاقصی داده می‌شود و برای زنان همراه داشتن کارت هویت آبی لازم نیست. پلیس رژیم اشغالگر قدس ادعا کرد این اقدامات را برای حفظ امنیت و ساماندهی عبور و مرور انجام داده است.

اما این اقدامات پس از آن صورت می‌گرفت که پنجشنبه شب منطقه «قلندیا» در کرانه باختری میان شهرهای رام‌الله و بیت المقدس شاهد درگیری‌های شدید بین ماموران امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی با تظاهرکنندگان فلسطینی بود. تظاهرکنندگان که خواستار توقف حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه بودند، به سوی نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل، کوکتل مولوتف و سنگ پرتاب کردند. گفته می‌شود دست‌کم ده هزار فلسطینی در این تظاهرات حضور داشتند.

بنا به اعلام منابع خبری، در این درگیری‌ها سه جوان فلسطینی شهید و نزدیک به 200 نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر زخمی‌ها بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی ماموران امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، مصدوم شده‌اند و حال سه نفر از آنها بشدت وخیم گزارش شده است. به اعتراف رادیو رژیم صهیونیستی، این تظاهرات گسترده‌ترین اعتراض‌ها از هنگام انتفاضه فلسطینیان از سال‌های 2000 تا 2005 بوده است.

جنایت تازه صهیونیست‌ها

تظاهرات و اعتراض‌ها در کرانه باختری در حالی نوید یک انتفاضه جدید را می‌دهد که مناطق مختلف غزه روز گذشته نیز برای هفدهمین روز متوالی هدف حملات جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی بود. اما تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها روز پنجشنبه رقم خورد که یک بار دیگر جهانیان را حیرت‌زده کرد.

به گزارش منابع خبری، نیروهای رژیم صهیونیستی با ده گلوله تانک یک مدرسه متعلق به سازمان ملل را بمباران کردند. جایی که در آن ده‌ها آواره فلسطینی اسکان داده شده بودند. بر اثر این حملات 15 فلسطینی شهید و بیش از 120 نفر دیگر زخمی شدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز چند خانه متعلق به فلسطینی‌ها را در نوار غزه بمباران کردند که در دو مورد از این بمباران‌ها 11 فلسطینی از اعضای دو خانواده به شهادت رسیدند. در دو منطقه عبسان و خزاعه در جنوب نوار غزه نیز حملات توپخانه‌ای و هوایی رژیم صهیونیستی تا صبح دیروز ادامه داشت و منابع پزشکی اعلام کردند به دلیل ادامه حملات قادر به خارج کردن شهدا از زیر آوار نیستند.

با توجه به آمار شهدای روز پنجشنبه و جمعه، منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند تاکنون حملات رژیم صهیونیستی به شهادت 816 نفر و زخمی شدن بیش از 5250 نفر انجامیده است. در این حملات بیش از 475 خانه متعلق به فلسطینیان کاملا منهدم شده و بیش از 2600 خانه نیز آسیب دیده است.

در مقابل این حملات، گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس روز گذشته شهرک عسقلان در اراضی اشغالی فلسطین را هدف پنج فروند موشک «گراد» قرار داد. گردان‌های ناصر صلاح الدین نیز شهرک‌های اطراف نوارغزه را با 70 فروند موشک 107 هدف حمله قرار داد. در همین حال رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند صدای آژیر خطر در منطقه «تل آویو بزرگ» به صدا درآمده است. گردان‌های قسام پیش از ظهر دیروز نیز با شلیک سه فروند راکت «ام 75»، فرودگاه بن گوریون را هدف قرار داد. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا به کشته شدن سه سرباز خود در جدیدترین دور درگیری‌ها در منطقه خان‌یونس اعتراف کرد. به این ترتیب تعداد کشته‌های ارتش این رژیم از ابتدای جنگ در غزه تا دیروز به 33 نفر رسیده است.

در این میان زمزمه طرح آتش‌بس همچنان به گوش می‌رسد. گفته می‌شود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طرحی را برای توقف جنگ غزه ارائه کرده و جنبش حماس و تل‌آویو قرار است بزودی نظر خود را درباره طرح جدید آتش‌بس اعلام کنند.

به موجب این طرح، به مدت یک هفته آتش‌بس برقرار می‌شود و طی این مدت حماس و رژیم صهیونیستی مذاکرات غیرمستقیمی خواهند داشت و در عین حال ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق اطراف نوارغزه که در آنها متمرکز است باقی می‌ماند و به عملیات تخریب تونل‌ها ادامه خواهد داد.

پیش از این، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن اعلام این‌که مقاومت قبل از موافقت با خواسته‌هایش آتش‌بس را نخواهد پذیرفت، اظهار کرد: اکنون آنچه باید انجام گیرد، عمل به خواسته‌های ملت فلسطین و لغو کامل محاصره و سپس تعیین ساعت صفر آتش‌بس است. مشعل شرط خلع سلاح حماس را هم خلع سلاح رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

حمایت جهانی از روز قدس

این در حالی است که کشورهای مختلف دنیا روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات روز قدس در حمایت از مردم فلسطین بود.

بر همین اساس، شهروندان کابل ضمن اعلام حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و محکوم کردن سکوت مرگبار جامعه جهانی نسبت به قتل‌عام مردم بی‌دفاع نوار غزه پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

تظاهرات روز جهانی قدس در همبستگی با مردم فلسطین در شهرهای عراق نیز برگزار شد و مردم با پهن کردن پرچم رژیم‌صهیونیستی در کف معابر از روی آن عبور کردند. هزاران نفر از مردم رم پایتخت ایتالیا هم در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نشان دادن خشم خود از تجاوزات رژیم صهیونیستی در خیابان‌های مرکزی این شهر تظاهرات کردند. شهر آتن پایتخت یونان نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم غزه بود. کشورهای یمن، کویت، آلمان، انگلستان نیز روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات روز قدس بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها