کدام ترکیبات شامپوها سالم و کدام‌ها ناسالمند؟

هنگام خرید دقت کنید: خطرناک‌ترین ترکیبات در شامپو‌ها

شامپوهایی که به سرمان می‌آیند

اشتباه نخرید تا کچل نشوید

شک نکنید یکی از اسرار سلامت و زیبایی، داشتن موی تمیز و سالم است. به همین دلیل باید شامپوی روزانه‌تان را با دقت بیشتری انتخاب کنید. اگر این روزها موهایتان خشک و بی‌حالت شده یا تصور می‌کنید شامپوی شما با موهایتان هماهنگی ندارد، شاید در انتخاب شامپوی مناسب بی‌توجه هستید. وقتش رسیده به چند نکته توجه کنید تا شامپوی مناسب‌تری برای استفاده انتخاب کنید.
کد خبر: ۶۹۹۱۸۷
اشتباه نخرید تا کچل نشوید

جام جم سرا:

شناسایی جنس موها

شامپو انواع مختلفی دارد. برای این‌که با خرید شامپوی مناسب از سلامت موهایتان مطمئن شوید، در مرحله اول باید جنس موهایتان را بخوبی بشناسید، سپس سراغ خرید شامپویی بروید که متناسب با موی شما تولید شده است. موهای شما ممکن است در گروه موهای چرب، خشک یا معمولی قرار داشته باشد. پس بهتر است ابتدا ویژگی هر یک از این موها را بدانید و بعد ببینید موی شما در کدام گروه قرار دارد.

موهای چرب: اگر موی شما زود چرب می‌شود و تقریبا هر روز باید دوش بگیرید، به دنبال شامپویی باشید که فقط مخصوص موهای چرب ساخته شده‌اند. این شامپوها خاصیت پاک‌کنندگی بالایی دارند و زیاد کف می‌کنند. در نتیجه چربی و آلودگی بسادگی از موهایتان پاک می‌شود.

موهای معمولی: اگر مویتان نه چرب است و نه خشک، شامپوی معمولی برایتان گزینه مناسبی است. شامپوهایی که برای این موها ساخته شده‌اند، کف متعادلی دارند و مو را خشک نمی‌کنند.

موهای خشک و آسیب‌دیده: در صورتی‌که موهایی خشک و مجعد دارید یا به دلیل رنگ، مش و دکلره‌ پیاپی موهایتان خشک‌شده و آسیب‌دیده، باید شامپوی مخصوصی داشته باشید که با وضع موهای خشک و شکننده سازگاری دارد. بعضی از این شامپوها حاوی نرم‌کننده هستند که ممکن است در نگاه اول برای موهای خشک و آسیب‌دیده مناسب به نظر برسد، اما متخصصان پوست و مو می‌گویند بهتر است در کنار شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. به ‌هر حال، انتخاب شامپوی مناسب برای موهای خشک و آسیب‌دیده اهمیت زیادی دارد تا شرایط ترمیم و رفع خشکی موها بسادگی فراهم شود.

موهای حساس: گروهی از افراد به دلیل سن و سال‌شان موهای ظریف و حساس‌تری دارند. کودکان و سالخوردگان در این گروه قرار می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود از شامپو بچه استفاده کنند. این شامپوها اسیدیته خنثی دارند و به همین دلیل چشم را نمی‌سوزانند و موجب ریزش اشک نمی‌شوند. البته این شامپوها از انواع دیگر کمتر کف می‌کنند.

موهای ترکیبی: در این حالت پوست سر و ریشه موی شما چرب است، اما ساقه موها به دلیل رنگ و دکلره‌ پی‌درپی خشک و آسیب‌دیده است. با کمک شامپوهای ویژه یا انواع ترمیم‌کننده این موها بخوبی تمیز و شفاف می‌شود.

موهای شوره‌زده: شوره سر به دلایل مختلفی به ‌وجود می‌آید. بهترین راه رهایی از شوره سر استفاده از شامپوهای مخصوصی است که شوره‌ را از بین می‌برند. برای پیشگیری از ایجاد شوره سر، بهتر است موهایتان را همیشه تمیز نگه دارید.

چند ویژگی شامپوی خوب

وقتی می‌خواهید برای اولین بار شامپوی تازه‌ای را امتحان کنید، شاید بپرسید آیا این شامپو واقعا مفید است. شامپوی مناسب چند ویژگی مهم دارد که بدنیست آنها را بدانید:

شامپوی مناسب نباید سبب خارش یا خشکی پوست سر شود.

اگر شامپو با موی شما هماهنگی داشته باشد، چربی‌ها را براحتی از روی موها می‌زداید و آن را تمیز می‌کند. بنابراین لازم نیست چند بار سرتان را بشویید.

وقتی شامپوی غیراستاندارد و نامناسب مصرف می‌کنید، احتمال دارد پوست سرتان خشک‌شده، دچار خارش پوست سر شوید. شامپوی خوب و مناسب نباید چنین وضعی ایجاد کند.

وقتی شامپو با موی شما سازگاری داشته باشد، بعد از حمام، موهایتان شفاف و براق خواهد شد.

نکته: اگر به دلیل تغییر وضع موها لازم است شامپویتان را تغییر دهید، ابتدا شامپو را در حجم کم تهیه کنید و پس از این‌که مطمئن شدید با مویتان هماهنگی دارد، آن را با اطمینان خاطر در حجم زیاد بخرید.

در انتخاب شامپو اشتباه نکنید

شاید در ذهن شما باورهای اشتباهی درباره شامپوها وجود داشته باشد که ندانسته آنها را تکرار می‌کنید. با بعضی باورهای نادرست آشنا شوید و سعی کنید از همین امروز نگاه‌تان را به شامپوها تغییر دهید.

ـ شامپوهای پروتئینه برای موها مفید نیستند. احتمال دارد شما هم مثل بعضی‌ها تصور کنید شامپوهای پروتئینه و ویتامینه واقعا می‌توانند پروتئین و ویتامین به موهایتان برسانند. این باور اشتباه است. در واقع شامپو نه می‌تواند خون‌رسانی انجام دهد و نه ویتامین و املاح به موها منتقل کند.

ـ شامپوی مناسب رشد موها را تقویت نمی‌کند و سبب رویش سریع‌تر موها نمی‌شوند. این باور اشتباه است که گمان کنید با خرید شامپوهای گیاهی یا ویتامینه موهایتان با سرعت بیشتری رشد می‌کنند.

ـ شامپوهای گیاهی مفیدتر نیستند، زیرا عصاره گیاهان آن قدر در مراحل مختلف تولید تحت حرارت قرار می‌گیرد که در پایان خاصیت قابل‌توجهی از آنها باقی نمی‌ماند.

ـ همه شامپوها فرمول کم و بیش یکسانی دارند و کارشان این است که با تولید کف کافی و مواد تمیز کننده، موها را از آلودگی و چربی‌ دور کنند. بنابراین تصور نکنید با پرداخت پول بیشتر محصول بهتری به خانه می‌آورید. شامپوهای گرانقیمت عموما فقط ظاهر شکیل و فریبنده و اسانس‌های معطری دارند.

شامپو و ریزش مو

شامپوهای استاندارد هرگز سبب ریزش مو نمی‌شوند. کم‌پشت‌شدن موها با عوامل وراثتی یا هورمونی در ارتباط است یا به دلیل بعضی بیماری‌ها و مصرف داروها ایجاد می‌شود. البته اگر شامپو با مویتان سازگاری نداشته باشد، ممکن است به ساقه مو آسیب برساند و آن را کدر یا خشک و بدحالت کند؛ اما نمی‌توانید ریزش موهایتان را به شامپو نسبت دهید. اگر می‌بینید موهایتان دچار ریزش شده، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا دلیل واقعی ریزش موهایتان را بفهمید.

چقدر شامپو بزنیم

بعضی‌ها تصور می‌کنند هر چقدر شامپوی بیشتری مصرف کنند، موهایشان تمیزتر می‌شود؛ اما گاهی مصرف زیاد شامپو نه‌تنها مفید نیست، بلکه ضررهایی نیز به همراه دارد. بنابراین بهتر است بر اساس میزان آلودگی پوست و بلندی موها، مقدار شامپوی مناسبی مصرف کنید. هر وقت متوجه شدید تمام سطح موها با کف پوشیده شده، لازم نیست شامپوی بیشتری استفاده کنید. دوبار شست‌وشو برای تمیزی موها کافی است و لازم نیست بیش از این شامپو به ‌کار ببرید.

شامپوهای حاوی نرم‌کننده

در ترکیبات بعضی شامپوها موادی وجود دارد که به نرم‌شدن موها کمک می‌کند. در نتیجه این محصولات ممکن است برای افرادی که موهای خشک و مجعد یا آسیب‌دیده دارند، مناسب به ‌نظر برسد. با وجود این، متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند شامپو و نرم‌کننده را جداگانه بخرید و با یک تیر دو نشان نزنید. دلیلش این است که شامپوهای حاوی نرم‌کننده لایه‌ای از چربی را روی موها برجای می‌گذارند و به این ترتیب موها را بخوبی تمیز نمی‌کنند. بنابراین بهتر است برای تمیز کردن موهای زبر و خشک از شامپو و نرم‌کننده‌ جداگانه استفاده کنید و به دنبال خرید محصولات ترکیبی نباشید.

روش صحیح استفاده از شامپو

برای این‌که شامپو اثر پاک‌کنندگی خوبی داشته باشد، باید از آن بدرستی استفاده کنید. پس اگر می‌بینید که روش شما با اصول درست مصرف شامپو تفاوت دارد، برای تغییر این روش دست به کار شوید.

‌قبل از این‌که به حمام بروید موهایتان را برس بکشید و گره موها را بخوبی باز کنید. در این صورت شامپو راحت‌تر روی موهایتان قرار می‌گیرد و به تمیزی آنها کمک می‌کند.

برای آبکشی اولیه موها سراغ آب ولرم بروید. اگر موهایتان خشک و آسیب‌دیده است، از آب داغ استفاده نکنید. حرارت، زیاد آب موها را خشک و شکننده‌تر می‌کند.

حالا نوبت مصرف شامپوست. مقدار کمی شامپو کف دست‌تان بریزید و آن را روی موهایتان پخش کنید. سپس پوست سر را با نوک انگشتان به ‌آرامی ماساژ دهید تا همه سطح موها و کف سر به شامپو آغشته شود.

در آخرین مرحله با آب ولرم کف را از موهایتان پاک کنید. یادتان باشد طی مراحل شامپو زدن، موها را شانه نزنید و برس نکشید و این کار را به بعد از خشک‌شدن موها موکول کنید. اگر موهایتان گره می‌خورد تنها راهش این است که با نرم‌کننده، موهای خوش‌حالت و نرم داشته باشید. (آناهیتا درودیان/ضمیمه سیب)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حامد
-
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
۰
۰
ممنون از راهنمایی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها