برنامه جشن رمضان در سراسر کشور برگزار می‌شود و این را می‌توان یک حرکت موثر رسانه‌ای دانست

لحظه‌ای به فکر دیگران بودن در جشن رمضان

ماه مبارک رمضان فرصتی برای کمک به نیازمندان و تقویت حس نوعدوستی بین مردم است، از این‌رو جشن‌های گلریزان و رهایی زیادی در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ البته نباید فراموش کرد که این اتفاق پس از پخش برنامه «جشن رمضان» که از شبکه تهران پخش می‌شود بین مردم گسترده‌تر شد و حتی کسانی که خودشان نیازمند بودند در این جشن‌ها حضور پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۸۸۵۲

برنامه جشن رمضان سال 1377 از شبکه تهران آغاز شد و تاکنون هر سال این ویژه‌برنامه در ماه رمضان پخش می‌شود. تقویت حس روحانی و عرفانی جامعه، یادآوری و تذکر موضوعات اخلاقی و اجتماعی، همسوسازی نگاه مخاطبان به سوی خداپرستی و ترغیب کمک به مستمندان بویژه ایتام از دیگر اهداف پخش این ویژه برنامه است.

حضور پرشور و گسترده مردم در جشن رمضان

برنامه جشن رمضان در محلی برگزار می‌شود که کمیته امداد هم در آنجا غرفه‌هایی برای عرضه اجناس مختلف دایر کرده و افرادی که تحت پوشش این کمیته هستند، اجناس تولیدی خود را در این محل به فروش می‌رسانند. آدم‌های زیادی از سراسر شهر به این محل آمده‌اند تا با خرید از این غرفه‌ها هم به افراد تحت حمایت کمیته امداد کمک کنند و هم در کاری خیر سهیم شوند. سیدکاظم احمدزاده و هومن حاجی‌عبداللهی اجرای برنامه جشن رمضان امسال را به عهده دارند. دعوت از مردم برای پهن کردن سفره افطار، حضور مجریان برنامه سر سفره افطار، گزارش از فعالیت‌ها و اقدامات کمیته امداد، پخش گزارش از سطح شهر، گزارش از برگزاری جشن رمضان در شهرستان‌های استان تهران، بازارچه خیریه رمضان، گزارش از افراد آسیب‌دیده‌ای که با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) توانستند به موفقیت دست یابند و حضور مهمانان و کارشناسان مذهبی، اجتماعی و هنری از مهم‌ترین بخش‌های برنامه جشن رمضان است.

جشن رمضان ملی شده است

سیدکاظم احمدزاده یکی از اولین مجریان برنامه جشن رمضان است؛ کسی که از ابتدا با این برنامه بوده و همچنان با عشق راهش را ادامه می‌دهد. نوع اجرا و ارتباط خوب او با مخاطبان توانسته بسیاری از مشتاقان را به منطقه سوهانک بکشاند تا مردم از نزدیک برنامه او را تماشا کنند.

احمدزاده در این‌باره می‌گوید: اکنون جشن رمضان به یک آیین رسانه‌ای تبدیل شده و رسانه به‌عنوان مهم‌ترین رکن این جشن تاثیر بسیار زیادی را در سطح جامعه داشته است.

وی با بیان این‌که برپایی جشن رمضان در طول این سال‌ها پیشرفت بسیار زیادی داشته، می‌افزاید: برگزاری موفق جشن رمضان در پایتخت باعث شده شهرهای دیگر هم این جشن را برپا کنند به گونه‌ای که اکنون همه شهرستان‌ها در ایام ماه مبارک رمضان جشن رمضان را برگزار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: برپایی جشن رمضان باعث شده مردم نگاه جدیدی به فعالیت‌های کمیته امداد داشته باشند؛ به گونه‌ای که این کمیته توانسته بسیاری از افراد نیازمند را توانمند کند یا حمایت‌هایی از دانش‌آموزان با استعداد داشته باشد که اکنون این دانش‌آموزان شهردار، پزشک متخصص و... شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که مجریان برنامه‌های جشن رمضان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، می‌گوید: معتقدم اجرای این برنامه باید از روی عشق و علاقه باشد. مجری جشن رمضان باید با نیت خیر در این مکان حضور پیدا کند، در کنار مردم باشد و با ایجاد فضایی متفاوت بتواند افراد بیشتری را جذب جشن رمضان کند. شناخت و ارتباط با خانواده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر و آشنایی با فعالیت‌های کمیته امداد از دیگر نکاتی است که مجری برنامه جشن رمضان باید همیشه به آنها توجه کند.

احمدزاده در پاسخ به این پرسش که شوخی‌های شما با هومن حاجی‌عبداللهی چطور طراحی می‌شود، می‌گوید: قبل از شروع برنامه هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. باور کنید لحظات شیرین و خاطره‌انگیز مردم نه‌تنها برای من بلکه برای همه کسانی که در این جشن فعالیت می‌کنند، بسیار ارزشمند است. من و هومن هم تلاش می‌کنیم لحظات خاطره‌انگیزی را برای مردم رقم بزنیم.

جشن رمضان حلقه وصل مردم با کمیته امداد

دو واحد سیار تلویزیونی در محل برگزاری جشن حضور دارند و هرکدام با چند دوربین حضور گسترده مردم را منعکس می‌کنند. محمود سوداگر گزارشگری است که در فواصل برنامه به صورت زنده از غرفه‌های بازارچه گزارش می‌گیرد و بهروز مقدم هم گزارش‌هایی را از جشن‌ها و بازارچه‌های خیریه اطراف تهران تهیه می‌کند. با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که حضور مردم امسال بیشتر شده و از این طریق کمیته امداد توانسته علاوه بر نشان دادن ظرفیت‌ و کارکردهای موجود به ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری بپردازد.

یکی از بخش‌های مهم و جذاب برنامه جشن رمضان امسال بخش آرزوهاست؛ بخشی که باعث شده همه هنرمندان و مسئولان لشکری و کشوری نیز برای برآورده کردن آرزوی کودکان به این جشن بیایند و با انتخاب خودشان آرزوی یکی از کسانی را که تحت پوشش کمیته امداد است، برآورده کنند.

استفاده از طنز در اجرا لازم است

هومن حاج‌عبداللهی یکی از مجریان تلویزیون است که تلاش می‌کند با اجراهایش فضای تازه‌ای را به برنامه‌های بیاورد. حاج‌عبداللهی علاوه بر اجرا، صداپیشگی و بازیگری هم می‌کند. گفت‌وگوی او با مهمانان برنامه جشن رمضان و شوخی‌هایش با احمدزاده برای مردم جذاب است.

وی معتقد است: جشن رمضان نسبت به سال‌های ابتدایی و حتی چند سال پیش ارتقا پیدا کرده است.

حاج‌‌عبداللهی با بیان این‌که در برنامه جشن رمضان از طنز کلامی استفاده می‌کنیم، می‌افزاید: استفاده از طنز در برنامه، نتیجه خوبی می‌دهد. من در تمام اجراهایم تلاش می‌کنم رگه‌هایی از طنز در گفتارم باشد. این موضوع در ادبیات سعدی، عبید زاکانی و دیگر شاعران بسیار موجود است. من با توجه به موضوع برنامه از مجموعه این شاعران، مطالبی را جمع‌آوری می‌کنم و آنها را در برنامه نقل می‌کنم.

وی در مورد شوخی‌هایش با احمدزاده می‌‌گوید: شاید اگر هرکس دیگری جای او بود می‌خواست تا بیشتر رعایت حالش را بکنم، اما احمدزاده خیلی خوب این موضوع را درک کرده و خوشبختانه همکار بسیار بردبار، صبور و فهیمی است. او بخوبی در زمان‌هایی که قرار است فضای شادی را برای مردم تداعی کنیم با من همراه می‌شود و با شناختی که از یکدیگر داریم، بخوبی توانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.

حاجی‌عبداللهی یادآور می‌شود: در تمام این سال‌ها که برنامه اجرا کرده‌ام، اعتقادی به نصیحت کردن نداشته‌ام و خودم را هم در مقامی نمی‌بینم که نصیحت کنم. آن چیزی که لازم باشد، می‌گویم و فکر می‌کنم در درجه اول به خودم تلنگر می‌زنم. برای همین هیچ وقت به سمت نصیحت نرفتم.

وی تصریح می‌کند: همان‌طور که می‌بینید در بازارچه جای سوزن انداختن نیست. یک عده هم هستند که همیشه از اول تا آخر، ایستاده برنامه را نگاه می‌کنند، این در حالی است که بعد از افطار همه دوست دارند استراحت کنند. این نشان می‌دهد که جشن رمضان مخاطبان پر و پا قرص خود را دارد و توانسته جایگاه مطلوبی بین مخاطبان تلویزیون پیدا کند.

فرشید شکیبا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها