حالا که امتحانات فرزندتان تمام‌شده و می‌خواهید برایش یک برنامه سرگرم‌کننده داشته باشید، دو راه دارید؛ یکی اینکه با مؤسسات طبیعت گردی تماس بگیرید و از برنامه‌شان مطلع شوید و دیگری اینکه خودتان دست به کار شوید. اگر جیب پر پولی ندارید و نمی‌توانید برای تورهای مؤسسات هزینه کنید، نگران نباشید. روش دوم حتماً به کار شما می‌آید و شاید حتی برای بچه‌ها جذاب‌تر باشد.
کد خبر: ۶۹۸۲۹۸
۷ راهکار برای وقت گذرانی تابستانی بچه‌ها

جام جم سرا:
«میشل کروچ» از مادرهایی است که وقتی دید نمی‌تواند از پس هزینه تورها بر بیاید، تصمیم گرفت با یکی از دوستانش یک برنامه مفرح برای بچه‌ها ترتیب بدهند. میشل به قدری از نتیجه کارش راضی است که تجربه‌اش را در سایت «پرنتینگ» به اشتراک گذاشته تا بقیه والدین هم از آن استفاده کنند.

دوره تابستانه، میهمانی بچه‌گانه

ما تصمیم گرفتیم با چند تا از والدین بقیه بچه‌ها خودمان یک برنامه درست کنیم. نقشه این بود که هر کدام از والدین برای یک روز میزبان بقیه بچه‌ها در خانه‌شان باشند و بچه‌ها به طور چرخشی هر روز هفته در خانه یکی از دوستان‌هایشان باشند باید بگویم بهترین نکته این طرح، رایگان بودن آن است. جالب اینجاست که الان با گذشت سه سال از اولین باری که این کار را کردیم، دخترم هنوز هم ایده ما را بهتر از اردوهای طبیعت گردی معمول می‌داند. او در این دوره‌ها آتش‌بازی کرده، حشرات مختلف را از نزدیک دیده و در یک سفر خیالی اطلاعات زیادی درباره شهرهای مختلف دنیا به دست آورده.

البته بد نیست بدانید همه میزبان‌ها هم مادرها نبودند و یک پدر هم در این طرح با ما همکاری کرد. ما موفق شدیم از طریق همین دوره‌ها یک انجمن برای خودمان درست کنیم و صدها دلار پول به دست آوریم. برنامه‌ریزی برای برنامه‌های دوره تابستانه هر سال؛ در حال حاضر، تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من شده و از این روش می‌توانم خلاقیت بیشتری از خودم نشان بدهم. توانایی‌هایی در خودم پیدا کرده‌ام که قبلا از آن‌ها خبر نداشتم و همه این‌ها برایم خیلی جالب است. به نظر شما این طرح هیجان‌انگیز نیست؟ اگر شما هم خوشتان آمده، این راهکارها را قبل از هر چیز بخوانید:

۱- تعداد افراد دوره را مشخص کنید

هرچقدر تعداد بچه‌های دوره بیشتر باشند، تعداد روزهای آزاد شما هم بیشتر می‌شود؛ اما باید حواستان به این هم باشد که توانایی کنترل چند بچه را دارید. کارشناسان در این باره می‌گویند هر فرد بزرگ‌سال حداکثر می‌تواند مراقب ۱۰ بچه ۶ الی ۸ ساله باشد. دوره ما با ۵ نفر از بچه‌ها و در طول یک هفته شروع شد. باید هر کدام از والدین یک روز مشخص در هفته داشته باشند؛ مثلا شما باید در طول دوره هر دوشنبه میزبان باشید. وضعیت کاری والدین شاغل هم باید در تقسیم‌بندی روزها در نظر گرفته شود.

۲- والدین مناسب را انتخاب کنید

به شکل ایده‌آل بچه‌های هر دوره باید باهم نزدیک باشند و همدیگر را خوب بشناسند. برای همین هم ما در اوایل کار، از بچه‌های همسایه‌ها استفاده کردیم. این روش در مورد ما جواب داد، اما یکی دیگر از دوستانم با بچه‌های کلاس مهدکودک دخترش، دوره را تشکیل داد.

یکی از نکاتی که ما به آن توجه نکردیم و اولین اشتباهمان هم همان بود، این بود که به میزان قابل‌اعتماد بودن والدین خیلی دقت نکردیم. مطمئناً هیچ‌کدام از ما نمی‌‌خواهیم بچه‌ را به یک آدم دست و پا چلفتی و بی‌مسئولیت بسپاریم؛ اما خب موارد دردسرساز همیشه وجود دارند. یک سال ما کسی را داشتیم که هر ۴ روز بچه‌اش را به خانه بقیه می‌فرستاد، اما روز میزبانی خودش به بهانه‌های مختلف از زیر کار در می‌رفت!

ما هم از سال بعد دیگر او را به دوره دعوت نکردیم. یکی دیگر از تجربیات ما هم این بود که فهمیدیم خیلی روی پدر و مادرهای شاغل حساب باز نکنیم. بیشتر آن‌ها فقط می‌خواهند خودشان استراحت کنند و چند روزی از دست بچه‌ها راحت باشند.

۳- قانون بگذارید

این نکته از دل یک تجربه سخت می‌آید. ما در سال اول به هیچ قانون خاصی فکر نکرده بودیم، غیر از اینکه هر کدام از والدین متناسب با فعالیت‌هایشان باید یک موضوع انتخاب کنند تا جایی که من می‌دانستم هیچ‌کدام از والدین بچه‌ها را جلوی تلویزیون ول نمی‌کرد یا نمی‌گذاشت بچه‌ها با اسباب‌بازی‌ها بازی کنند.

اما یک روز که یکی از بچه‌ها دستش پر از جای زخم حشرات شده بود، متوجه شدیم تا به حال اصلا درباره اسپری ضدگزنه و کرم ضدآفتاب فکر نکرده بودیم. از آن به بعد به والدین گفتیم قبل از فرستادن بچه‌ها روی دست و پاهایشان کرم بمالند. اگر هم یک روز یکی از والدین به هر دلیلی نتوانست میزبانی را برعهده بگیرد ما برنامه را تغییر می‌دهیم و روزها را جابجا می‌کنیم. طوری که برای کسی مزاحمت ایجاد نشود. نظم والدین هم یکی از نکاتی است که باید از همان اول به آن دقت کنید.

اگر افراد خوبی را برای دوره انتخاب کنید، همه این مشکلات خودبه‌خود حل می‌شوند. حواستان باشد که والدین باید در فرم‌های مربوطه، یک شماره تلفن برای مواقع اضطراری و همچنین بیماری‌ها و حساسیت‌های فرزندشان را بنویسند. در دوره‌های ما بچه‌ها خودشان ناهار می‌آورند، اما میزبان هم یک میان وعده آماده می‌کند.

۴- موضوع انتخاب کنید

سخت‌ترین قسمت کار برای من در سال اول، انتخاب موضوع بود. به پیشنهاد یکی از دوستانم بازی دزد دریایی را انتخاب کردم و برای خرید لباس‌های مخصوص، صندوق گنج، رنگ و وسایل مختلف حدود صد دلار خرج کردم. البته این کار اشتباه بود. من الان وسایل بازی را از بقیه پدر و مادرها قرض می‌گیرم و باهم درباره موضوعات بازی همفکری می‌کنیم. نکته دیگر اینکه این دوره‌ها، یک مهمانی جشن تولد نیست. پس ما به کاغذرنگی و ...احتیاج نداریم. خیلی نگران ایده‌ها و موضوعات جدید برای سرگرمی نباشید.

سایت‌های زیادی در این باره وجود دارند. مثلا خودم یک بار به بچه‌ها کمک کردم و توانستیم با کاغذهای مخصوص مهر بسازیم و روی یک پارچه طرح‌های مختلف درست کنیم. این کارها برای بچه‌ها خیلی جذاب است. یکی دیگر از ایده‌های جالبی هم که در این مدت دیدم این بود که بچه‌ها با آجیل‌های شور و شیرین حسشان را درباره پدرشان نشان می‌دادند. آن‌ها با چسباندن آجیل‌ها روی کاغذ، یک شکل از پدرشان می‌ساختند. نتیجه کار خیلی جالب بود.

۵- جدول بسازید

بعد از اینکه موضوع روزتان را انتخاب کردید، برای هر ساعت از روز یک برنامه در نظر بگیرید. مثلا وقتی بازی موردنظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید با خواندن کتابی درباره آن بازی، ذهن بچه‌ها را آماده کنید.

بعد می‌توانید از بچه‌ها بخواهید در مورد آن داستان نقاشی بکشند. یکی دیگر از اشتباهات من این بود که برای نقاشی ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته بودم و حالت چهره‌ام وقتی چند نفر از بچه‌ها دو دقیقه‌ای نقاشی‌شان را تمام کردند واقعا دیدنی بود! آنهایی که زودتر کارشان تمام شده بود اسباب‌بازی‌ها را از قفسه‌ها بر می‌داشتند و دنبال هم می‌دویدند.

نتیجه اینکه فهمیدم سرعت بچه‌ها در انجام فعالیت‌ها کاملا باهم متفاوت است. بنابراین همیشه باید یک کار دیگر برای آنهایی که سریع‌تر از بقیه هستند آماده کرده باشید. بعد از یک جلسه، مقدار زمان تخمینی برای هر بخش دستتان می‌آید. یکی دیگر از نکات مفید این است که اسباب‌بازی‌ها را تا حد امکان از دسترس بچه‌ها دور کنید تا هم تمرکزشان روی کار بیشتر شود و هم خانه کمتر ریخت و پاش شود.

۶- وقت آزاد بگذارید

روز اولی که من میزبان بچه‌ها بودم، برای تمام ساعت‌ها برنامه خاصی در نظر گرفته بودم. اما بعد از چند ساعت متوجه شدم اوضاع مطابق انتظارم پیش نمی‌رود و بچه‌ها کارها را درست انجام نمی‌دهند. مثلا فعالیتی را که برایشان در نظر گرفته بودم رها می‌کردند و خودشان گوشه‌ای جمع می‌شدند و بازی می‌کردند. آنجا بود که فهمیدم جدای از همه برنامه‌ها باید برای بازی آزاد بچه‌ها هم وقتی اختصاصی بدهم تا در آن زمان هر کاری خواستند انجام بدهند. آن روز بچه‌ها را به داخل حیاط بردم و اجازه دادم برای خودشان بازی کنند و بدون هیچ برنامه‌ای بدوند!

۷- از اوقات فراغت خودتان هم لذت ببرید

بعد از اینکه میزبانی شما تمام شد، در بقیه روزهای هفته فرصت دارید به کارها و برنامه‌های خودتان برسید، بدون اینکه نگران وضعیت فرزندتان باشید. این خیلی خوب است که وقتی فرزندتان با دوست‌هایش در حال بازی و خوش‌گذرانی هستند، شما هم به کارهای عقب افتاده‌تان برسید و یا با دوستانتان بیرون بروید. (دخت ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
۰
۰
چه كم بود ایده هاش. بچه های این سنی فقط 7،8 دیقه نهایتا 15دیقه با یه بازی سرگرم میشن. سریع حوصله شون سرمیره چیز جدید می خوان.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها