شامپوهایی که به سرمان می‌آیند

اشتباه نخرید تا کچل نشوید

نوع شامپو فقط در شفافیت و کاهش شوره سر موثر است

شامپو در رشد و ریزش مو تاثیر ندارد

برخی افراد هر ماهه هزینه زیادی را صرف خرید شامپوهایی می‌کنند که بنا به ادعای شرکت‌های تولیدکننده‌شان به کاهش ریزش موها یا تقویت رشد موها کمک می‌کند. برخی دیگر هم به امید نریختن موهایشان همیشه شامپو بچه مصرف می‌کنند، ولی حقیقت این است که اگر قرار به ریزش مو باشد، نوع شامپوی استفاده شده تاثیری در آن ندارد.
کد خبر: ۶۹۸۱۲۳

به بیان دیگر شامپو، صرفا نوعی شوینده است که باعث تمیزی و خوش حالتی مو می‌شود و کمک می‌کند که موها راحت‌تر شانه شود یا به طور موقت، حجیم به نظر برسد. همچنین اثرات مثبت شامپو در درمان برخی بیماری‌های پوستی سر مانند شوره یا پسوریازیس ثابت شده، اما در درمان و پیشگیری از ریزش مو نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

دکتر نادر اربابی، متخصص پوست نیز در این‌باره می‌گوید: اثر شامپو بر ریزش مو یا تقویت مو ثابت نشده و چیزی به نام شامپوی بد و شامپوی خوب نداریم، اما در حفظ لطافت مو و محافظت از ساقه مو می‌توان بین شامپوها از نظر کیفیت، تفاوت قائل شد،بنابراین بی‌شک شامپو در رشد مو بی‌تاثیر است و نمی‌تواند در پیشگیری از ریزش مو موثر باشد. ریزش مو علت‌های متفاوتی دارد که بسته به علت ریزش، درمان آن متفاوت خواهد بود.

وجه دیگر این مساله نگرانی و وسواس برای انتخاب شامپوست که مبادا استفاده از شامپویی باعث ریزش مو شود که این نگرانی نیز مبنایی ندارد.

از بین برنده چربی پوست

شامپو با اتصال دوگانه و همزمان آب و چربی، چربی‌ها را از سطح پوست جدا و در آب حل می‌کند در نتیجه باعث می‌شود چربی سطح سر شستشو داده‌شود.

دکتر اربابی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این مطلب می‌افزاید: منشأ چربی پوست سر غدد سباسه سر است که از زمان بلوغ به بعد فعال و باعث چرب شدن پوست در این زمان می‌شود. البته مردم به اشتباه تصور می‌کنند که چرب شدن پوست سر باعث ریزش بیشتر مو می‌شود، در حالی که بین این دو مساله ارتباطی وجود ندارد و چربی سر، صرفا می‌تواند زمینه‌ساز رشد بعضی قارچ‌های موجود در سر و ایجاد شوره شود. در چنین شرایطی شویندگی شامپو می‌تواند روی کاهش شوره تاثیر داشته باشد.

خنثی‌کننده الکتریسیته مو

به گفته دکتر اربابی، شامپو شاید حاوی موادی باشد که خنثی‌کننده الکتریسیته مو است و با خنثی شدن الکتریسیته، مو‌ها راحت‌تر شانه می‌شود. همچنین لایه سطحی مو صاف‌تر می‌شود که این دو به حالت‌پذیری مو و شفافیت و درخشانی آن کمک می‌کند.

وی همچنین تاکید می‌کند: شامپو می‌تواند حاوی ملکول‌های درشت مثل پروتئین‌ها باشد و این باعث جذب آب و البته حجیم شدن مو می‌شود. البته حجیم شدن مو نیز موقتی است یعنی فقط از یک حمام تا حمام دیگر طول می‌کشد. فراموش نکنید گاهی برای این اثر شامپو به گونه‌ای تبلیغ می‌شود که مخاطب از آن برداشت ضد ریزش می‌کند در حالی که چنین برداشتی اشتباه است.

مقابله با شوره سر

دکتر اربابی با اشاره به این‌که شوره سر به علت پوسته‌های جدا شده از سر و به دنبال زیاد شدن قارچ‌های طبیعی که در سر زیست می‌کنند، ایجاد می‌شود، می‌گوید: شامپو با دو مکانیزم شوره را بهبود می‌بخشد، یعنی حاوی موادی است که باعث جدا شدن راحت‌تر پوسته‌ها‌ می‌شود. از طرف دیگر می‌تواند حاوی موادی باشد که به‌عنوان ضد قارچ عمل کند و از این راه شوره را کاهش دهد.

شامپو پرپشت‌کننده مو نیست

عناوین تبلیغی چون ضدریزش بودن یا پرپشت‌کننده بودن شامپو‌ها که از سوی شرکت‌های محصولات بهداشتی استفاده می‌شود، ادعاست و قابل اثبات نیست.

دکتر اربابی با اشاره به این مساله می‌گوید: هرگز باور نکنید که مواد موثره شامپو حتی اگر گیاهی باشد با مکانیزم‌های مختلف به رشد و تکثیر موها کمک کند. بسیاری از داروهایی که به‌عنوان ضدریزش چه از دسته شیمیایی و چه گیاهی معرفی می‌شود، واجد تائید علمی نیست یعنی هم‌اکنون مطالعات استاندارد و تائید شده برای مشاهده اثر بخشی آنها وجود ندارد.

همچنین در صورتی که شامپو حاوی ماده‌ای باشد که واقعا ضد ریزش است، احتمالا فرصت کافی برای تاثیر و جذب نخواهد داشت. بر این اساس، در حال حاضر نمی‌توان شامپویی را به‌عنوان شامپوی ضد ریزش شناخت مگر در آینده با مطالعه معتبری این اثر بخشی ثابت شود.

پونه شیرازی ‌/ ‌گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها