فضا‌پیمای کوچکی که توسط بخش خصوصی طراحی شده تا با استفاده از انرژی خورشید به حرکت خود ادامه دهد تا سه سال دیگر توسط موشک حامل شرکت اسپیس ایکس به​فضا پرتاب خواهد شد. ‌
کد خبر: ۶۹۷۶۸۲

بیل نای، رهبر گروه طراحان می‌گوید: لایت سیل یک شیء پروازی بدون سرنشین ماهواره مانند است که توسط شرکت غیر انتفاعی انجمن سیاره‌ای به‌عنوان یک بادبان خورشیدی و با هدف رسیدن به مدار زمین ـ ثابت در طول دو سال طراحی شده است. این فضا پیمای 30 سانتی‌متری دارای چهار بادبان فوق‌العاده نازک از جنس پلی‌استر میلار است. ممکن است پس از سفر فضایی به مدار مرتفع زمینی که تنها به کمک فشار ثابت اعمال شده توسط نور خورشید انجام می‌شود، سفر دیگری در سراسر گیتی برای آن برنامه‌ریزی شود. ‌سرمایه لازم برای انجام این پروژه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اعضای انجمن سیاره‌ای که خود را بزرگ‌ترین گروه علاقه‌مندان فضایی جهان می‌دانند در سال 1980 تاسیس شد. ‌بادبان‌های خورشیدی با توجه به توانایی‌های بالقوه برای سفرهای طولانی فضایی بدون نیاز به سوخت، طرفداران بسیاری داشته و شور و هیجان زیادی تولید می‌کنند. جنیفر واگن، یکی از دانشمندان ارشد انجمن ستاره‌ای می‌گوید: بادبان‌های خورشیدی ممکن است دسترسی ما به مدارهای منحصر به‌فرد نزدیک‌ زمین را -که نقش مهم و حیاتی برای علوم زمین شناسی و ماموریت‌های مرتبط با آب و هوا دارند ـ تامین کنند.

این فضاپیما ابتدا داخل فضا‌پیمای دیگری به نام Prox-1قرار دارد که پس از رسیدن به محل مشخصی در مدار زمین با ارتفاع اندک فضاپیمای لایت سیل به بیرون پرتاب خواهد شد. چند هفته پس از آن بادبان‌های بسیار نازک این فضاپیما به اندازه 32 مترمربع گسترش خواهند یافت که موجب می‌شود بتوان آن را از زمین دید. ‌ایده ساخت فضاپیماهایی با بادبان‌های خورشیدی بر این اصل علمی استوار است که نور از ذرات بسیار ریز و بسیار سبکی به نام فتون ساخته شده است که با بازتاب آن از یک سطح بسیار بزرگ می‌توان نیروی پیشران بسیار اندکی تولید کرد. این نیروی پیشران آنقدر اندک است که با آن حتی نمی‌توان وزن یک برگ کاغذ را تحمل کرد، اما از آنجا که همیشگی است و هیچ نیروی مقاومی در برابر آن قرار ندارد، می‌تواند فضاپیماهای چند تنی را اندک‌اندک شتاب داده و به پیش براند. ‌آژانس فضایی ژاپن، جاک‌سا حدود سه سال پیش با پرتاب ایکاروس اولین آزمایش موفق و جهانی بادبان‌های خورشیدی را به نمایش درآورد.

منبع: phys. org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها