در سالی که گذشت بی‌آن‌که خیلی از ما خبردار شویم 31هزار دختر کمتر از 15 سال پای سفره عقد نشستند. نمی‌شود گفت پیوندشان مبارک و برایشان آرزوی خوشبختی کرد چون ازدواج دختر زیر 15 سال، ازدواج کودک است و تاهل یک کودک نمی‌تواند میمون باشد.
کد خبر: ۶۹۶۹۳۲
این ازدواج‌های ثبت‌شده بی‌فرجام

جام جم سرا: در سال 92 اما با این که این اتفاق میمون نبود، 31 هزار بار تکرار شد و 31 هزار دختر، کودکی‌شان نیمه‌تمام ماند؛ 31هزار ازدواج ناپخته، 31 هزار تحصیل ناتمام و 31 هزار استعداد شکوفا نشده.

کنار آمدن با پدیده ازدواج کودکان شدنی نیست چون آنهایی که زودهنگام عروس می‌شوند و زندگی زناشویی را تجربه می‌کنند به احتمال زیاد وادار به ازدواج شده‌اند و این بی‌رغبتی اولین خطر ازدواج کودکانه است.

دخترانی که زودتر از سن قانونی به عقد مردی درمی‌آیند، بعید نیست با کسی چند سال بزرگ‌تر از خود طرف باشند و این اختلاف سن و سلطه‌ای که از آن به سمت دختران سرازیر می‌شود دومین مشکل کار است.

دختری که در کودکی لباس بخت می‌پوشد فرصت ادامه تحصیل و پیمودن مراتب ترقی را نیز به احتمال زیاد از دست می‌دهد که تولید نسلی کم‌توان و کم‌دانش ایراد بعدی ماجراست اما مهم‌تر از اینها خلافی است که در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود و صدای اعتراضی را نیز بلند نمی‌کند.

طبق قانون، ازدواج کودکان غیرقانونی است و ثبت ازدواج کودکان نیز ممنوع، اما در سالی که گذشت با وجود این ممنوعیت، 31هزار ازدواج از این جنس ثبت شده که حکایتی است از بروز 31 هزار تخلف.

این تخلفات اما دیروز صدای اعتراض معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری را بلند کرد، زنی که پیش از قرار‌گرفتن در این پست، وکیلی بود که برای رفع خشونت علیه‌زنان تلاش می‌کرد.

شهیندخت مولاوردی نگران این 31 هزار ازدواج است که فرجامش را از هم اکنون می‌توان حدس زد.

او نیز سوالش این است که چرا با وجود غیرقانونی بودن، ازدواج این دختران ثبت شده است و برای یافتن پاسخ این پرسش از وزیر دادگستری خواسته تا چگونگی این ثبت‌شدن‌ها را گزارش دهد.

این که این ثبت‌شدن‌ها نگران‌کننده است علتش این است که هر ثبت ازدواج در دفترخانه مساوی با رسمیت‌یافتن یک ازدواج است و وقتی چنین ازدواجی، رسمی باشد، قبح آن نیز از بین می‌رود و آن وقت این که چنین ازدواجی غیرقانونی شناخته شود، اتفاقی بی‌مسما خواهد بود.

البته اگر این ازدواج‌ها ثبت نشود، وضع بهتر نخواهد شد چون بازنده یک ازدواج ثبت نشده کسی نیست جز دختری که کودکی‌اش را بر سر این اتفاق گذاشته است بنابراین پیش از زیر سوال بردن ثبت ازدواج کودکان باید اصل این ازدواج‌ها را زیر سوال برد، چون اگر ثبت متوقف شود، این ازدواج‌ها متوقف نخواهد شد و فقط تحرکات خانواده‌ها زیرزمینی خواهد شد.

مریم خباز ‌-‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها