نمایشگاه آثار سه بعدی پیمان شعفی در گالری «آن» برپاست

هنر مفهومی روی بوم‌های چند بعدی

امروزه در بعضی نمایشگاه‌های هنری شاهد آثار هنر مفهومی هستیم. در واقع هنرمند می‌خواهد اندیشه‌اش را خارج از هر فرم و ساختاری در قالب آثارش به مخاطبان ارائه کند. در هنر مفهومی چگونگی ارائه اثر اهمیت ندارد، فکر هنرمند مهم است و نه شیء هنری. هدف، رساندن مفهوم به مخاطب است. وسیله بیان هر چه می‌تواند، باشد.
کد خبر: ۶۹۵۸۸۵

«امروزه بوم‌های صاف و تخت خسته‌کننده شده‌اند زیرا سال‌های زیادی است که هنرمندان روی بوم‌های ساده و تخت کار می‌کنند، با توجه به آن‌که هنر امروز مفهومی شده، مخاطبان می‌توانند چیز‌های جدیدی در هنر ببینند. در هنر، مفهوم حرف اول را می‌زند، به همین دلیل به‌دنبال ایجاد نوعی تنوع در شکل بوم‌ها بوده‌ام و آنها را به‌صورت سه بعدی و اشکال هندسی تو در تو درآورده‌ام و برای آن‌که بوم‌ها را به حالت سه بعدی در آورم از مواد مختلف استفاده کرده و زیر بوم‌ها فلز کار گذاشته‌ام.» اینها بخشی از صحبت‌های پیمان شعفی است که نمایشگاه آثار سه بعدی‌اش در گالری «آن» در حال برگزاری است.

نمایشگاه مینیمال آرت‌(هنر ساده‌گرا)‌های پیمان شعفی شامل 12 اثر با تکنیک رنگ صنعتی و رنگ روغن روی بوم‌های سه‌بعدی است که ابعاد کوچک‌ترین اثر 75×110 سانتی‌متر و بزرگ‌ترین آن 300×200 سانتی‌متر است. همه آثار پیمان شعفی در این نمایشگاه بعد دارند و حدود 15 تا 20 سانتی‌متر از بوم بیرون می‌آیند. کارهای او شامل تکه‌های مختلف می‌شوند. در بعضی آثار یک مربع روی مربع دیگر حرکت می‌کند یا مثلثی از یک مربع بیرون می‌آید و تمام این تکه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و روی دیوار نصب می‌شوند.

او در به‌کارگیری رنگ‌ها در آثارش نیز نوآوری انجام داده است. بیشتر رنگ‌ها در این تابلوها به‌صورت تک یا دو رنگی کار شده‌اند. او برای نشان دادن بعد در کارهایش از دو رنگ بهره گرفته زیرا با دو رنگ می‌توان بعد کار را نشان داد، در غیراین‌صورت اگر از تک رنگ استفاده شود وقتی از کار عکس می‌گیرید سه بعدی بودن آن مشخص نمی‌شود. در این آثار از رنگ‌های صنعتی، متالیک که بیشتر روی ماشین‌ها می‌توان آنها را دید، استفاده شده است.

پیمان شعفی در مورد ایده اولیه ساخت بوم‌های سه بعدی می‌گوید: جرقه اولیه بوم‌های سه بعدی در واقع از آثار هنری نشات گرفت که قسمتی از کار به صورت برجسته از بوم بیرون می‌آمد. این ایده همزمان بعد ازدیدن یک میز چهار تکه در ذهنم ایجاد شد. بعد از دیدن آن میز به این فکر کردم چرا نمی‌توان نقاشی چهار تکه داشت، به صورتی که این چهار تکه ناهموار باشند. می‌خواستم چهار تکه مربع با هم فرق کند و هرکدام یک شکل و فرم داشته باشند، بنابراین شروع کردم به شابلون گذاشتن، خط کشی کردن و بوم‌های عجیب و غریب ساختن. بعد از آن به این فکر کردم که بعد دیگری به آن اضافه کنم به همین دلیل زیر بوم‌ها فلز کار گذاشتم و بعد دیگری به آنها اضافه کردم و تا امروز با ایده‌های مختلف که از قبل آن را در ذهن دارم، بوم‌های دست ساز سه بعدی می‌سازم و روی آنها کار می‌کنم.

پیمان شعفی متولد 1353 است. او که سال‌ها مقیم پاریس بوده، فعالیتش در زمینه هنر را حدود 15 سال پیش با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت او در خطاطی نستعلیق و به‌کارگیری آنها در نقاشی‌های آبستره است. شعفی تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف انفرادی و گروهی در ایران، دبی و آمریکا شرکت داشته است. نمایشگاه آثار شعفی تا اول مرداد در گالری آن دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه (بجز شنبه‌ها که گالری تعطیل است) از ساعت 11 تا 20 از این آثار بازدید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها