صبح پنجشنبه است، صبح خواب و تعطیلی روزنامه‌نگاران!‌اما ساعت هنوز هشت نشده که با تلفن دکتر طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی راهی شهرک قدس (شهرک غرب) می‌شویم. هدف، حضور در یک ارزیابی جالب است.
کد خبر: ۶۹۵۶۳۲

ارزیابی بخشی از اموال میلیاردر معروف؛ بابک زنجانی. قرار است همراه هیاتی باشم که از برخی اموال زنجانی بازدید کرده و کار قیمت‌گذاری آن را برای فروش یا واگذاری به دولت انجام می‌دهد. اموالی که در عین ارزش و گران‌قیمت بودن، پاسخگوی مطالبات وی نیست و بخش عمده‌اش که به صورت پول نقد است، در خارج کشور گم‌شده است و متهم نیز حاضر به افشای آن نیست. بازدید، از پروژه معروف ساختمان‌سازی در خیابان ایران‌زمین شروع می‌شود؛ پروژه‌ای که گودبرداری غیراصولی‌اش باعث ریزش ساختمان‌های بسیاری در این خیابان متمول تهران شده است. اما اینجا تا چشم کار می‌کند، خاک است و خاک. انگار وارد یک گودال بزرگ شده‌ایم. گودالی که قرار است میلیاردها تومان از محل احداث پاساژ و مجتمع تجاری ـ تفریحی نصیب صاحبش کند. حتی هیات به وزارت نفت به عنوان طلبکار بزرگ زنجانی پیشنهاد کرده بود تا این گودبرداری را تبدیل به همان پاساژ کند و از فروش آن بخشی از طلبش را نقد کند؛ چیزی که بیژن زنگنه، وزیر رک و صریح نفت زیر بارش نرفته و گفته است: مگر وزارت نفت کارش بساز و بفروشی است؟!...

دومین ساختمان مورد بازدید هیات، در یکی از تجاری‌ترین نقاط شهرک غرب قرار دارد. یعنی جنب مرکز تجاری گلستان. طبقه اول، یک شیرینی‌فروشی بزرگ و طبقه دوم یک رستوران ایتالیایی است. مظاهری به مزاح می‌گوید: انگار دوستمان (زنجانی) کاری نبوده که در آن وارد نشود! سپس برای بررسی استحکام و کیفیت بنا وارد زیرزمین آن شده و با کارگرانی که به احترام دست از کار کشیده‌اند، خوش و بشی می‌کند. یکی از اعضای هیات که ظاهرا از سازمان بازرسی کل کشور حضور دارد، توضیح می‌دهد که سند تمام املاک به نام خود زنجانی است و ساختمان‌ها از نظر استحکام و موقعیت تجاری، طراز اول هستند... ساختمان بعدی، ساختمانی مسکونی است که محل شرکت ساختمانی بابک زنجانی است. ساختمانی که دفتر کار شیک وی با کفپوش تمام چرمش خودنمایی می‌کند. بابک زنجانی تمام کارهای ساختمانی خود در تهران و قشم و دیگر نقاط ایران را ازهمین دفتر هدایت می‌کرده است. کارشناسان رسمی دادگستری تمام طبقات این ساختمان را نیز بازدید و ارزیابی کردند. به گفته آنها، زنجانی، نوعی سلطان ملک در تهران بوده و شماری از گران‌ترین املاک تجاری تهران در مالکیت وی است. با این همه، این املاک بخش کوچکی از بدهی وی است. زیرا بخش بزرگ بدهی احتمالا مخفی شده است. آن هم به صورت پول نقد و چنان ماهرانه که هنوز کارشناسان دستگاه‌هایی چون وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و قوه قضاییه به آن دسترسی پیدا نکرده‌اند.

به گفته برخی اعضای آن هیات، شماری از سفارتخانه‌‌های ایران دنبال رهگیری پول‌های نقد و آن محموله‌های طلایی هستند که احتمالا از سوی زنجانی خریده شده است. با این حال آنچه یافته‌اند 3000 از 8000 میلیارد تومان است و این 5000 میلیارد تومان، همان پول‌های نقدی است که جای آن خالی است. جالب است که حتی حساب‌های بانکی متعلق به زنجانی در مالزی نیز خالی است و معلوم نیست این وجوه کجا و در دست چه کسانی است. جالب‌تر هم این که این میلیاردر حاضر به همکاری با دولت و قوه قضاییه نیست و تاکنون به بدهکاران وجوه یا مسیر طی شده آن اعتراف نکرده است! این چنین است که شاید وی علاوه بر میلیاردر بودن، اعجوبه‌ای در پولشویی نیز محسوب شود، اعجوبه‌ای که هنوز زور دولت هم به او نرسیده است.

سیدعلی دوستی موسوی / دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها