جانبداری آشکار تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی از صهیونیست‌ها رسوایی دیگری را رقم زده است

غزه، قربانی نژادپرستی رسانه‌ای

همزمان با حمله رژیم اشغالگر قدس به غزه، به بهانه مرگ سه صهیونیست و درحالی که جهان همچنان در حیرت قساوت در به شهادت رسیدن نوجوان فلسطینی است، عملکرد یک‌سویه رسانه‌های غربی در پوشش اخبار غزه، موجی از اعتراضات را در میان مخاطبان همین رسانه‌ها به راه انداخته است.
کد خبر: ۶۹۵۰۷۸

به گزارش جام‌جم، رسانه‌هایی چون بی‌.بی‌.سی فارسی، صدای آمریکا و یورونیوز، با چشم بستن بر جنایت‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی و به شهادت رساندن ده‌ها تن از فلسطینیان، اخبار جام‌جهانی فوتبال یا حمله خمپاره‌ای حماس به اسرائیل را در کانون توجه خود قرار داده و رسوایی حمایت از نقض حقوق بشر در فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس را به کمال رسانده‌اند!

در واکنش به این سبک انتشار خبر که با اصل «بی‌طرفی رسانه‌ای» در تضاد کامل قرار دارد، کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار و اشتراک‌گذاری پیام‌هایی انتقادآمیز کرده و با استناد به عکس‌ها و فیلم‌های جنایت صهیونیست‌ها، تغییر رویکرد رسانه‌های بین‌المللی در پوشش وقایع غزه را خواستار شدند. بخشی از این کاربران که پیش از این به خبرهای رسانه‌هایی چون بی‌.بی‌.سی فارسی استناد می‌کردند، حالا با گلایه از نقض بی‌طرفی رسانه‌ای این تلویزیون، رویکرد غرب در قبال پوشش اخبار تجاوزات صهیونیستی را ناشی از نوعی تعصب دینی و نژادی ارزیابی کردند.

پروپاگاندا به شیوه بی‌.بی‌.سی فارسی

کورش علیانی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «...من هیچ وقت حس همدلی با فلسطینی‌ها نداشته‌ام، الان موضوع همدلی با فلسطینی‌ها نیست. موضوع مخالفت با بچه‌کشی و قتل بی‌دفاعان غیرمسلح است... از وقاحت‌هایی که امروز شنیدم این مدعای روزنامه‌نگار اسرائیلی ایرانی‌تبار بود که «اسرائیل به هر خانه‌ای تلفن می‌زند و بعد اس‌ام‌اس هم می‌دهد که امروز به شما حمله خواهد شد، خانه‌تان را ترک کنید». به گمان شما حتی اگر ارتش اسرائیل چنین دل نازک و ملوسی هم داشته باشد، عملا می‌تواند این تلفن‌های مامانی را بزند؟ محدوده‌ تخریب یک موشک اسرائیلی چقدر است؟»

کاربر دیگری به نام بامداد ایرانی هم نوشته که «یکی از استراتژی‌های پروپاگاندای اسرائیل این است که خود را یک ماهیت دفاعی جلوه دهد (حتی ارتش اسرائیل هم نیروی دفاعی اسرائیل یا IDF نام دارد) در حالی که سیاست این کشور اساسا مبتنی بر تجاوز و اشغال است. این کار باعث می‌شود نوعی وجاهت اخلاقی برای اسرائیل ایجاد شود، چیزی که اسرائیل به آن نیاز ویژه‌ای دارد. رسانه‌های دوست اسرائیل هم او را در این پروپاگاندا همراهی می‌کنند: در پوشش خبری وقایع مربوط به فلسطین و اسرائیل سلسله‌ وقایع تاریخی به‌گونه‌ای برش داده می‌شود که آغاز و پایان وقایع به سود اسرائیل به نظر برسد. به این ترتیب این‌طور به نظر می‌رسد که اسرائیل همیشه در پاسخ به چیزی رفتار می‌کند و تحرکات آن اساسا دفاعی است.» این کاربر در مطلب خود که بارها در فیسبوک و توییتر به اشتراک گذاشته شده، آورده است: «بی‌.بی‌.سی فارسی البته در این گزارش‌گری همسو با اسرائیل تنها نیست. در واقع حضور و نفوذ گروه‌ها و افراد نزدیک به اسرائیل در شبکه‌های اصلی تولید و نشر خبر در جهان، محسوس و پررنگ است. اما به هر حال به عنوان یک نمونه آشنا و دم دست اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌شود... اسرائیل بتواند در بحبوحه تجاوزش از خود دفاع کند به پوشش خبری بی‌.بی‌.سی فارسی بیشتر دقت کنید!»

گلایه‌ها از بزرگنمایی تفریح جمعی صهیونیست‌ها

کاربر دیگری هم تیتری از بی‌.بی‌.سی فارسی را انتخاب کرده است: «حماس، شهرهای اسرائیل را با راکت هدف قرار داد.» او در توضیح این تیتر نوشته است: «تیتر این‌طور القا می‌کند که راکت‌های حماس در شهرهای اسرائیل فرود آمده و خرابی به بار آورده است. اما از سوی دیگر خبرنگارهای ساکن تل‌آویو ادعا می‌کنندکه اسرائیلی‌ها شادمان‌اند که سپر دفاع موشکی‌شان اجازه‌ فرود حتی یک راکت را نداده است. تماشای راکت‌های حماس در آسمان برای بعضی از اسرائیلی‌ها تبدیل به تفریح دسته‌جمعی شده است.» جالب اینجاست که کاربری دیگر در کامنتی در ذیل همین پست فیسبوکی نوشته است که مجری‌های بی‌.بی‌.سی فارسی در صفحات شخصی خود به‌گونه‌ای متفاوت موضع‌گیری می‌کنند.

جلیل جهان‌آبادی نیز در پستی که در فیسبوک به اشتراک گذاشته، آورده است: «رژیم صهیونیستی با استفاده از غفلت خبری رسانه‌های جهانی که درگیر جام جهانی فوتبال در برزیل و مسائل آن هستند، در حال نسل‌کشی مسلمین در باریکه غزه است، کشورهای اسلامی تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده‌اند و ایران به‌عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در حال رایزنی فشرده با برخی کشورها از جمله ترکیه و برخی کشورهای عربی است اما بعید است اسرائیل با فشار دیپلماتیک صرف، دست از کشتار فلسطینی‌ها بردارد، جنگ داعش در عراق و سوریه نیز بخشی از توجه جهان اسلام را متوجه این کشورها کرده و هرطرف دیگری را متهم به بی‌توجهی به مساله فلسطین می‌کند.

امت پیامبر آخر یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین دوران عمر خود را طی چند دهه گذشته تجربه می‌کند و ناتوانی کشورهای اسلامی در تقابل با اسرائیل، زجردهنده است. چه باید کرد؟!»

حیرت کاربران فیسبوک از تماشای یک «عکس کثیف»

علی قلی‌زاده هم از جمله کاربرانی است که در صفحه فیسبوک خود با اشاره به واکنش نهادهای بین‌المللی به تجاوز صهیونیست‌ها نوشته است: «خانم ناوی پیلای در بیانیه‌ای در رابطه با حمله اسرائیل به غزه، با اشاره به «گزارش‌هایی» از کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی به منازل مسکونی گفته است: «این گزارش‌ها تردیدهایی به‌وجود می‌آورد که حملات اسرائیل با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه همخوان باشد یا نه.»... نه درخواست تحریم اسرائیل را کرده و نه از نهادهای‌های سازمان ملل یا قدرت‌های جهانی خواسته که به اسرائیل برای پایان کشتار مردم فشار بیاورند. عمق بی‌طرفی (و به عقیده من رفتار نژادپرستانه) نهادهای بین‌المللی در رابطه با منازعه فلسطینیان و اسرائیل در این بیانیه مشهود است...» او در پست دیگری این را هم اضافه کرده که تلویزیون ‏یورونیوز از این همه ‏خبر از حمله به «‏غزه» به کلی گذشته و «اصابت راکت به شهر اشتوت اسرائیل» را تیتر خبرها کرده است. حالم از این همه نژادپرستی در رسانه‌های غربی به هم می‌خورد.»

کاوه فولادی‌نسب هم به یکی از عکس‌های مشهور در شبکه‌های اجتماعی که حتی خبرنگاران ضدانقلاب هم نتوانستند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، اشاره کرده و نوشته است: «کاش آن عکس را ندیده باشید. همان را می‌گویم که آلن سورنسن -خبرنگار دانمارکی- از تپه‌ای مشرف به غزه در شهر سدروت اسرائیل گرفته. اسم عکس را گذاشته «سینما سدروت». اسرائیلی‌ها روی تپه نشسته‌اند و با انفجار هر بمب در غزه، فریاد شادی می‌کشند. یکی‌شان جوری روی صندلی پلاستیکی‌اش لم داده، که انگار در پلاژی در جزایر قناری در ـ پس‌زمینه صدای امواج ـ مشغول تماشای شب ِ دریاست. نزدیک‌ترین آدم ِ توی عکس به دوربین، زنی است با موهای بلند فرفری. جوری دارد می‌خندد و چشمک می‌زند و به عکاس لایک می‌دهد که انگار تیم محبوبش در جام‌جهانی فوتبال قهرمان شده. صدای خنده‌اش از صبح رهایم نمی‌کند. عکس کثیفی ا‌ست. کاش ندیده باشیدش. چند وقت پیش درباره داعش نوشته بودم: «آدم چقدر باید از آدمیت فاصله گرفته باشد که افتخارش بشود عکسی بالای سرهای بریده. بعضی‌وقت‌ها فکر می‌کنم کاش اسب به دنیا آمده بودم، یا سوسمار، یا اصلا درختی بودم در جنگلی در سرزمینی دوردست؛ هرچیزی غیر از این که هستم، هرچیزی غیر از این آدمیزاد ِ دوپا...» مسیح علی‌نژاد از جمله خبرنگاران مخالف نظام نیز که در خارج از کشور است با اشتراک‌گذاری همین عکس، صهیونیست‌های نشان داده شده در این تصویر را «تماشاچیان مرگ» نام داده است.

برخی دیگر از کاربران با اشعاری که به اشتراک گذاشتند، با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی کردند. به‌عنوان مثال مهدی جلیلی در فیسبوک خود نوشته است: «جعلی ترین شناسنامه جهان‌/‌ شناسنامه من بود‌/‌ که جوهرش از اول آدم خشکیده بود‌/‌ و کاغذش از اول آدم پوسیده‌/‌... ‌/‌ مرا در آفریقا سربریدند ‌/‌ جسدم را در ویتنام آتش زدند ‌/‌ و در فلسطین تکه تکه رها کردند...» میرزا حمزه غالبی هم در گوگل‌پلاس، با جمله‌ عاطفی کوتاهی، احساس خود از آنچه در غزه می‌گذرد را بیان کرده است: «یکی سپر موشکی به نام گنبد آهنین دارد و دیگری... یعنی واقعا لازم است در مورد تـفاوت تــوان نظامی این دو سخن گـفت؟!»

خوش‌خدمتی رسانه‌ای برای جذب اسپانسرهای صهیونیست

هرچند همه نمونه‌های بیان شده از واکنش کاربران ایرانی به جنایت صهیونیست‌ها، تنها بخش بسیار کوچکی از انبوه اظهارنظرها و بویژه گلایه‌ها از نحوه پوشش اخبار فلسطین در رسانه‌های مدعی حمایت از حقوق بشر است، اما همان واکنش‌ها بخوبی نشان می‌دهد که چگونه همراهی رسانه‌هایی چون بی‌.بی‌.سی فارسی و دیگر رسانه‌های غربی با صهیونیست‌ها، تصویری مخدوش از آنچه در غزه می‌گذرد را به نمایش گذاشته و این رسانه‌ها تلاش دارند افکارعمومی جهانی را چنان سامان دهند که گویی دو کشور مستقل رویاروی هم قرار گرفته‌اند، نه رژیمی سرتاپا مسلح در برابر مردمی بی‌دفاع. با این حال راهبرد تحریف واقعیت از سوی این رسانه‌ها به‌دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و امکان دسترسی به اخبار دقیق راه به‌جایی نبرده و تشدید بی‌اعتمادی کاربران فیسبوک، توئیتر، گوگل‌پلاس و بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های غربی و دفاع آنها از مردم فلسطین نشان می‌دهد که این رسانه‌ها حتی برخلاف منافع مردم خود، تنها برای جلب حمایت اسپانسرهای صهیونیست، اعتماد به خود را به بهایی ناچیز فروخته‌اند.

خبرسازی‌های حیرت‌آور این رسانه‌ها، نه‌فقط بخش قابل توجهی از واقعیت‌های غزه را حذف می‌کند و مخاطب را از تجاوزکاری‌های صهیونیست‌ها بی‌خبر نگه می‌دارد، بلکه تلاش دارد تا قربانیان این تجاوز را متجاوز معرفی کند و همین امر بیش از هر زمان دیگری مخاطبان این شبکه‌ها را بی‌اعتماد کرده و باعث شده تا بار دیگر موجی فیسبوکی و اینترنتی این بار علیه تحریف واقعیت در رسانه‌هایی چون بی‌.بی‌.سی فارسی پدید آورد.

تشدید رایزنی‌های رئیس‌جمهور برای جلوگیری از جنایات صهیونیست‌ها

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه رایزنی‌هایی بین‌المللی خود برای پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه با امیر کویت، رئیس‌جمهور اندونزی و نخست‌وزیر ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در گفت‌وگویی تلفنی، ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه را غیرقابل تحمل دانسته و با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل، لزوم فعال شدن دبیرکل سازمان ملل در این زمینه را مورد تاکید قرار دادند.

روحانی با اظهار نگرانی شدید نسبت به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: همه باید کاری کنیم تا رژیم صهیونیستی بفهمد که جهان اسلام و کشورهای منطقه پشت سر مردم فلسطین هستند و آنها را رها نکرده‌اند و این رژیم سفاک باید بداند در برابر جنایاتی که انجام می‌دهد پاسخ لازم را خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید به هر قیمتی شده توقف حملات صهیونیست‌ها را دنبال کرده و راهی پیدا کنیم تا کشورهای منطقه بتوانند به مردم غزه کمک‌های نوع‌دوستانه بویژه در زمینه پزشکی را انجام دهند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامی جهان اسلام با یکدیگر گفت: هیچ گونه شک و نگرانی که ما با تمام توان در موضوع فلسطین در ارتباط با شما هستیم، نداشته باشید و امروز زمانی است که بایستی کشورهای اسلامی همکاری و همیاری و یکدستی خود را نشان دهند.

وی تصریح کرد: ظلم‌هایی که در فلسطین انجام می‌شود غیرقابل تحمل است و ترکیه برای توقف آن آماده هرگونه همکاری مشترک است.نخست‌وزیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه می‌توانند یک برنامه و همکاری مشترک را با یکدیگر در این زمینه داشته باشند و لازم است در این زمینه از تمام توانایی و امکانات خود استفاده کنیم.

همچنین روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امیر کویت، با ابراز نگرانی شدید از تهاجم بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، خواستار اقدامی فوری از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای منطقه بخصوص سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب برای توقف حملات به غزه شد.وی در گفت‌وگو با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، علت این تماس تلفنی را نگرانی شدید از تهاجم بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه عنوان کرد.

روحانی گفت: ما احساس می‌کنیم زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه در این ماه مبارک رمضان در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌اند و محاصره مردم غزه در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم از امکانات پزشکی و غذایی کاملا محروم هستند.رئیس‌جمهور، با مثبت برشمردن مواضع امیر کویت نسبت به مردم فلسطین، این مواضع را با توجه به ریاست امیر کویت بر اتحادیه عرب، مهم خواند و تاکید کرد: نیاز است که گام‌های فوری و جدی برداشته شود. ما نیز برای هرگونه تشریک مساعی برای دست یافتن به یک آتش‌بس فوری آمادگی داریم.

وی با تاکید مجدد بر کمک‌رسانی به افراد مجروح و نیازمند در غزه، یادآور شد که در کنار مساله فلسطین، امروز در عراق و سوریه نیز شاهد ناامنی و کشتار هستیم.شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: وزیر امور خارجه را مامور کردم تا با اتحادیه کشورهای عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار کند تا راهی برای حل و فصل این مشکل و حداقل برقراری آتش‌بس بیابند.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اندونزی نیز شرایط غزه را فوق‌العاده حساس دانست و با تاکید بر ضرورت مشارکت و همکاری فعال کشورهای اسلامی و اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر توقف فاجعه در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایات و اقدامات غیرانسانی‌اش سکوت می‌کند و تماشاگر خواهد بود.روحانی خاطرنشان کرد: فلسطین همیشه محور وحدت مسلمانان و همزمان محور نگرانی جهان اسلام بوده است و اندونزی در طول دهه‌های گذشته از کشورهای مسلمانی بوده که از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است.

بیانیه رئیس جنبش عدم تعهد و دستور ویژه به وزیر خارجه

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران که ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را به‌عهده دارد، با صدور بیانیه این جنبش، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه‌ای و بین‌المللی خواست تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین عمل کنند.علاوه بر تماس‌های تلفنی دکترروحانی با برخی روسای کشورهای موسس و تاثیرگذار جنبش غیرمتعهدها و رئیس اتحادیه عرب و دیگر کشورهای منطقه، رئیس‌جمهور کشورمان طی تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که در وین حضور دارد، از وی خواست تا تمامی امکانات جنبش عدم تعهد برای محکومیت و مقابله با جنایات صهیونیست‌ها در حمله نظامی بیرحمانه به نوار غزه به کار گرفته شود.

در پی دستور ویژه رئیس‌جمهور مبنی بر به‌کارگیری همه امکانات جنبش غیرمتعهدها برای مقابله و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در حمله بی‌رحمانه به نوار غزه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در نیویورک را مأمور پیگیری موضوع و تنظیم جلسه فوری با اعضای جنبش غیرمتعهدها کرد.

بر همین اساس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد به عنوان رئیس «نم» با فراخوان اعضای جنبش غیرمتعهدها، درباره جنایات گسترده صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین و بویژه نوار غزه نشست فوق‌العاده این جنبش را برای رسیدگی به این جنایات برگزار کرد.

در این نشست، 20 عضو از اعضای جنبش غیرمتعهدها در سخنانی با ابراز همبستگی با مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، از شورای امنیت خواستند به مسئولیت‌های خود در قبال بحران جاری عمل کند و ضمن محکوم کردن تجاوزات اخیر، متجاوز را به توقف حملاتش وادار نماید.

سفرای غیرمتعهدها در بیانیه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اقدام فوری شورای امنیت را برای توقف جنایات این رژیم در سرزمین‌های اشغالی خواستار شدند.

تاکید ظریف بر توقف فوری حملات صهیونیست‌ها

همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با شبکه ان.‌بی.‌سی، توقف فوری حملات رژیم‌ صهیونیستی به غزه را خواستار شد و گفت شورای امنیت وظیفه اخلاقی دارد که به وضع کنونی پایان دهد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف با بیان این‌که «ایالات متحده و دیگر اعضای شورای امنیت مسئولیتی اخلاقی و حقوقی برای پایان دادن» به حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها دارند، گفته است: «ما خواستار توقف فوری تمامی این فعالیت‌ها هستیم.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار شبکه ان.‌بی.‌سی که از وی پرسید آیا تهران حملات موشکی حماس را محکوم می‌کند یا نه، گفت: ما مردمی را که در حال دفاع از خود هستند، محکوم نمی‌کنیم.

معتقدیم که اقداماتی که غیرنظامیان در غزه را در وضعیتی بغرنج قرار داده، محدودیت‌هایی که برای دسترسی غیرنظامیان به مواد دارویی و غذایی اعمال شده، با هدف در قحطی قرار دادن غیرنظامیان در غزه صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها