نتایج نظر سنجی‌های اخیر از پیروزی راحت اردوغان در این انتخابات حکایت دارد

تنور انتخابات در ترکیه گرم شد

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر کنونی ترکیه و نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور روز جمعه کمپین انتخاباتی خود را با یک سخنرانی مهم شروع کرد. وی در این سخنرانی ضمن طرح دیدگاه‌هایش وعده یک «ترکیه جدید پیشگام» و بازنویسی قانون اساسی و ایفای نقش برجسته‌تر در عرصه جهانی و تعمیق دموکراسی را داد.
کد خبر: ۶۹۴۹۷۱

به گزارش ایسنا، اردوغان گفت: ترکیه جدید ترکیه‌ای توسعه‌یافته و قوی خواهد بود که می‌تواند بهتر در عرصه صلح بین‌الملل ایفای نقش کند، ترکیه جدید عظیم و پیشگام خواهد بود. اردوغان (شصت ساله) از سال 2003 و برای 11سال است که پست نخست‌وزیری را در دست دارد، در جمع هوادارانش در استانبول گفت: ترکیه قدیم در گذشته مانده و دروازه‌های ترکیه قدیم بسته شده و اراده مردمی برای تغییر جان گرفته است. نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: قانون اساسی جدید در راه رسیدن به ترکیه جدید یکی از اولویت‌های اصلی ما خواهد بود و این در صورتی است که من پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوم. قانون اساسی جدید به معنای آینده‌ای جدید است. از این رو ضرورت دارد که قانون اساسی‌ای تدوین شود تا بتواند درخواست‌های مردم ما را برآورده سازد. اردوغان در میان تحسین حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP)، اهدافی که ترکیه را تا سال 2023 یکی از ده کشور برتر دنیا می‌کند، شرح داد و گفت: تمام ترک‌ها از برنامه‌های تغییر من سود خواهند برد؛ چه کسانی که به من رای می‌دهند و چه کسانی که رای نمی‌دهند.

3 نامزد

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است دهم آگوست (نوزدهم مرداد) برگزار شود. این بار انتخابات ترکیه سه نامزد دارد که علاوه بر اردوغان، اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب حامی کردها در آن شرکت دارند. این اولین بار است که رئیس‌جمهوری ترکیه از طریق آرای مردمی و نه از طریق پارلمان انتخاب می‌شود. تاکنون ریاست جمهوری در ترکیه مقامی تشریفاتی بوده که به نظر می‌رسد اردوغان می‌خواهد به آن نقش پررنگی بدهد.

اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، سیاستمدار ترک و استاد دانشگاه اکنون دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ـ‌ بزرگ‌ترین سازمان بین‌دولتی پس از سازمان ملل متحد ـ‌ است. او همچنین یک روشنفکر برجسته، نویسنده، سردبیر مجله علمی و حامی گفت‌وگو بین فرهنگ‌ها به شمار می‌رود. احسان‌اوغلو به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی تسلط کامل دارد و با زبان‌های فرانسوی و فارسی هم آشناست. او یک شخصیت شناخته‌شده و بین‌المللی است که چندی پیش در اظهاراتی گفت حدود 60 درصد آرای انتخابات را کسب خواهد کرد. اما این اظهارات از سوی کارشناسان به عنوان تبلیغات انتخاباتی ارزیابی شد. صلاح‌الدین دمیرتاش (چهل و یک ساله) در شهرستان پالو در استان الازیغ یا خارپوت در کردستان ترکیه به دنیا آمده و یک حقوقدان و نیز رهبر حزب صلح و دموکراسی در ترکیه است. پیش از وی برادر بزرگ‌ترش، نورالدین، ریاست حزب صلح و دموکراسی را به عهده داشت و حال او از این حزب توانسته به پارلمان ترکیه راه یابد و نماینده مردم استان حکاری شود. دمیرتاش یکی از مدافعان حقوق کردها و از مخالفان سرسخت دولت اردوغان برای حمله به مواضع پ.ک.ک بوده است. وی راه‌حل مشکل کردها را فقط از راه مذاکره می‌داند.

نتایج دو نظرسنجی که اواخر ماه گذشته میلادی انجام شد نشان می‌دهد اردوغان براحتی می‌تواند در دور اول انتخابات پیروز شده و حدود 55 تا 56 درصد از رای‌ها را با 20 درصد اختلاف از احسان‌اوغلو ببرد. چنانچه هیچ یک از نامزدها نتوانند بیش از 50 درصد از آرا را در دور اول به‌دست آورند، دور دوم انتخابات در بیست و چهارم آگوست (دوم شهریور) برگزار خواهد شد. چنانچه اردوغان پیروز شود احتمالا برای دو دوره نیز رئیس‌جمهور خواهد بود و به این ترتیب قدرت را تا سال 2024 در اختیار خواهد داشت.

تغییرات جدید

به گزارش ایرنا، صادق یاقوت نایب‌رئیس مجلس ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه گفته است در صورت انتخاب رجب طیب‌اردوغان به ریاست‌جمهوری ترکیه، عبدالله گل رئیس‌جمهور فعلی جایگزین وی در این حزب می‌شود. از این رو عبدالله گل برای این‌که نخست‌وزیر شود باید ابتدا نماینده مجلس باشد. در این صورت یکی از نمایندگان در شهرهایی که فقط یک نماینده در مجلس دارد، استعفا خواهد داد و طبق قوانین جاری باید ظرف دو ماه با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای نماینده جدیدی برای این شهر تعیین شود که عبدالله گل از این شهر برای نمایندگی در مجلس ترکیه نامزد خواهد شد تا راه نخست وزیری وی هموار شود.

از سوی دیگر رجب طیب‌اردوغان در راستای جلب آرای عمومی تلاش می‌کند با کردهای این کشور به آشتی جدیدی برسد. تاکنون چند بار دولت اردوغان با کردهای پ.ک.ک به امضای توافق‌نامه اقدام کرده اما هنوز مشکل کردستان ترکیه حل نشده است و حزب کارگران کردستان ضمن استقبال از کلیت این اقدام می‌گوید این بسته به عنوان یک راه حل دائم کافی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها