خوانندگان زیادی را می‌شناسیم که سال‌ها زیر‌زمینی موسیقی کار می‌کردند، اما با گذر زمان به این نتیجه رسیدند که به جرگه روزمینی‌ها بپیوندند و در چارچوب قانون فعالیت کنند. بین این افراد، خواننده‌های مشهور و موفقی دیده می‌شوند. محسن چاوشی، رضا صادقی، محسن یگانه و بنیامین بهادری برخی از این نام‌ها هستند.
کد خبر: ۶۹۴۹۲۵

محسن یگانه

محسن یگانه اولین ترانه خود را در کنار محسن چاوشی با نام «نشکن دلمو» با ترانه‌سرایی و آهنگسازی خودش اجرا کرد. موفقیت این آهنگ نوید یک خواننده پرانرژی و بااستعداد را می‌داد. آلبوم اول او به نام سال کبیسه منتشر شد.

بعد از موفقیت این آلبوم و همه‌گیر‌شدن کارش آلبوم دوم به نام «وقتی رفتی» منتشر شد. آلبوم سوم وی به نام «آخه دل من» است. سه آلبوم اول وی به صورت زیر‌زمینی منتشر شد و چند سال به عنوان خواننده غیرمجاز شناخته می‌شد که بعد تصمیم به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت. بعد از یک‌سال سکوت و کش و قوس‌های زیاد عاقبت در مرداد ۱۳۸۷ آلبوم «نفس‌های بی‌هدف» را منتشر کرد؛ آلبومی که خیلی‌ها آن را به‌دلیل پخش زودهنگام چند قطعه، شکستی برای محسن یگانه می‌دانستند.

با وجود این آلبوم فروش موفقی داشت. در آن سال محسن یگانه بهترین خواننده پاپ و آلبوم نفس‌های بی‌هدف بهترین آلبوم سال شناخته شد. او سپس آلبوم‌های «رگ‌خواب» و «حباب» را هم منتشر کرد و به قول معروف تن دادن به قانون برایش برکت‌های زیادی داشت.

امیر یگانه

امیر یگانه را با ترانه «این حس قشنگُ مدیون تو هستم...» می‌شناسیم، که سال گذشته به جرگه خوانندگان مجاز پیوست. او هم مدتی است در چارچوب قانون کشورمان در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند و آلبوم بی‌تابی را منتشر کرده است.

محسن چاوشی

او یکی از خوانندگانی است که این روزها مخاطبان زیادی دارد و یکی از مشهورترین خوانندگانی است که چند سال نخست فعالیتش را به صورت غیرمجاز کار کرد و چندین آلبوم هم در این ایام منتشر کرد. این خواننده با خواندن در فیلم سینمایی «علی سنتوری» داریوش مهرجویی به اوج شهرت رسید و سپس نخستین آلبوم رسمی خود «یه شاخه نیلوفر» را روانه بازار موسیقی کرد. مجموع آلبوم‌های رسمی و غیر رسمی او به 15 عدد می‌رسد. این خواننده همچنین سال 1391 تیتراژ برنامه پشت صحنه را با عنوان «واسه آبروی مردمت بجنگ» را خواند و جایزه‌ای هم برای این کار گرفت. این روزها هم قصد دارد آلبوم دیگری با نام «پاروی بی‌قایق» روانه بازار موسیقی کند.

شهرام شکوهی

حضور و اجرای این خواننده در یک برنامه موسیقی ـ که خارج از ایران برگزار می‌شد ـ برای او حواشی متعددی ایجاد کرد. البته در کنار این حواشی موقعیتی هم برای او ایجاد کرد تا صدایش شنیده شود.

بعد از این تجربه با وجود این‌که بسیاری تمایل داشتند او خارج از ایران فعالیت داشته باشد، شکوهی ترجیح داد به شکل قانونی در کشورش فعالیت کند. او تاکنون کنسرت‌های متعددی برگزار کرده و آلبوم‌های «مدارا» و «کولی عشق» را روانه بازار موسیقی کرده است.

زانیار خسروی

زانیار، برادر سیروان خسروی سال‌های گذشته به صورت غیرمجاز در عرصه موسیقی فعالیت می‌کرد و آثارش را در فضای مجازی و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر می‌کرد.

اواخر سال گذشته موفق به گرفتن مجوز رسمی برای فعالیت در عرصه موسیقی شد و آلبوم «28» را هم منتشر کرد.

زانیار امسال تیتراژ مجموعه «فاخته» را خوانده که ایام ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش می‌شود و در اولین فرصت برای هوادارانش کنسرتی هم برگزار می‌کند.

عماد طالب‌زاده

عماد طالب‌زاده دیگر خواننده جوانی است که اواخر سال گذشته با خواندن تیتراژ مجموعه تلویزیونی «خواب بلند» به جرگه خواننده‌های مجاز پیوست.

خواب بلند با تیتراژی به خوانندگی عماد طالب‌زاده از شبکه سه سیما روی آنتن رفت.

طالب‌زاده که پیش از این با پخش کلیپ‌هایش از شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان خواننده غیرمجاز شناخته می‌شد، پس از تحمل مدتی ممنوع‌ از کار، با انتشار این قطعه به جرگه خواننده‌های مجاز پیوست.

سعید مدرس

از سعید مدرس هم مدت طولانی نماآهنگ‌هایی در شبکه‌های خارج از کشور پخش می‌شد، اما او بالاخره تصمیم گرفت به خوانندگان دارای مجوز بپیوندد و قانونی کار کند.

نخستین آلبوم «مدرس»، «ساحل چمخاله» نام دارد و آلبوم‌های رسمی او مورد استقبال قرار گرفت تا این هنرمند جوان هم بفهمد لذتی که در قانونی کار کردن هست، با فعالیت زیرزمینی قابل قیاس نیست.

مجید خراطها

این خواننده از جمله افرادی است که از اواخر سال گذشته فعالیت خود را قانونی کرده است. او پیش از این شش آلبوم غیررسمی منتشر کرده بود و پس از پیوستن به جرگه خوانندگان دارای مجوز فعالیت، یک آلبوم رسمی هم به نام «دیگه میرم» منتشر کرد. البته او مانند بسیاری از دیگر خوانندگان در برگزاری کنسرت با مشکل مواجه و اجرای او در برخی استان‌ها لغو شده است.

بنیامین بهادری

این خواننده هم مدتی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کرد و شهرت داشت.

اولین اثر رسمی بنیامین آلبوم «۸۵» نام داشت. این آلبوم که به صورت اتفاقی به‌دست تنظیم‌کننده آلبوم لو رفت، با ترانه دنیا دیگه مثل تو نداره که با نام خاطره‌ها در آلبوم قرار داشت، شروع می‌شد. شاعر ترانه‌های این آلبوم سید فرید احمدی و تنظیم‌کننده اثر نیما وارسته بود. این آلبوم شامل ده قطعه بود که قطعه دختر آفتاب از آن حذف شد. دومین اثر بنیامین بهادری پس از کش و قوس‌ فراوان و بعد از بیش از ده بار به تعویق افتادن بالاخره هشتم اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر شد.

شهرام شعرباف و گروه اوهام

شهرام شعرباف آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده گروه اوهام است. او شهریور ۱۳۹۱ نخستین اجرای رسمی و زنده خود در ایران را پس از سال‌ها فعالیت زیرزمینی در سالن اصلی برج آزادی برگزار کند. گروه اوهام 11 سال به‌صورت غیررسمی فعالیت می‌کرد و تلاش‌هایش برای کسب مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌نتیجه می‌ماند. او از سال 91 که مجوز فعالیت رسمی خود را گرفته تاکنون اجراهای متعددی داشته است.

البته شعرباف، آرش میتویی را پدربزرگ موسیقی زیرزمینی ایران می‌داند که سال 1370 نخستین آلبوم خود را در سبک راک به صورت زیرزمینی کار و منتشر کرده است. میتویی، پسر سیما بینا خواننده موسیقی ایرانی است که چندی پیش پس از سال‌ها در ایران کنسرت موسیقی را با گرفتن مجوز از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا کرد.

چارتار

کسی نیست که این روزها «باران تویی» را نشنیده و دوست نداشته باشد. این آلبوم را گروه موسیقی چارتار منتشر کرد. اعضای جوان این گروه که مدت‌ها غیرقانونی فعالیت می‌کردند و همین قطعه هم ابتدا به صورت غیرمجاز در فضای مجازی منتشر شد، سال گذشته مجاز شدند و آلبوم‌شان را منتشر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها