مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: گزینه جیره بندی آب پایتخت روی میز است با آنکه تمام تلاش خود را بکارگرفته ایم تا اعمال نشود.
کد خبر: ۶۹۳۵۵۲
گزینه جیره بندی آب تهران روی میز است

خسرو ارتقایی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که مشکلات کم آبی استان تهران بیشتر در پاییز نمایان خواهد شد، افزود: نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف آب هستیم.

وی گفت: بخشی از فصل گرم سال را درحالی سپری کرده ایم که امسال از نیمه اردیبهشت با گرمای زودرس مواجه بودیم و این امر منجر به افزایش میزان مصرف آب در تهران شده است.

ارتقایی با بیان این که از ابتدای فصل گرما به طور متوسط روزانه بین 2 تا 2.5 درجه افزایش گرما را تجربه کرده ایم، افزود: روز گذشته تهران 2.3 درجه افزایش گرما را تجربه کرد که همین امر سبب افزایش مصرف آب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: روز گذشته میزان مصرف آب توسط شهروندان تهرانی به 36.2 مترمکعب برثانیه رسید که از نظر حجمی بالغ بر سه میلیون و 130هزار مترمکعب و چهار برابر حجم رودخانه کرج است.

وی افزود: 40 درصد از آب آشامیدنی تهران از منابع آب زیرزمینی و 60 درصد مابقی از سدهای تامین کننده آب تامین می شود.این میزان مصرف و افزایش دما درحالی رخ داده که همچنان سال کم بارانی داریم و استان تهران برای دومین سال متوالی با خشکسالی مواجه است.

ارتقایی میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری را 243 میلیمتر عنوان کرد و افزود: میزان بارندگی ها در سال گذشته آبی تهران 271 میلیمتر بود و در درازمدت 46 ساله 334 میلیمتر گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: 11 درصد نسبت به سال قبل و 27 درصد نسبت به درازمدت 46 ساله کاهش بارندگی داریم.

کاهش میزان حجم ذخایر سدهای تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران حجم آب موجود در سد امیرکبیر را 140 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سال قبل حجم آب این سد 181 میلیون متر مکعب بود.

ارتقایی حجم آب سد لتیان را 68 میلیون مترمکعب، سد لار را 73 میلیون مترمکعب، سد طالقان را 209 میلیون مترمکعب و سد ماملو را 104 میلیون مترمکعب عنوان کرد که به ترتیب در سال قبل دارای 62 میلیون مترمکعب، 128میلیون مترمکعب، 258 میلیون مترمکعب و 125 میلیون متر مکعب آب بود.

وی میزان حجم آب مجموع پنج سد تامین کننده آب تهران را 594 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سال قبل حجم آب این پنج سد 759 میلیون مترمکعب بود و در زمان حاضر نسبت به سال گذشته 164 میلیون مترمکعب آب کمتر دارد.

ارتقایی گفت: از 209 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد طالقان تنها 109 میلیون متر مکعب آن قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: میزان روان آب های استان تهران نسبت به سال قبل 20درصد و بخش کشاورزی 41 درصد کاهش یافته است تا بتوان آب شرب شهروندان تهرانی را تامین کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها