روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون،«افزایش دیدارهای ایران و آمریکا در وین 6»،« خبر خوش برای کارمندان پیمانی در دولت»،«تحرکات تازه اروپا برای حذف دلار»،«جنگ زرگری بر سرقیمت خودرو به زبان مشتری به کام خودروسازان»،«40 درصد بنزین توزیعی کشور یورو 4 شد» و «خاتمی ممنوع» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۹۲۹۵۲
دریاچه ارومیه خشک شود توفان نمک نیمی از کشور را تهدید می‌کند

اطلاعات:اگر دریاچه ارومیه خشک شود توفان نمک نیمی از کشور را تهدید می‌کند

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به آسیب های احیا نکردن دریاچه ارومیه گفت: در صورتی که هر چه زودتر این دریاچه را احیا نکنیم ،توفان نمک، شمال و شرق کشور را در بر خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، داود رضا عرب روز گذشته در نشست خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در صورتی که ریزگردها مهار و دریاچه احیا نشود، ذرات نمک در هوا معلق می شود و جنگل ها، مزارع و در نهایت زندگی مردم تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی مشارکت و استفاده از خرد جمعی به همراه تعامل با دانشگاهیان، متخصصان داخلی و خارجی و مردم را اولین اصل در فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: از 500 عضو هیات علمی و استاد دانشگاه ها و همچنین 50 کارشناس در خارج از کشور کمک گرفتیم.

او تامین پایدار آب، الگوی احیای محیط زیست و جلوگیری از تخریب زمین با نگاه ملی را از دیگر اولویت های این ستاد دانست و گفت: دو عامل طبیعی باعث کاهش حجم آب دریاچه ارومیه شده اند. عامل اول، کاهش 18درصدی بارندگی از سال 1331 تا 1374 است و دومین عامل، بالا رفتن درجه حرارت در کل کشور که با خشکسالی ماندگار همراه بوده است.

به گفته عرب، بر اساس اظهارات مجامع بین المللی برداشت از منابع آبی 20 تا 40 درصد مجاز است و این در حالی است که ایران از 80 درصد منابع آبی خود استفاده می کند. بخش کشاورزی در ایران 15درصد در تولید ناخالص ملی نقش دارد و 30درصد ایجاد اشتغال می‌کند اما 90درصد منابع آبی کشور را به مصرف می رساند. بنابراین اصلاح شیوه‌های معیشتی و کاهش برداشت از منابع آبی اولین و مهم ترین اقدامی است که باید صورت بگیرد.

سونامی ریزگرد و نمک

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت و زندگی مردم گفت: آثار سوء این خشکی دریاچه را باید در عفونت های حاد دستگاه تنفس، آسم، انواع سرطان و بیماری های قلبی، عروقی دانست و در اقلیم منطقه، باید منتظر تجربه تابستان های گرمتر و خشک تر، زمستان های طولانی تر و سردتر، کاهش بارش، شور شدن خاک، کاهش تولید زنبورداری، دامداری و دامپروری بود.

او ادامه داد: بر اساس محاسبات صورت گرفته زمانی 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است که دو سال اول (93 و 94) مربوط به دوره تثبیت کانون های ریزگردهاست و 7 سال برای دوره احیا درنظر گرفته شده و سال 1402 زمان احیای نهایی دریاچه تعیین شده است.

او اعتبار تعیین شده برای این اقدامات را با هزینه های سال 1393 سالانه 15هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: دولت بر اساس قیمت های امسال، 1500 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده و بیشترین حجم کار در سال های 94 تا 98 صورت خواهد گرفت.

عرب با اشاره به شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها گفت: اکنون 6 کانون فعال تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که باید هر چه زودتر تثبیت شوند چون ممکن است در ماه های آینده تولید گرد و غبار و نمک کنند. همچنین به دلیل آنکه اکوسیستم منطقه بیش از حد شکننده است، از هر گونه توسعه در منطقه باید جلوگیری شود.

عرب از ایجاد هماهنگی با قوه قضاییه برای تسریع اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز به ویژه چاه‌هایی که تاثیر زیادی بر آب های سطحی در منطقه دارند خبرداد و گفت: مصوبه دیگر طرح احیای دریاچه خزر، انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بر اساس پروتکل بین کشورهای منطقه است. این طرح در حال اجرا است اما قرار است تسریع شود و مقرر شده تا سال 1396 به بهره برداری برسد .

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که عده ای طرح خشکاندن دریاچه ارومیه را مطرح می‌کنند گفت: این افراد نگاهی سطحی و کوتاه مدت دارند. دریاچه ارومیه در بدترین شرایط طبیعی تاریخ خشک نشده است و درست نیست آن را به دست خودمان خشک کنیم.

عرب با بیان این که اگر دریاچه ارومیه از بین برود، چند سال بعد باید دوباره برای ایجاد آن تلاش کنیم گفت: خشکی این دریاچه در سال های اخیر باعث افزایش سقط جنین دام ها، بالا رفتن تلفات یخ زدگی و تگرگ، صدمات کشاورزی و باغداری شده و می تواند در سال های بعد تفاوت حداقل و حداکثر دما را در ارومیه به شکلی غیرعادی و جبران ناپذیر زیاد کند.

او ادامه داد: مدتی قبل ایده خشک کردن دریاچه ارومیه و برداشت نمک از سطح آن مطرح شد اما این ایده فقط روی کاغذ جوابگو است چرا که 10 میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که در خوشبینانه ترین حالت برداشت آن 250 سال طول می کشد. این نمک، بسیار ارزشمند و دارای منیزیم است که میزان آن از مصرف کل دنیا هم بیشتر است. بنابراین اگرچه استحصال نمک ایده خوبی به نظر می رسد اما از بعد اجرایی قابل عمل نیست.او با اشاره به روستاهای آسیب دیده در حوضه دریاچه ارومیه گفت: روستاهایی که در شرق دریاچه قرار دارند از هجوم گرد و غبار و کاهش آب چاه ها آسیب دیده اند که کنترل گرد و غبار در تابستان امسال جزو برنامه ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

در ادامه این مراسم، مسعود تجریشی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو کار گروه احیای دریاچه ارومیه به انتقال آب دریای خزر به عنوان یکی از راهکار های پیشنهاد شده برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: انتقال آب از دریای خزر پروژه ای پرهزینه و زمان بر است. هر مترمکعب آب که از دریای خزر به ارومیه انتقال داده شود، 2.5 میلیون دلار هزینه دارد و این در حالی است که کشورهای دیگر در شرایط مشابه این کار را در 18 تا 40 سال انجام داده اند.

تجریشی با بیان این که اگر به امید دریای خزر بمانیم، دریاچه ارومیه را از دست می دهیم گفت: آب خزر سولفاته است و رسوب محکمی در کف دریاچه ارومیه ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب کف دریاچه را از دست می دهیم و عمق آن کمتر می شود و تبخیر آب زودتر صورت می گیرد. از سوی دیگر، جنگل‌های شمال، گسل ها و بزرگراه‌ها را در مسیر داریم که برای عبور از آنها به حداقل 8 خط لوله نیازمندیم که برای انتقال آب از آنها باید برق جدید تولید کنیم. در غیر این صورت به شبکه برق فشار وارد می شود. در حقیقت همه این هزینه ها و پیچیدگی طرح، آن را غیرعملی کرده است.

-ارزیابی روحانی از یک سال ریاست جمهوری
-افزایش دیدارهای ایران و آمریکا در وین 6
-باز هم قیمت خودرو ترمز برید
-خاتمی ممنوع

خراسان

-اگر به یک چهارم وعده‌هایمان عمل نشده باید عذرخواهی کنیم
-معاون وزیر خارجه ایران:اجازه تجزیه عراق را نمی دهیم
-اهل تسنن اولین قربانیان جنایات داعش هستند
-خبر خوش برای کارمندان پیمانی در دولت

کیهان

-جنگ زرگری بر سرقیمت خودرو به زبان مشتری به کام خودروسازان
- تقدیر از برترین‌ها در مراسم جایزه قلم زرین
-تحرکات تازه اروپا برای حذف دلار

جمهوری اسلامی

-بازنشستگی روستائیان و عشایر با 9 سال پرداخت حق بیمه
- علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان:مسلمانان برابر داعش متحد شوند
اسنودن:ابوبکر بغدادی محصول همکاری آمریکا، انگلیس و اسرائیل است
-عزم جدی مذاکره کنندگان برای استفاده از تمام فرصت ها جهت تدوین توافق جامع نهایی

اطلاعات

-تهران در کنار بغداد است رویای صهیونیستی تجزیه عراق تحقق نمی یابد
-وداع پرشکوه مردم یزد با آیت الله سید جواد حیدری
-اگر دریاچه ارومیه خشک شود توفان نمک نیمی از کشور را تهدید می کند

اقتصاد پویا

-افزایش 30 درصدی قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ
-اعتبار اسنادی بانک ها برای خریداران فرآورده های نفتی پذیرفته می شود
-بزودی نحوه توزیع بسته های امنیت غذایی اعلام می شود
-40 درصد بنزین توزیعی کشور یورو 4 شد

حمایت

-انتقاد نمایندگان مردم از افزایش قیمت خودرو شورای رقابت حق تعیین قیمت ندارد
-تازه ترین گزارش ها از نقض حقوق بشر در انگلیس و آمریکا
-تکذیب خبر رسانه های غربی درباره آتش سوزی دریکی از بندها
-کمک رهبرمعظم انقلاب و روسای قوا برای آزادی زندانیان نیازمند

جام جم

-دانشجوی خطاکار به همکلاسی هایش نمره می داد
-وزیر امور خارجه:نمی گذاریم طرح صهیونیستی تجزیه عراق اجرا شود
-چشم و همچشمی در سفره های افطار
-مدارس؛فصل تخلف در وقت ثبت نام

سیاست روز

-چرا تل‌آویو از استقلال کردستان عراق حمایت می‌کند؟
-ایران پیروز گفت‌وگوهای هسته‌ای در هر شرایط
-متروپل حدیث نفس مسعود کیمیایی
-سال دوم کمربندها را محکمتر ببندیم

کارو کارگر

-معافیت مالیاتی جدید دولت برای تولیدکنندگان
-ایراد شورای نگهبان تغییر قانون بیمه بیکاری را متوقف کرد
-71 درصد بنگاههای کوچک تولیدی کشور ورشکست شده اند
-70درصد جامعه کارگری حداقل بگیر هستند

نسل فردا

-خطرناک ترین باند سرقت در دام پلیس
-کاهش ساعت اداری ماه رمضان در مجلس
-کپی کاری سریال هفت سنگ به مجلس رسید

وطن امروز

-این دولت ها این وعده ها
-رییس جمهور اهمیت نداد
-میوه گران برای روزه داران
-برق صنایع سهمیه بندی می شود

آرمان

-دقایق میلیاردی تلویزیون در جام جهانی
-دولت در سایه تشکیل دهیم!
-خاتمی را ممنوع‌البیان کنید!
-بازی عدد و رقم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها