گوگل چهارم تیر طبق معمول سال‌های اخیر، کنفرانس سالانه خود را در سانفرانسیسکو، واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، برگزار کرد. مراسم Google I‌/‌O از سال ۲۰۰۸ تاکنون برگزار می‌‌شود.
کد خبر: ۶۹۲۹۰۸
گوگل «چراغ روشن» حرکت می‌کند

(کلماتI و O مخفف عبارتInnovation in the Open به معنی «نوآوری در فضای باز» است) مراسم امسال با آمدن ساندار پیچای روی صحنه آغاز شد. مدیر بخش اندروید و کروم گوگل قبل از هر چیز سراغ آمار رفت تا برتری گوگل را نسبت به دیگر پلتفرم‌ها نشان دهد.

او اعلام کرد اکنون گوگل بیش از یک میلیارد کاربر فعال (در دوره سی روزه) دارد، در حالی که این رقم در مراسم سال گذشته گوگل حدود ۹۰۰ میلیون نفر اعلام شد.

او همچنین سهم تبلت‌های اندرویدی بازار را ۶۲ درصد اعلام کرد که باعث افزایش میزان استفاده از مرورگر کروم شده است و اکنون ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه با این مرورگر، اینترنت‌گردی می‌کنند و Android L، Android Auto، Android TV و Android One از تازه‌های این کنفرانس بودند. در این گزارش اتفاقات مهم‌ترین رویداد سالانه گوگل را مرور می‌کنیم.

سیستم‌عامل جدید اندروید

در حالی‌که یکی از انتقاد‌های شدیدی که همیشه اندروید را هدف گرفته، تعداد کم کاربرانی است که از آخرین نسخه آن استفاده می‌کنند ـ فقط ۱۵ درصد از تلفن‌های هوشمند اندرویدی به نسخه آخری اندروید یعنی کیت‌کت مجهز هستند ـ گوگل نسخه جدیدی از اندروید را معرفی کرد. این شرکت اندروید جدید را با عنوانL معرفی کرد، اما احتمالا این نام هنگام عرضه نهایی تغییر خواهد کرد.

برخی معتقدند نام احتمالی پنجمین نسخه اندروید Lollipop (آب‌نبات) خواهد بود. زبان طراحی جدید گوگل موسوم به Material Design و ظاهر تخت(Flat) از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل جدید است. بیش از 5000 ، API جدید نرم‌افزاری به این سیستم‌عامل موبایلی اضافه شده است. همچنین گوگل سعی کرده از انحنای بیشتر و گوشه‌های نرم‌تر استفاده کند. به گفته ساندار پیچای، این نسخه بیشترین تغییر را از زمان نسخه بستنی حصیری دارد و طراحی ظاهری دکمه‌هایی مانند Home، Back، چند‌وظیفگی و اپلیکیشن جیمیل تغییرات محسوسی کرده ‌است.

یکی از معضلات گوشی‌های هوشمند پرقدرت، عمر کوتاه باتری آنهاست. کیفیت بالای نمایشگر و قدرتمندتر شدن پردازنده‌ها باعث می‌شود شارژ تلفن‌های هوشمند بسیار زودتر از گوشی‌های معمولی تمام شود.

هرچند شرکت‌های سازنده سخت‌افزار گوشی‌ها مانند سونی، HTC و... قابلیت‌هایی برای مصرف بهینه باتری روی محصولات خود قرار می‌دهند، اما این بار گوگل به عنوان سازنده نرم‌افزاری این گوشی‌ها وارد عمل شده است. قابلیت جدید اندروید L موسوم به Project Volta اطلاعات دقیقی درباره مصرف باتری گوشی در حالت‌های مختلف و هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف ارائه می‌کند.

به این ترتیب با قرار دادن گوشی خود در حالت Battery Saver می‌توانید ۹۰ دقیقه بیشتر از عمر باتری دستگاه خود بهره ببرید.

سیستم‌عامل گوگل کروم

مدت‌هاست گوگل سعی می‌کند استفاده از سیستم‌عامل کروم را روی رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها جا بیندازد و در جریان کنفرانس سانفرانسیسکو نیز یک قابلیت کلیدی به این سیستم‌عامل اضافه کرد تا بیش از پیش مورد توجه کاربران قرار گیرد.

ساندرا پیچای که به عنوان مدیر بخش کروم به هماهنگی و تلفیق اندروید و کروم اعتقاد دارد، خبر داد بزودی اپلیکیشن‌های اندرویدی وارد کروم می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها به‌صورت افقی (مانند تبلت‌ها) یا عمودی (مانند گوشی‌ها) روی سیستم‌عامل کروم اجرا می‌شوند. البته با توجه به این‌که اپلیکیشن‌های اندرویدی برای صفحه‌های لمسی ساخته شده‌اند و بیشتر کروم‌بوک‌ها نیز صفحه نمایش لمسی ندارند، ممکن است مشکلاتی در استفاده از آنها ایجاد شود.

طراحی جدید گوگل

همان‌طور که اشاره شد زبان طراحی گوگل تغییر کرده و از این پس زبان طراحی Material Design روی اندروید و دیگر سرویس‌های گوگل از جمله سیستم‌عامل کروم قرار می‌گیرد.

طراحی جدید از جوهر و کاغذ الهام گرفته شده است و به گفته گوگل علاوه بر بهینه‌سازی فضا و خدمات بیشتر، ارتباط کاربر با دستگاه را بهتر می‌کند. گوگل برای آشنایی بیشتر کاربران با این زبان بزودی اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل، تقویم و ماشین‌حساب را به‌روز‌رسانی می‌کند.

کیبورد جدید، نوتیفیکیشن‌های صفحه قفل، صفحه تنظیمات سریع و فونت جدید روبوتو برای موبایل و دسکتاپ از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان طراحی جدید اندروید است.

این شرکت ادعا می‌کند به دلیل استفاده از ART به جای Dalvik در موتور پیش‌فرض گوگل (Runtime) سرعت آن دو برابر شده است. بنابراین اندروید جدید عملکرد بهتری در مدیریت حافظه رم و منابع خواهد داشت و از پردازنده‌های ۶۴ بیتی نیز بخوبی پشتیبانی می‌کند.

Material Design علاوه بر اندروید در سیستم‌عامل کروم و سرویس‌های تحت وب گوگل نیز به کار گرفته خواهد شد، به همین دلیل باید گفت زبان طراحی جدید اندروید به وب نیز نفوذ کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده اپلیکیشن گوگل‌پلاس بیشترین همخوانی را با این زبان طراحی دارد.

قفل جدید اندروید (Personal Unlocking) از دیگر قابلیت‌های زبان طراحی جدید است که در نسخه‌های بعدی اندروید اجرا می‌شود. این سیستم سرعت باز کردن قفل اندروید را بیشتر می‌کند و به این ترتیب می‌توانید ابزارها، صداها و مکان‌های مورد اعتماد خود را به سیستم قفل جدید اضافه کنید تا اگر نزدیک هر کدام از آنها بودید، قفل تلفن خود را بدون وارد کردن رمز عبور باز کنید.

Material Design امکانات زیادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، مثلا آنها می‌توانند به طراحی‌های خود ارتفاع بدهند تا عمق مجازی را در اپلیکیشن‌هایشان به تصویر بکشند.

آیکونوگرافی و تایپوگرافی طراحی جدید نیز تغییر کرده است، بنابراین آیکون‌ها گردتر، انیمیشن‌ها روان‌تر، ابعاد بیشتر و سایه‌ها مشخص‌تر شده‌اند.

نباید فراموش شود هدف گوگل از به‌کارگیری Material Design مبارزه با اکوسیستم قوی iOS اپل است.

سیستم‌عامل گوگل برای ابزارهای پوشیدنی

گوگل در مراسم I‌/‌O علاوه بر اندروید L، نسخه دیگری از اندروید را برای ابزارهای پوشیدنی معرفی کرد. Android Wear که برای دستگاه‌هایی با نمایشگر کوچک از جمله ساعت‌های هوشمند بازطراحی شده، اعلان‌ها را روی نمایشگر دستگاه شما نشان می‌دهد.

اگر اعلان‌ها از طریق ابزار پوشیدنی مطالعه شوند، آنها به‌صورت خودکار از روی موبایل حذف می‌شوند. همچنین با ضربه‌زدن روی هریک از آنها اطلاعات بیشتری درباره آن به نمایش در‌خواهد‌آمد. این سیستم‌عامل با همه صفحه‌نمایش‌های گرد یا چهارگوش سازگاری دارد. گوگل این سیستم‌عامل را روی یک ساعت هوشمند آزمایش و اعلام کرد که این دستگاه قابلیت جستجو، یادداشت‌برداری و یادآوری نیز دارد و از فرمان‌ صوتی OK Google پشتیبانی می‌کند.

گوگل نسخه SDK این سیستم‌عامل را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرده است و آنها می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای ساعت‌های هوشمند و دیگر ابزارهای پوشیدنی تولید کنند. ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل Android Wear یعنی گیر لایو سامسونگ، جی‌واچ ال‌جی و موتو ۳۶۰ موتورولا تنها گجت‌هایی بودند که در این مراسم معرفی شدند. تاکنون انتقادات زیادی گوگل را به دلیل محدودیت Android Wear هدف قرار داده است.

اندرویدی برای خودروها

تجربه‌ای متفاوت برای کاربران هنگام رانندگی رقم خواهد خورد، زیرا نرم‌افزار جدید گوگل موسوم به Android Auto خدماتی برای اپلیکیشن‌های موسیقی، حمل‌و‌نقل و... در خودرو ارائه خواهد کرد.

این سرویس از فرمان‌های صوتی کاربر پیروی می‌کند تا حواس راننده پرت نشود و احتمال تصادف هنگام استفاده از موبایل کاهش یابد. گفته شده Android Auto از دیگر سیستم‌های‌عامل خودروها هوشمندتر است.

گوگل سرویس نقشه‌های خود (Google Maps) را نیز برای این سیستم‌عامل باز‌طراحی کرده است تا اطلاعات با ظاهری مناسب روی نمایشگر خودروها نشان داده شود.

گوگل در این مراسم اعلام کرد بزودی SDK این سیستم‌عامل را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا اپلیکیشن‌های ویژه خودروها را تولید کنند. علاوه بر اینها گفته شد بیش از ۴۰ خودروساز این سیستم را در محصولات خود استفاده خواهند کرد. این سیستم‌عامل نیز مانند Android L اواخر امسال وارد بازار می‌شود. فناوری گوگل در خودرو‌ها قرار است رقیب سرویس CarPlay باشد که اپل مدت‌هاست روی آن کار می‌کند.

گوگل با اندروید TV به خانه‌ها می‌رود

تجربه استفاده از اندروید روی تلویزیون یکی دیگر از خدمات معرفی شده در کنفرانس گوگل بود. اندروید تی‌وی روی تلویزیون‌های HD نصب می‌شود و بیشتر جنبه سرگرمی دارد. این پلتفرم را می‌توانید با هر دستگاه اندرویدی‌ای مانند تلفن‌همراه، تبلت و ساعت هوشمند کنترل و همه اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی را روی آن نصب و اجرا کنید. همچنین می‌توانید محتوای تصویری (فیلم و صدا) را از تلفن یا تبلت اندرویدی خود روی تلویزیون پخش کنید. گوگل اعلام کرد شرکت‌های سونی، تی‌وی ویژن و شارپ همکاری خود را در این حوزه شروع کرده‌اند، بنابراین پاییز امسال شاهد عرضه تلویزیون‌های مجهز به اندروید تی‌وی خواهیم بود.

سلام گوگل به حوزه سلامت

چندی پیش سیستم‌عامل اپل با سرویس HealthKit وارد حوزه سلامت شد، حالا گوگل نیز با پلتفرم جدیدی به نام گوگل‌فیت ‌قدم در این راه گذاشته است.

این سرویس بدون نیاز به اپلیکیشن‌های متعدد، همه فعالیت‌های بدنی را ثبت می‌کند. با توجه به این‌که سیستم‌عامل اندروید برخلاف iOS روی دستگاه‌های متعدد نصب می‌شود، گوگل فکر اینجا را هم کرده و هیچ اپلیکیشن مجزایی برای سرویس سلامت خود معرفی نکرده است.

الی پاورز، مدیر محصولات گوگل در این مراسم اعلام کرد گوگل‌فیت از APIهایی بهره برده است که تمام دستگاه‌های سلامت با همه اپلیکیشن‌های این حوزه سازگاری خواهد داشت؛ بنابراین شرکت‌های معتبری مانند آدیداس، نایک، اینتل، within و runkeeper با گوگل‌فیت سازگاری کامل خواهند داشت.

کروم‌کست مجهزتر می‌شود

دانگل کوچک گوگل با نام کروم‌کست قابلیت‌های جدیدی پیدا کرده است. یکی از قابلیت‌های جدید کروم‌کست، امکان تماشای تصاویر و فیدهای خبری روی تلویزیون است. هنگامی که کروم‌کست مشغول پخش محتوا نباشد، می‌توانید از این قابلیت که Backdrop نامیده می‌شود، استفاده کنید.

تاکنون یکی از محدودیت‌های کروم‌کست این بود که تلفن‌همراه یا تبلت شما باید روی شبکه وای‌ ـ فای یکسانی با این دستگاه قرار می‌گرفت تا می‌توانستید محتوای مورد نظر را ارسال کنید، اما بزودی دستگاه اندرویدی شما به‌صورت خودکار کروم‌کست نزدیک خود را شناسایی می‌کند و از طریق اینترنت به آن وصل می‌شود. گوگل امکان نمایش تصویر موبایل روی تلویزیون را نیز به کروم‌کست افزوده است و فقط باید اپلیکیشن کروم‌کست برای اندروید را روی تلفن خود نصب کنید. طبق اعلام گوگل این ویژگی هفته‌های آینده در اختیار تمام کاربران اندروید قرار می‌گیرد.

جنگ گوگل با آفیس

ورود گوگل به دنیای کلمات و نمودارها چیز جدیدی نیست، این شرکت در یک پروژه درازمدت ابتدا QuickOffice را خرید و حالا Docs و Sheets را با هم ترکیب کرده تا از این به بعد کاربران بتوانند فایل‌های ساخته شده از سوی مایکروسافت‌آفیس‌ را مستقیم ویرایش کنند. با این اقدام، گوگل رقیب بزرگی برای مایکروسافت‌آفیس خواهد شد، زیرا کسانی که با آفیس فایل‌های ورد، اکسل و پاورپوینت می‌سازند می‌توانند بدون تغییر فرمت، آنها را روی محصولات اندرویدی ویرایش کنند. گوگل، ویرایش و نظر دادن گروهی را نیز در سرویس گوگل‌داکز بهبود بخشیده است. این سرویس به یکی از ویژگی‌های Track Changes مایکروسافت شبیه شده است. همچنین گوگل در مراسم خود، اپلیکیشن جدیدی به نام Slides برای اندروید و آی. او. اس ارائه کرد. جالب آن‌که این سرویس نیز از فرمت‌های فایل‌های مایکروسافت‌آفیس پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از برگ‌های برنده‌ گوگل، سرویس گوگل‌درایو است که اکنون بیش از ۱۹۰ میلیون کاربر دارد و حدود ۵۸‌درصد شرکت‌های Fortune 500 (فهرستی از ۵۰۰ تا از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های آمریکایی از نظر درآمدزایی) از این سرویس استفاده می‌کنند. حالا گوگل به امکانات این سرویس ابری افزوده است و آن را با هزینه ده دلار در ماه با فضای نامحدود در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

واقعیت افزوده مقوایی گوگل

صحبت از ساخت سخت‌افزار برای استفاده از واقعیت افزوده که به میان می‌آید، معمولا تصور می‌شود باید هزینه‌های کلانی پرداخت شود، اما این بار گوگل این تصور را زیر و رو کرده است. هدست جدید واقعیت افزوده گوگل از یک کارتن مقوایی ساخته شده و هر کسی می‌تواند نمونه‌ای از آن برای خود بسازد. طرح ابتکاری گوگل و اپلیکیشن آن Cardboard نامیده شده که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد حالت‌های ویژه واقعیت افزوده را روی اپلیکیشن‌های خود قرار دهند.

برای استفاده از این هدست موبایل خود را درون هدست مقوایی قرار دهید و آن را مقابل چشمانتان بگیرید تا به همراهی اپلیکیشن مخصوص تجربه هدست واقعیت مجازی برای شما شبیه‌سازی شود. مثلا اگر اپلیکیشن Street View را اجرا ‌کنید، می‌توانید در خیابان‌‌های شهری که دوست دارید قدم بزنید یا رانندگی کنید.

حضور گوگل در بازارهای ارزان

گوگل در کنفرانس I‌/‌O اعلام کرد پلتفرم جدیدی به نام Android One برای ساخت گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت در نظر گرفته است و از پاییز امسال در هند آن را اجرا می‌کند. در این پروژه یک الگوی مرجع در اختیار سازندگان گوشی‌های اندرویدی قرار می‌گیرد.

به گفته ساندار پیچای، مدیر بخش اندروید، سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه‌ها بر پایه اندروید خالص بوده و با قدرتی بالا و مقرون به‌صرفه به بازار وارد می‌شوند. البته تولیدکنندگان سخت‌افزاری این گوشی‌ها نمی‌توانند ظاهر اندروید‌‌ وان را تغییر دهند و فقط می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را روی دستگاه یا گوگل‌پلی قرار دهند. شرکت‌های میکرومکس، Spice Mobile و Karbonn Mobile مشارکت در پروژه اندروید وان را آغاز کرده‌اند، مثلا گوشی ساخت میکرومکس که در کنفرانس گوگل به نمایش درآمد کمتر از صد دلار قیمت دارد. (ضمیمه کلیک)

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها