الشرق الاوسط تحلیل می کند:

سه هفته حساس و سرنوشت ساز برای ایران

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، بحث های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت های جدید از سوی هیات ایرانی در مذاکرات وین 6، گفت: مجموعه اقداماتی که برای اعتماد سازی انجام می دهیم حتما شامل یک سری محدویت هایی خواهد بود که در برنامه هسته ای خود می پذیریم. البته همانطور که در توافق ژنو اشاره شده است اصل غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد ولی با یک سری محدودیت های مورد توافق دو جانبه و برای یک دوره زمانی مشخص.
کد خبر: ۶۹۱۷۲۳
پذیرش هر گونه محدودیت، موقتی خواهد بود

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی پنج شنبه شب درنشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها از سوی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در رابطه با تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی‌های رسانه ای توجه کرد.

عراقچی با تاکید بر اینکه محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات مطرح می شود، افزود: تمام اعداد و ارقامی که در رابطه با سانتریفیوژها اعلام می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می دهند و هدف آنها آلوده کردن فضای مذاکرات هسته ای و ایجاد اضطراب و تنش است که نباید به آن توجه شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران درخصوص مذاکرات وین 6 تاکید کرد: این مرحله از مذاکرات از روز چهارشنبه با برگزاری جلسات متعدد دوجانبه، چندجانبه و جمعی در سطوح مختلف آغاز شده است و می توان گفت با گذشت دو روز ، مذاکرات در حد ارزیابی از مواضع طرفین بوده و مروری بر آنچه تا امروز داشته ایم و در جریان آن، دو طرف برای درک دقیق تر مفاهیم و مواضع یکدیگر تلاش کرده اند.

وی افزود: فکر می کنم از فردا صبح دوباره روند نگارش متن در سطح معاونان وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون آغاز شود.

پذیرش هر گونه محدودیت، موقتی خواهد بود

عراقچی در مورد اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه اگر محدودیت جدیدی در این مرحله از مذاکرات بپذیریم موقتی خواهد بود، گفت: آنچه من گفتم حرف جدیدی نیست ولی اینکه چه برداشتی از سخنان من شده، بحث دیگری است.

وی افزود: آنچه من گفتم حرف جدیدی نیست، بلکه بر مبنای توافق ژنو است زیرا آنجا توافق صورت گرفت که در توافق نهایی، ایران مجموعه اقداماتی را به منظور ایجاد اطمینان و اعتمادسازی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود انجام خواهد داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی که برای اعتماد سازی انجام می دهیم حتما شامل یک سری محدویت هایی خواهد بود که در برنامه هسته ای خود می پذیریم.

وی گفت: البته همانطور که در توافق ژنو اشاره شده است اصل غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد ولی با یک سری محدودیت های مورد توافق دو جانبه و برای یک دوره زمانی مشخص.

عراقچی تصریح کرد: این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه های خود به منظور اعتماد سازی قبول کنیم، یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی مشخص خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

پرانتزها هنوز باقی است

خبرنگاری از معاون وزیر امور خارجه پرسید با توجه به وجود پرانتزهای متعدد در مقدمه نگارش شده از متن توافق جامع در مذاکرات وین 5، وضعیت ادامه نگارش متن در این مرحله چگونه خواهد بود؟

عراقچی پاسخ داد: همه آن پرانتزها هنوز سر جای خود باقی است.

وی افزود: متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم .

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: تلاش همه طرفین این است که از فرصت باقی مانده تا 20 جولای - 29 تیر- نهایت استفاده را ببریم و بعد تفاهم حاصل شده را روی کاغذ بیاوریم.

چشم انداز مذاکرات وین - 6

عراقچی در پاسخ به اینکه آیا افق روشنی برای دستیابی به توافق جامع در مذاکرات وین 6 می بینید؟،گفت: اگر افقی وجود نداشت که مذاکره انجام نمی شد اما هنوز زود است که بخواهیم درمورد دست یافتن به توافق جامع در این مرحله قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: هر چند به مواضع طرف مقابل خوشبین نیستیم و مذاکرات همچنان در فضای بی اعتمادی انجام می شود اما ما همچنان امیدوار هستیم که تا 20 جولای می توانیم به توافق دست یابیم و شاید در روزهای آینده که در مذاکرات جلوتر رفتیم بتوانیم اظهار نظر دقیق تری دراین مورد داشته باشیم.

از سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در باره سخنان اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده است درصورت شکست مذاکرات، مسئولیت بر عهده ایران خواهد بود، سوال شد.

عراقچی در پاسخ گفت: به نظر ما در این صورت قضاوت با افکار عمومی جامعه بین المللی خواهد بود و این آنها هستند که نظر خواهند داد چه کسی موجب شکست مذاکرات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان دارم افکار عمومی بین المللی قضاوت درستی در این زمینه خواهد داشت، گفت: در صورتی که چنین اتفاقی (شکست مذاکرات) رخ دهد، ایده ها و نظرات مذاکره کنندگان در اختیار افکار عمومی بین المللی قرار خواهد گرفت و آن وقت آنها قضاوت خواهند کرد که چه کسی عامل شکست بوده است.

سخنگوی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: در این مرحله باید اجازه دهیم مذاکرات مسیر خود را دنبال کند و ما همچنان امیدوار هستیم به راه حل نهایی و جامع برسیم و دیگر لزومی نداشته باشد که بخواهیم به شناسایی عامل شکست مذاکرات فکر کنیم.

دستور العمل مذاکرات را از تهران می گیریم

عراقچی در پاسخ به سوالی در باره احتمال بازگشت روسای هیات های مذاکره کننده از جمله وزیر خارجه ایران به پایتخت ها برای مشورت و بازگشت دوباره به وین بعد از چند روز برای ادامه مذاکرات وین 6 گفت: اگر هر زمانی احساس کنیم که نیاز است برای مشورت به تهران بازگردیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد و تصمیم گیری خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ایران و عضو گروه مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ما طبق دستور العملی که از تهران صادر می شود مذاکره می کنیم و بر اساس چارچوب های تعیین شده به حرکت خود ادامه می دهیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال تمدید مذاکرات بعد از پایان فرصت 20 جولای - 29 تیر- گفت: برای سخن گفتن در مورد تمدید مذاکرات با 1+5 هنوز زود است، روزهای آخر تا رسیدن به 20 جولای در مذاکرات بسیار مهم و تعیین کننده است و آن زمان تصمیم خواهیم گرفت که مذاکرات برای مدتی دیگر تمدید شود، تنفس اعلام شود یا اینکه قطع مذاکرات را اعلام کنیم، همه این موارد در زمان خودش مشخص خواهد شد.

وی در پایان این نشست خبری با قدردانی از دولت و وزارت امورخارجه اتریش به عنوان میزبان مذاکرات هسته ای گفت: وزارت خارجه اتریش اعلام کرده است که مذاکرات تا هر زمانی ادامه داشته باشد، امکانات لازم را در اختیار هیات های مذاکره کننده قرار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Korea, Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
۰
۰
بله به دولت اتریش نمی آید كه پول مفتی آنهم كلان از طرف ها بگیرد البته یادمان باشد طرف مقابل این هزینه ها را از پولهای بلوكه شده مردم مظلوم ایران پرداخت خواهد كرد و آنوقت ما خوشحالیم كه وزارت خارجه اتریش اعلام آمادگی كرده است .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها