با بازیگر سریال‌های «مدینه» و «هفت سنگ»

شبنم مقدمی: سراغ نقش‌های ساده نمی‌روم

نمایش همزمان دو اثر از یک بازیگر اگر به باورپذیری مخاطب لطمه بزند یا همذات پنداری با شخصیت‌هایی که آن بازیگر ایفا کرده را کمی دشوار کند، این حسن را دارد که میزان توانمندی بازیگر را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۶۹۱۶۳۰
نمایش تلخ و شیرین شبنم مقدمی در دو نقش همزمان

این شب‌ها شبنم مقدمی با دو سریال مدینه از شبکه یک و هفت‌سنگ از شبکه سه مهمان خانه‌های ماست. او در مدینه نقشی جدی و تلخ را برعهده دارد و در هفت سنگ نوعی از کمدی را به نمایش می‌گذارد و همان‌قدر که توانسته نقش دشوار مامان روحی را با همه زخم‌ها و دردهایش به خوبی نمایش بدهد از پس یک نقش کمدی هم برآمده است که این دومی بخصوص برای بازیگران زن بسیار دشوار است.

بازیگران زن بخصوص در تلویزیون به خاطر گستردگی مخاطبان، به اندازه بازیگران مرد دستشان باز نیست؛ اجرای بسیاری از حرکات، کنش‌ها و واکنش‌ها برای آنها پسندیده نیست و این مساله در کنار نبود تنوع در نقش‌هایی که برای بازیگران زن نوشته می‌شود، شرایطی غیرقابل قیاس برای آنها فراهم می‌کند.

از طرف دیگر گریم و طراحی لباس برای بازیگران زن در مقایسه با بازیگران مرد بسیار محدودتر است و بهترین نمونه برای این گفته را می‌توان در همین دو سریال مدینه و هفت‌سنگ در مورد بازیگر نقش مقابل شینم مقدمی دید. گریم‌های متنوع مهدی سلطانی به او بسیار کمک کرده تا محسن هفت‌سنگ را فرسنگ‌ها دورتر از عبدی سریال مدینه به نمایش بگذارد.

شبنم مقدمی که تا این اندازه از امکانات جنبی بازیگری در دو سریال مدینه و هفت سنگ برخوردار نبوده، توانسته شخصیت‌هایی کاملا دور از هم و پذیرفتنی را به نمایش بگذارد. در نتیجه می‌توان گفت مهم‌ترین چیزی که در اجرای این دو نقش به مقدمی کمک کرده هنر و توان بازیگری اوست و البته هم طراحی لباس که کدهایی برای شناخت شخصیت‌ها در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مقدمی سال‌ها در تئاتر تجربه اندوخته و بازی‌هایی دیدنی به نمایش گذاشته که پیرزن تئاتر کوکوی کبوتران حرم به کارگردانی علیرضا نادری یکی از فراموش‌ نشدنی‌ترین آنهاست.

او سال گذشته در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم امروز به کارگردانی رضا میرکریمی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد و در جشنواره جام‌جم نیز بهترین بازیگر زن در بخش تله‌فیلم شد؛ این جوایز نتیجه تجربیات تئاتری این بازیگر است که او یکی یکی روی هم چیده و به هفت سنگ رسانده است. (آذر مهاجر / جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها