آشپزخانه سلامت

ترحلوا را سمی نکنید

ترحلوا یکی از شیرینی‌هایی است که این روزها در سفره افطار حضور پر رنگی دارد و زمانی خوشمزه‌تر می‌شود که آن را لای نان ویفری بگذارند یا روکش یک عدد خرما شود. گاهی هم خوردن آن با نان سنگک یا نان لواش مزه می‌دهد.
کد خبر: ۶۹۱۵۸۴
ترحلوا را سمی نکنید

جام جم سرا: در هر حال ترحلوا در هر شکل و شمایلی که باشد یک شیرینی خوردنی است و نمی‌شود بی‌خیالش شد.

هر چند هم که کارشناسان و متخصصان توصیه می‌کنند خوردن این نوع شیرینی‌ها حد و مرزی دارد و نباید در خوردن آن افراط کرد باز هم به گوشمان نمی‌رود و تا در سفره افطار ردپایی از این شیرینی دیده می‌شود چنان یورشی به آن می‌بریم که در چند ثانیه اول نصف ظرف خالی می‌شود.

ترحلوا، هم نوش هم نیش

ترحلوا از ترکیب آرد، شکر، روغن و زعفران به دست می‌آید و به دلیل آن‌که بسیار پرکالری است و از مواد کم‌ارزش تهیه می‌شود، می‌توان گفت یک شیرینی ناسالم و سمی است.

بخصوص اگر رنگش به سیاهی و طعمش به تلخی گراید. اما چرا می‌گوییم سمی؟ بسیاری از افراد برای آن‌که مزه خامی آرد را از بین ببرند و رنگ آن را برای جلوه بهتر تیره کنند، آرد را آنقدر در حرارت زیاد سرخ می‌کنند که با سوزاندن آن ماده‌ای مضر به نام آکریلامید و در اثر سوختن و دود کردن روغنش ماده‌ای مضر به نام آکرولئین ایجاد می‌شود که هر دو سمی و تهدید‌کننده سلامت کبد است. البته اگر رنگ ترحلوا روشن باشد و مزه روغن سوخته ندهد خوردن مقادیر کم آن اشکالی ندارد.

دامپینگ با ترحلوا

اگر می‌خواهید روزه خود را با ترحلوا باز کنید، بهتر است آن را همراه خرما که حاوی قند فیبردار است، بخورید. مصرف شیرینی‌هایی مانند زولیبا و بامیه، شله‌زرد، حلوا و انواع شیرینی‌های‌ تر و خشک که حاوی قند ساده هستند در زمان افطار موجب دامپینگ می‌شود. یعنی قند خون با خوردن این شیرینی‌ها به سرعت بالا رفته و موجب تشدید ترشح انسولین می‌شود و در نهایت قند خون به همان سرعتی که افزایش یافته افت کرده و موجب گرسنگی و رخوت می‌شود. در واقع علت اصلی این‌که پس از افطار بی‌حال و سست می‌شویم و قدرت انجام دادن حتی یک کار کوچک را هم نداریم و به معنای واقعی ذلیل و درمانده می‌شویم، همین مصرف شیرینی‌های حاوی قند ساده است و مربوط به پدیده دامپینگ می‌شود و حتی گاهی ممکن است ضعف و بی‌حالی به حدی شدید شود که وسط سفره افطار از حال برویم.

حلوا سیاه اردبیل چیز دیگری است

حلوا سیاه، یکی از تنقلات سنتی اردبیل است و در مقایسه با ترحلوا از ارزش تغذیه‌ای قابل توجهی برخوردار است. این حلوا از جوانه گندم، آرد سبوس‌دار، کره حیوانی، شکر، ادویه‌جات، پودر پسته، گردو و نارگیل تهیه می‌شود و گاهی برای قوت بیشتر عسل جایگزین شکر می‌شود. در اردبیل از این حلوا برای درمان برخی از بیماری‌ها نظیرلاغری، کمردرد و دردهای مفصلی استفاده می‌شود. حلوا سیاه برخلاف ترحلوا طبخ سالمی دارد و در حرارت کم و نزدیک به پنج ساعت زمان نیاز دارد تا به عطر و طعم ویژه خود برسد. طبع این حلوا گرم است و برای درمان سردی و تقویت قوای جنسی بسیار سودمند است.(فاخره بهبهانی - جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داووووووووووود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
۰
۰
ممنون جالب بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها