سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تعدادی از مدیران شبکه بانکی و مدیران وزارت نفت در رابطه با پرونده بدهی بابک زنجانی به این وزارتخانه بازداشت شده اند، گفت: سه دسته اعلام آمادگی کرده اند که حاضرند بدهی بابک زنجانی را پرداخت کنند.
کد خبر: ۶۹۰۲۷۴
اعلام آمادگی سه گروه برای پرداخت بدهی بابک زنجانی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی افزود: بعضاً برای تعدادی از متهمان قرار صادر شده که با تامین قرار وثیقه مناسب آزاد هستند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نیز به عنوان مطلع احضار شده اند ولی برای تعداد دیگری هنوز تفهیم اتهام صورت نگرفته است.

به گفته دادستان کشور، متهم اصلی اعلام کرده است حاضر است کل اموال داخل و خارجش را در اختیار قرار دهد تا اگر مشتری حاضر بود آن را بخرد این اموال به فروش برسد یا اینکه در صورت تمایل دولت و وزارت نفت پس از کارشناسی تمامی این اموال با زدن سند بابت طلب در اختیار آنها قرار گیرد.

اژه ای با اعلام این که 34 هیات کارشناسی برای کارشناسی املاک بابک زنجانی تعیین شده است افزود: بخشی از اموال این فرد به مزایده گذاشته شده اما هنوز به فروش نرفته است.

وی با بیان اینکه سه دسته برای پرداخت بدهی بابک زنجانی و برداشتن اموالش اعلام آمادگی کرده اند، گفت: افرادی از داخل و خارج با ارسال پیغام مدعی شده اند که حاضرند بدهی بابک زنجانی را بپردازند و اموالش را به جای بدهی بردارند.

اژه ای توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه اگر دولت حاضر نباشد اموال را به جای طلب بردارد رسیدگی به پرونده طولانی‌تر می شود، افزود: در حوزه کارشناسی، زمین منطقه ایران زمین برای بار اول 820 میلیارد تومان کارشناسی شد که با اعتراض متهم در بار دوم 1700 میلیارد تومان و در بار سوم بیش از 740 میلیارد تومان ارزیابی کارشناسی شده است.

برخورد با روزه خواران

اژه ای در ادامه نشست خبری اش با اشاره به اینکه با افرادی که تظاهر به روزه خواری کنند برخورد می شود افزود: ممکن است عده ای مسافر یا مریض باشند و عذری نسبت به روزه بودن داشته باشند. از این افراد می خواهیم تظاهر به روزه خواری نکنند تا نیروی انتظامی مجبور به برخورد با آنها نشوند.

وی با اشاره به اینکه هفته قوه قضاییه فرصت برنامه ریزی صحیح برای آینده است افزود: یکی از برنامه های امسال ملاقات با رهبری بود تا از رهنمودها و تذکرات ایشان بهره ببریم که از رهنمود ها و تذکرات ایشان بهره مند شدیم خوشبختانه ایشان در مجموع از عملکرد قوه قضاییه رضایت داشتند و ما نیز رهنمودهای ایشان را از نصب العین خود قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کار قوه قضاییه ذاتا سخت است افزود: بسیاری به این قوه مراجعه می کنند که ممکن است بر علیه یا نفعشان حکمی صادر شود و مطمئنا عده ای که حکم به نفعشان نیست ناراضی هستند و این در حالی است که در مواردی حکم به نفع فرد صادر می شود اما این فرد توقع بیشتری دارد و از حکم صادر شده راضی نیست.

وی افزود: زمان رسیدگی و تاخیر در رسیدگی باعث نارضایتی می شود که ما نیز تلاش می کنیم این زمان کوتاه تر شود.

به گفته اژه ای در برخی موارد رسیدگی نیاز به دخالت خارج از قوه همانند کارشناسی یا معاینات پزشکی دارد که همین امر باعث می شود زمان رسیدگی افزایش یابد.

وی با اعلام اینکه هیچ وقت منکر وجود ایرادات در قوه قضاییه نیستیم گفت: صرف نظر سنجی از افراد ملاک نیست و اگر قرار است نظر سنجی انجام شود باید با طیف وسیعی این کار صورت گیرد.

آخرین پرونده فساد سه هزار میلیاردی

اژه ای در مورد آخرین پرونده فساد سه هزار میلیاردی اظهار داشت: احکام قطعی در مرحله اجرا است، جزای نقدی برخی متهمان وصول شده و برخی دیگر نیز از طریق رد مال در حال اجرا است.

وی ادامه داد: مهرگان امیرخسروی غیابی محاکمه شده و پرونده اش در حال اجرای حکم است. این در حالی است که از دیگر متهمان نیز 22 نفر اخیراً محاکمه و حکمشان قطعی شده است.

وی در مورد فر دی که چندی قبل در امارات دستگیر شده گفت: پرونده این فرد در حال تکمیل است اما هنوز کیفرخواستی صادر نشده است.

به گفته اژه ای افرادی که در این پرونده به حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده بودند تقاضای آزادی مشروط کردند که سه نفر از آنها خانم هستند. این موضع در حال بررسی است و احتمالاً به لحاظ همکاری و شرایط خانوادگی که دارند درخواست آنها پذیرفته خواهد شد.

وی در مورد آخرین وضعیت محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: این فرد هنوز به کشور مسترد نشده است. مقدمات محاکمه غیابی این فرد فراهم است و از قاضی خواسته ایم روند محاکمه را تسریع کند.

وضعیت پرونده رئیس جمهور سابق

اژه ای به سئوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت پرونده رئیس جمهور سابق اظهار داشت: نحوه رسیدگی به پرونده برخی مقامات متفاوت است و اگر رئیس جمهور مرتکب جرمی شود پرونده مستقیما به دادگاه ارسال می شود.

«پرونده مد نظر شما در حال رسیدگی است و نحوه احضار فرد و وکیلش نیز بستگی به تشخیص قاضی دارد اما آنچه در مورد این پرونده می توانم بگویم این است که هنوز حکمی صادر نشده و پرونده نیز از نظر ما مختومه نیست.»

هنوز حکم م.ر صادر نشده است

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده م.ر گفت: این فرد در جلسات دادگاه حاضر شده اما هنوز حکمی برایش صادر نشده است.

خبرنگاری از اژه ای در مورد حمایتهای قوه قضائیه از آمران به معروف پرسید که وی در پاسخ گفت: به تمامی پرونده های موجود در حوزه آمران به معروف رسیدگی می کنیم و اطلاع رسانی خوبی نیز انجام شده است. به عنوان نمونه فردی در پرونده حمله به ضارب آمر به معروف یک بار محاکمه و مجازات شد اما وقتی این فرد به شهادت رسید بار دیگر پرونده به دادگاه ارسال شد.

خبرنگاری از اژه ای در مورد اینکه آیا از مدیران شهری درباره پرونده پروژه ایران زمین احضار یا دستگیر شده است افزود: کسی احضار نشده و اطلاعی در این باره ندارم.

خبرنگاری از اژه ای پرسید گفته می شود با پرداخت یارانه، دیگر برخی کشاورزان اقدام به تولید نمی کنند و آیا دادستانی نمی خواهد وارد موضوع یارانه ها شود که وی در پاسخ گفت: این موضوع صحت ندارد که کسی به خاطر یارانه 45 هزار تومانی دست از کار کشیده یا اینکه تولیدات به صفر رسیده است. این موضوع ارتباطی با دادستانی ندارد.

محاکمه غیابی تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه 88

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست امروز خود در خصوص آخرین وضعیت متهمان فراری فتنه سال 88 نیز گفت: تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه سال 88 به صورت غیابی محاکمه شده و حکم مجازاتشان آگهی شده است که پرونده با تایید حکم به اجرای احکام می رود. حکم تعداد دیگری از متهمان نیز در مرحله آگهی است. طی روزهای گذشته نیز دو سه نفر دیگر از متهمان ممنوع الخروج شدند.

وی افزود: دو نفر از متهمان فتنه که به خارج از کشور رفته بودند نیز پس از بازگشت به ایران بازداشت شده که یکی از آنها با قرار قانونی آزاد شد. پرونده این دو نفر نیز به دادگاه فرستاده شده است.

یکی از متهمان مرتبط با فتنه و اتهامات دیگر نیز که به تازگی پس از بازگشت به ایران بازداشت شد . سه نفر از محکومان نیز که در زندان بودند پس از آزادی دوباره اقدامات مجرمانه ای را انجام داده و تحت تعقیب قرار گرفتند.

پرونده نگین غرب

اژه ای درباره پرونده نگین غرب نیز گفت: این پرونده دو متهم اصلی دارد که در حال حاضر به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است. 15 هزار و 42 نفر در این پرونده شاکی هستند که 12 هزار و 803 نفر از یک متهم شکایت کرده و دو هزار و 230 نفر نیز از متهم دوم به طرح شکایت پرداختند. اگر بعضی از شکات کمی دقت می کردند سرشان کلاه نمی رفت. بسیاری از اموال متهمان طی دو سه مرحله کارشناسی شد. در جهت حمایت از شکات قوه قضاییه تلاش بسیاری کرد که تاکنون با هزار و 302 نفر از شکات تسویه حساب شده است. امیدواریم تا پایان امسال با 13 هزار نفر از شکات تسویه حساب صورت گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
۰
۰
كی حكم دادگاه صادرمیشودبرای اقای م ر ؟خیال نكنم حالا حا لاصادر بشود اگه ادم عادی بوداكنون صادرشده بود

نیازمندی ها