به گفته وزیر کشور، تا سال 1400 تعداد تحصیلکرده‌های بیکار به 11 میلیون نفر می‌رسد. می‌توان براحتی پیش‌بینی کرد که عمده این افراد تحصیلکرده در زمره فارغ‌التحصیلانی هستند که در رشته‌های تئوری درس خوانده‌اند و مهارتی در بازار کار ندارند.
کد خبر: ۶۸۹۴۷۵
آموزش‌های تئوری، راه‌حل بیکاری نیست

معاون وزیر کار نیز ضمن تائید مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان غیرماهر، عنوان کرده است متاسفانه در کشور با کمبود تکنیسین مواجه هستیم و دلیل آن این است که بیش از 70 درصد دانشجویان در حوزه آموزش‌های نظری و کمتر از 30 درصد آنان در آموزش‌های مهارتی هستند.

به گفته کورش پرند، بسیار واضح به نظر می‌رسد که برای تبدیل ‌ ایران به قدرت اول در تولید و علم و فناوری در منطقه قطعا یکی از راهکارهای مهم آن ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد است، زیرا آموزش‌های مهارتی از آن جهت که هم عملی و هم کاربردی هستند سهم بسیار زیادی را در تربیت نیروی متخصص و ماهر کشور مبتنی بر نیاز بازار کار و جامعه دارند.

این مقام مسئول پیشنهاد داده است‌ یکی از راه‌های برون‌رفت از معضل بیکاری دانشجویان، آموزش در جوار دانشگاه است که در صورت در اختیار قراردادن مکان از سوی دانشگاه، تجهیزات مورد نیاز و مربی در این مکان مستقر شده و در کنار آموزش‌های عمومی، آموزش‌های مهارتی و تخصصی نیز به دانشجویان ارائه شود.

البته همه این حرف‌ها به معنی نادیده گرفتن اهمیت و ارزش آموخته‌های تئوری نیست و اصلا بدون تسلط بر‌مباحث تئوری نمی‌توان از دانشجویان انتظار داشت‌‌ محصولی کاملا علمی به بازار ارائه دهند ولی واقعیت این است که آموزش‌های تئوری فقط زمانی می‌تواند مسیر اعتلای کشوری را فراهم کند که با عمل و کنش در دنیای واقعی همراه باشد.

اگر دانشجویان کشوری فقط در فکر ارتقای دانش تئوری باشند و حتی آمار انتشار مقاله‌های علمی‌شان نیز بالا باشد، اما محصول و خروجی قابل اعتنایی در صنعت و فناوری نداشته باشند، این دانشجویان نمی‌توانند به توسعه کشور، کمک شایانی کنند.

دانشی که به ثروت تبدیل نشود و نتواند از طریق فعالیت‌های دانش بنیان به خلق محصول بینجامد و به رفع مشکلات مردم کمک نکند، این علم در بهترین حالت در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که با کمترین زحمت، محصول تحقیقات ما را به فرآورده‌های قابل استفاده تبدیل می‌کنند و از عواید آن بهره می‌برند.

به همین دلایل است که گفته می‌شود دانش تئوری با وجود تمام ارزش و بهایی که دارد، تا وقتی در مقام عمل از آن بهره‌ای برده نشود، نمی‌تواند به حل مشکل بیکاری در جامعه کمک کند.

وقتی دانش تئوری در اختیار دانش‌آموخته ماهر قرار بگیرد، ‌باید انتظار داشت که این دانش به ثروت و شغل تبدیل شود و این دقیقا مسیری است که کشورهای توسعه‌یافته از آن برای طی کردن مسیر توسعه و ایجاد اشتغال پایدار بهره برده‌اند.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ضص
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
۰
۰
اقایون همچین حرف میزنن انگار خودشون قبل كار مهارتی چیزی داشتن، همین آقایون هم تئوری خوندن و الان شدن تصمیم گیرنده برای كل كشور
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها