یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگیتان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۶۸۹۰۷۹

***

آیا ما آماده بچه‌دار شدن هستیم؟ این مهم‌ترین سوالی است که شما و همسرتان قبل از مادر یا پدر شدن باید به آن جواب دهید. درواقع اولین قدم پیش از اقدام برای بارداری این است که شرایط زندگی مشترک‌تان را بررسی کنید و با آگاهی از شرایط و توانایی‌هایتان بچه‌دار شوید. بدون شک دوران بارداری سختی‌های خاص خود را دارد و مشکلات روحی و جسمی زیادی برای مادر ایجاد می‌کند. در مقابل مسئولیت پدر هم در این دوران زیادتر می‌شود و باید نقش حامی را بدرستی ایفا کند.

‏از پس هزینه‌ها برمی‌آیید؟

تصور اضافه شدن یک موجود کوچولو به خانواده که چهار دست و پا راه می‌رود و با زبان شیرینی حرف می‌زند، بسیار دوست‌داشتنی است، اما این تصور برای بچه‌دار شدن کافی نیست. این نوزاد کوچولو بسرعت رشد می‌کند و به دوران خردسالی دبستان و البته بلوغ می‌رسد. اگر به داشتن فرزند فکر می‌کنید.‌ باید او را در تمام این مراحل تصور کنید و برای همه این دوران آماده باشید. یادتان باشد بچه‌دار شدن نیاز به پشتوانه مالی دارد. چکاپ‌های بارداری، خرید وسایل نوزاد، زایمان، هزینه بعد از تولد کودک و... هزینه‌بر است. پس قبل از تصمیم به بارداری باید از تامین هزینه‌ها در دوران بارداری و سال اول زندگی کودک مطمئن شوید.

اصرار ممنوع!

اگر همسرتان فشار کاری زیادی دارد، از نظر جسمی یا روانی آماده نیست یا این‌که از لحاظ مالی به ثبات نرسیده است، نباید او را مجبور کنید با تصمیم شما موافقت کند و متقاعد شود. همچنین سعی نکنید همسرتان را در عمل انجام شده قرار دهید، زیرا بچه ناخواسته عواقب خاص خود را دارد.

در دوران بارداری و بعد از تولد فرزندتان باید قدرت درک و آستانه تحملتان را افزایش دهید و وظایف خانه و نگهداری از کودک را تقسیم کنید تا خستگی یکی از زوج‌ها شرایط را سخت نکند. فراموش نکنید بیداری‌های شبانه هم یک وظیفه مشترک بین شما و همسرتان است. حتی شاید بعد از بچه‌دار‌شدن برای مدتی مجبور شوید سختی بکشید. به‌عنوان مثال ممکن است همسرتان برای تامین هزینه‌ها مجبور به اضافه کاری شود یا دنبال یک شغل دوم باشد. در این صورت ممکن است ساعات بیشتری در خانه تنها بمانید. آیا از نظر روانی آماده این تغییرات هستید؟ همچنین ‏بعد از بارداری رابطه زناشویی‌تان تغییرات زیادی خواهد کرد. آیا می‌توانید این رابطه را مدیریت کنید تا دچار بحران و مشکلات جدید دیگری نشوید؟

گام نهایی

اگر درباره همه این موضوعات حسابی فکر کرده‌اید، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و آماده بچه‌دار شدن شوید. بر خلاف باور عموم، آمادگی جسمی به منظور بارداری فقط برای خانم‌ها نیست و هم زن و هم مرد باید پیش از بچه‌دار‌شدن چکاپ شوند.

دکتر فرهاد فراهانی ‌/‌ روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها