راز صد سالگی (26)

جادویی به نام مسواک

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هرهفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۸۹۰۷۸

***

شما چند بار در روز مسواک می‌زنید؟ گفته می‌شود دست‌کم دوبار مسواک زدن روزانه با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید لازم است، اما کافی نیست زیرا بعد از مصرف هر نوع خوراکی شیرین باید سراغ مسواک بروید و دندان‌هایتان را بخوبی تمیز کنید. برای تمیز نگه داشتن شیارهای بین دندانی نیز باید از نخ دندان استفاده کنید؛ آن هم هر شب پیش از مسواک زدن و خواب شبانه. حالا این موضوع چه ربطی به افزایش طول عمر دارد؟! شاید از تعجب شاخ در بیاورید، اما براساس پژوهشی که سال 2011 میلادی منتشر شد، مسواک نزدن بویژه در شب 20‌تا 35‌درصد و استفاده نکردن روزانه از نخ دندان تا 30 درصد میزان مرگ و میر افراد را افزایش می‌دهد ؛ زیرا عفونت ناشی از بیماری‌های لثه و دندان‌های خرابی که رابطه خوبی با مسواک ندارد، می‌تواند سلامت قلب‌تان را به خطر بیندازد و به همین سادگی مانع از صد ساله شدنتان شود!

البته بسیاری از افراد روزانه دو تا سه نوبت مسواک می‌زنند و تصور می‌کنند در این کار خبره شده‌اند، اما متخصصان آمریکایی می‌گویند بیش از 60 درصد مردم با عجله و بی توجه این کار را انجام می‌دهند و نه‌تنها دندان‌هایشان تمیز نمی‌شود بلکه به دلیل فشار مضاعف مسواک روی دندان‌ها و لثه به آنها آسیب می‌رسانند. به گفته متخصصان دانشگاه نیویورک، افراد باید حداقل دوبار در روز و در هر نوبت حدود دو‌دقیقه مسواک زدن بزنند و از تمیز شدن دندان‌ها، لثه و حتی زبان مطمئن شوند. در این بین یادتان باشد در استفاده از خمیر دندان زیاده‌روی نکنید. هر چند این کار آسیبی به دندان‌ها نمی‌زند، اما امکان دارد افراد دوست نداشته باشند دهانشان پر از کف باشد و به همین دلیل زمان مسواک زدن را کوتاه می‌کنند. همچنین مسواک‌هایی که با برق یا باتری کار می‌کند،‌ قدرت پاک‌کنندگی بیشتری‌دارد چون با شدت و قدرت مناسبی دندان‌ها را تمیز می‌کند. بنابراین به افرادی که میانه خوبی با مسواک زدن ندارند و به طور منظم دندان‌هایشان را تمیز نمی‌کنند، توصیه می‌شود از مسواک‌ برقی استفاده کنند و در هر بار استفاده حدود شش تا هشت دقیقه مسواک بزنند.

اگر هم به هر دلیل تمایلی به استفاده از این مسواک‌ها ندارید باید هنگام خرید مسواک‌های معمولی خوب دقت کنید و سراغ انواع استاندارد آن بروید. یک مسواک استاندارد باید دارای سه تا چهار دسته مو در عرض و ده تا ۱۲ دسته مو از جنس نایلون در طول باشد. از طرفی برخلاف تصور عموم، مسواک‌های سخت دندان‌ها را بهتر تمیز نمی‌کند بلکه باعث سایش و ایجاد حساسیت دندانی و تحلیل لثه‌ خواهد شد. پس همین‌حالا با این باور که مسواک‌های زبر و خمیر دندان‌های سفیدکننده و فشار دادن مسواک روی دندان‌ها باعث سفید شدن آنها و از بین رفتن جرم‌ها می‌شود، خداحافظی کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها