بهنوش. الف هستم از اهواز تماس می‌گیرم. (09106000068) خاله من مبتلا به بیماری پیسی است. به متخصص مراجعه کردیم و برای او دارو تجویز کرد، اما با وجود مصرف دارو هنوز مشکل برطرف نشده‌ است. خاله من به دلیل ابتلا به این بیماری بسیار اذیت شده و مدتی است خانه‌نشین شده است. این بیماری درمان دارد یا نه؟
کد خبر: ۶۸۸۸۳۵

دکتر مریم طباطبایی یزدی / متخصص پوست

بیماری ویتیلیگو که عامه مردم آن را به عنوان پیسی یا برص می‌شناسند، بیماری پوستی‌ای است که باعث می‌شود پوست فرد دچار لک‌های سفیدی شود. دلیل ایجاد آن نیز از دست رفتن رنگدانه‌های پوست است.این لک‌ها در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است ایجاد شود، اما شایع‌ترین مکان‌های ایجاد این لک‌ها بازو، پا، لب‌، صورت، دست‌ها و نواحی تناسلی است. شکل ظاهرشدن آنها نیز ممکن است به صورت قرینه باشد یا از نظم خاصی پیروی نکند. این لک‌ها ممکن است سفید یا شیری باشد. نشانه‌های این بیماری معمولا تا پیش از بیست سالگی بروز می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این مشکل دچار می‌شوند.

ملانین رنگدانه‌‌ای است که تعیین‌کننده رنگ پوست است. این رنگدانه‌ها در داخل ملانوسیت یا سلول‌های رنگدانه‌ساز قرار دارد. اگر به هر دلیل این سلول‌ها آسیب‌دیده و دیگر نتواند ملانین تولید کند، رنگ پوست روشن‌تر شده یا کلا سفید می‌شود.

علت‌های مختلفی برای بروز این مشکل و آسیب وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: واکنش سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن یک عامل خارجی ممکن است به رنگدانه‌ها آسیب برساند. غیرفعال شدن غیرطبیعی سلول‌های عصبی و تولید مواد نامناسب در بدن باعث آسیب به رنگدانه‌ها می‌شود.

سلول‌های رنگدانه‌ساز ممکن است باعث آسیب به خودشان شود. به این معنی که زمان ساخته‌شدن رنگدانه‌ها، مواد زایدی ایجاد می‌شود که رنگ را از بین می‌برد. مشکل ارثی می‌تواند باعث بروز اختلال در ایجاد رنگدانه‌های ملانین شود.

این بیماری درمان قطعی ندارد، اما برای کنترل آن می‌توان راهکارهایی در نظر گرفت. برای درمان باید به متخصص مراجعه کرد، اما این افراد می‌توانند مراقبت‌هایی به این شرح را انجام دهند. همیشه از کرم ضد آفتاب با spf حداقل 15 استفاده کنند. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعت‌های اوج تابش خورشید یعنی بین ساعت 10 تا 16 خودداری کنند.

در خانم‌ها استفاده از بعضی لوازم آرایشی برای برطرف کردن آثار بیماری مناسب است.استفاده از داروهای حاوی کورتون به صورت موضعی، انجام درمان‌های موضعی مانند لیزر درمانی و در مواردی پیوند پوست در بعضی بیماران خاص که بیماری آنها بسیار پیشرفت کرده است، از دیگر راهکارهای درمانی است که برای این بیماری در نظر گرفته ‌می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها