جام جم آنلاین گزارش می دهد

نبرد دو خلیفه در لیبی

مردم مناطق مختلف لیبی روز گذشته برای دومین بار پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور این کشور که در سال 2011 سرنگون شد به پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای پارلمان را تعیین کنند.
کد خبر: ۶۸۸۵۵۷
اقدام مردم لیبی برای بازگشت امنیت به کشورشان

با وجود درگیری در برخی مناطق شرقی کشور از جمله شهر بنغازی، مراکز رای‌دهی از ساعت 8 صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کردند و تا ساعت 20 ادامه داشت. اعضای پارلمان جدید لیبی جایگزین کنگره ملی خواهند بود.

رای‌گیری از مردم لیبی در حالی روز گذشته انجام شد که اتباع لیبی در 13 کشور از روز شنبه تا دوشنبه رای‌گیری را انجام دادند.

منابع خبری همچون خبرگزاری فرانسه، در اولین گزارش‌های خود در مورد روند رای‌گیری اعلام کردند مشارکت مردم در انتخابات در دقایق اولیه رأی‌گیری ضعیف بود و تردد خودروها در این روز که روز تعطیل اعلام شد، روان بود. البته گفته می‌شود مقام‌های لیبی بیش از آن‌که نگران استقبال کم مردم از انتخابات باشند، نگران سالم برگزار نشدن این انتخابات هستند.

بر این اساس، رئیس کمیساریای عالی انتخابات لیبی با اشاره به‌ وجود برخی مشکلات و تهدید‌ها برای بازکردن درهای مراکز اخذ رأی گفت: این کمیساریا اقدامات نهایی به منظور برگزاری سالم و امن انتخابات را انجام داده است.

به گزارش ایرنا، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر برای شرکت در انتخابات دیروز ثبت‌نام کرده بودند. این در حالی است که در انتخابات ژوئن 2012 حدود دو میلیون و 800 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند و با این حساب تقریبا 50 درصد کمتر از نوبت پیشین مایل به شرکت در این انتخابات بودند.

پارلمان جدید لیبی 200 کرسی دارد که 1600 نامزد برای کسب این کرسی‌ها با هم رقابت می‌کنند. نیمی از این نمایندگان از منطقه غربی، 60 نماینده از منطقه شرقی و 40 نماینده هم مربوط به مناطق جنوبی لیبی هستند.

در این انتخابات هیچ نماینده‌ای براساس فهرست انتخاباتی احزاب برگزیده نمی‌شود و همه 200 نماینده به صورت فردی نامزد شده‌اند. حدود 900 هزار نفر از رای‌دهندگان در داخل لیبی را مردان و 600 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. زنان علاوه بر رای دادن، بین نامزدها هم حضور گسترده دارند و 32 کرسی پارلمان هم به آنان اختصاص داده شده است.

لیبی در این انتخابات به 13 حوزه انتخاباتی تقسیم شده که هریک تعداد مشخصی کرسی را به خود اختصاص می‌دهند. گفته می‌شود اگر شرایط امنیتی اجازه دهد، مقر پارلمان جدید در شهر بنغازی خواهد بود. پارلمان جدید لیبی علاوه بر مسئولیت قانونگذاری، باید نخست‌وزیر جدید را هم انتخاب کند و درباره چگونگی انتخاب رئیس‌جمهور هم تصمیم بگیرد.

امید مردم به برقراری امنیت

مجلس نمایندگانی که بر اساس نتایج این انتخابات تشکیل می‌شود، جایگزین کنگره ملی لیبی خواهد شد. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مشکلات امروز لیبی را ناشی از اقدامات کنگره ملی می‌دانند.

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی در سال 2012، احزابی که موفق به ورود به پارلمان شدند دست به اقداماتی زدند که زمینه‌ساز ناآرامی‌هایی در کشور شد.

این احزاب برای مستحکم‌تر کردن جایگاه خود در کشور به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی پرداختند. پس از مدتی هر کدام از این احزاب برای پیشبرد اهداف مدنظر خود در پارلمان از اهرم گروه‌های شبه‌نظامی برای فشار بر یکدیگر استفاده کردند و همین کار زمینه‌ساز ناامنی‌هایی در مناطق مختلف لیبی شد.

بنا به گفته کارشناسان، این انتخابات در حالی برگزار شد که لیبی در مرحله‌ای از هرج و مرج سیاسی و نبود حکومت به سر می‌برد. با تمام این مشکلات، مردم لیبی امیدوارند نتایج این انتخابات بتواند تا حدودی به ناامنی‌ها در کشور پایان داده و ثباتی نسبی برقرار کند. بر همین اساس، سازمان ملل متحد طی چند روز گذشته از مردم لیبی خواست به شکل صلح‌آمیز در انتخابات پارلمانی شرکت کنند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای از مسئولان لیبیایی خواست انتخابات پارلمانی را به روشی مسالمت‌آمیز برگزار کنند. در این بیانیه همچنین از تمامی گروه‌های سیاسی در لیبی خواسته شده خشونت را کنار گذاشته و برای برقراری امنیت در کشور بر سر میز مذاکره بنشینند. بر همین اساس اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری انتخابات پارلمانی آن را اقدام مهمی برای پایان دادن به اوضاع وخیم سیاسی و امنیتی در این کشور دانست.

خروج اتباع ترکیه از لیبی

انتخابات روز گذشته در حالی برگزار شد که درگیری بین نیروهای خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی و شبه‌نظامیان وابسته به گروه‌های اسلامگرا از جمله اخوان‌المسلمین همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین این اتفاقات اعلام شد به دنبال ضرب‌الاجل خلیفه حفتر به شهروندان ترک و قطری در لیبی برای خروج از این کشور، ترکیه ۴۰۰ نفر از اتباع خود را در لیبی از این کشور خارج کرد.

به گزارش منابع خبری، سفارت ترکیه سه‌شنبه شب به وسیله سه هواپیما 420 نفر از اتباع خود را از مصراته واقع در شرق طرابلس خارج کرد و عملیات خروج اتباع ترکیه از شرق لیبی همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود بیشتر این افراد در نیروگاهی در شهر سرت مشغول به فعالیت بودند. در همین حال، رئیس کارگران ترکیه اعلام کرد افراد یادشده در معرض هیچ گونه خشونتی قرار نگرفته‌اند و در صورتی که اوضاع لیبی بهبود یابد، این افراد به این کشور باز خواهند گشت.

سرهنگ محمد حجازی، سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر پیش از این اعلام کرده بود شهروندانی که تابعیت ترکی و قطری دارند باید ظرف 48 ساعت از مناطق مرزی شرق و غربی این کشور خارج شوند. وی تاکید کرد در صورت دستگیری این اشخاص بعد از مهلت تعیین شده، اقدامات قانونی علیه آنها اتخاذ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها