نگاهی به فرآیند شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی

جمهوری اسلامی، الگوی حزب انقلابی

در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر که فردا در قطعه 72 تن بهشت زهرا برگزار می‌شود، از مستند پرتره «آن پنجاه و سه سال» رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۸۵۴۸
«آن پنجاه و سه سال» در قطعه 72 تن بهشت زهرا رونمایی می‌شود

به گزارش جام‌جم، دانش اقباشاوی، نویسنده و کارگردان این مستند ضمن اعلام این خبر، دلیل و انگیزه ساخت فیلم «آن پنجاه و سه سال» را ارادت و دلبستگی به شخصیت شهید بهشتی و افکار و اندیشه‌های او دانست و گفت: من همیشه با تفکرات، اندیشه‌ها و آثار شهید بزرگوار دکتر سیدمحمد بهشتی مانوس بودم. این علاقه سبقه قبلی دارد و حتی در نخستین فیلم سینمایی‌ام «تاج محل» هم برجسته و نمایان است.

این کارگردان جوان سینما در این مورد توضیح داد: در آن فیلم با صدای خود شهید بهشتی به اندیشه ایشان اشاره می‌شود. در جایی از این اثر حسین مرادی شخصیت اصلی فیلم که کارگری شصت ‌ساله و اهل آبادان است، به نوارهای صوتی قدیمی گوش می‌دهد. یکی از نوارهایی که او گوش می‌دهد، سخنرانی شهید بهشتی است که درباره عشق صحبت می‌کند. این همان سخنرانی معروفی است که شهید بهشتی در آن می‌گوید: برادرها و خواهرها عاشق شوید. زندگی به عشق است. مسلمان عاشق است. عاشق خداست.

اقباشاوی در ادامه به ذکر توضیحاتی درخصوص مراحل ساخت مستند «آن پنجاه و سه سال» پرداخت و گفت: اواخر اسفند سال گذشته برای ساخت «آن پنجاه و سه سال» ـ که عنوانش اشاره به سال‌های حیات شهید بهشتی دارد ـ وارد عمل شدیم. مراحل مطالعاتی این پروژه هم از فروردین امسال آغاز شد و تا اوایل خرداد به طول انجامید. بعد از آن هم وارد مرحله اجرا شدیم. در این کار بیشتر از تصاویر آرشیوی استفاده کرده‌ایم و تنها دو روز برای تصویربرداری بخش‌های موردنیاز وقت گذاشتیم. اقباشاوی ساختار مستند «آن پنجاه و سه سال» را شاعرانه و وزین توصیف کرد و گفت: این مستند مبتنی بر گفتار متنی صمیمانه و خودمانی است و اطلاعات از این طریق به تماشاگر منتقل می‌شود.

این کارگردان درخصوص گفتار متن این اثر هم توضیح داد: گویندگی گفتار متن این مستند را آقای حسن پورشیرازی انجام داد. آشنایی و ارادت من به این هنرمند توانا و ارزشمند هم به فیلم «رستاخیز» برمی‌گردد. من در آن فیلم دستیار آقای احمدرضا درویش بودم و آقای پورشیرازی هم یکی از بازیگران اصلی آن فیلم بود. ایشان صدای بسیار خوبی دارد. زمانی در یکی از دوره‌های جشنواره سینما حقیقت که در خوزستان برگزار شد، جزو داوران بودم. آقای پورشیرازی در مستند «شاه جهان» به کارگردانی حسن نقاشی که یکی از جوایز آن دوره را به‌دست آورد، گویندگی گفتار متن آن را به عهده داشت. صدای جادویی ایشان مرا در زمان نگارش گفتار متن مستند «آن پنجاه و سه سال» به این نتیجه رساند که از آقای پورشیرازی استفاده کنم.

اقباشاوی هدف خود از ساخت این مستند را معرفی سیره شهید بهشتی دانست و گفت: البته 53 سال زندگی پربار این شهید بزرگوار آن‌قدر زوایای مختلفی دارد که ما فقط یک سال در حال کار روی تولید یک مجموعه مستند هستیم. این مستند کوتاه فقط قطره‌ای از دریاست. «آن پنجاه و سه سال» در واقع یک پیش درآمد بر آن مجموعه‌ای است که ساخت آن با جدیت پیگیری می‌شود. هدف دیگرم این بود که اثری شکیل و وزین درباره ایشان ساخته شود که در مراسم‌ مختلف پخش شود، چون متاسفانه اثر خوب و قابل تاملی درباره این شخصیت بزرگوار و بسیاری از شخصیت‌های بزرگ مملکتی ما ساخته نشده است و جای خالی آثاری با کیفیت در این زمینه بشدت احساس می‌شود. ما حتی درباره شخصیت بزرگی چون حضرت امام(ره) نیز اثر شاخص و مهمی در زمینه مستند نداریم و در این باره فقط باید به مستند باارزش «روح‌الله» اشاره کنم که تلویزیون آن را تولید و پخش کرد.

کارگردان «آن پنجاه و سه سال» همچنین از کلید زدن اثر مستند و کوتاه دیگری درباره شهید بهشتی از شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: این مستند 20 دقیقه‌ای درباره مواضع و دیدگاه‌های شهید بهشتی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، خانواده و دین است که طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان این ماه آماده خواهد شد.

اقباشاوی ساخت چنین آثاری را برای معرفی هرچه بیشتر شخصیت‌هایی نظیر شهید بهشتی موثر دانست و گفت: ما باید داشته‌هایمان را ظهور و بروز دهیم و شخصیت‌های برجسته خود را معرفی کنیم. شهید بهشتی شخصیتی علمی، دینی، سیاستمدار، انسانی، اخلاقی و اجرایی بود. پس چرا نباید درباره چنین شخصیت‌هایی در قالب آثار مستند و نمایشی سخن بگوییم و فقط به سخنرانی‌ها و مراسم مختلف بسنده کنیم؟

این کارگردان درباره مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید بهشتی نیز بیان کرد: من از جمله خود ایشان درباره دکتر شریعتی وام می‌گیرم که گفته بود: انسان در مسیر شدن و تکامل است و آزاد آفریده شده است که بتواند تحصیل رشد و تعالی کند.

شهید بهشتی جستجوگری بود در مسیرِ شدن. او درنهایت انسان تکامل یافته‌ای شد و کاری کرد که ما به بچه مسلمان بودنمان افتخار کنیم.

گفتنی است، مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر ساعت 18 و 30 دقیقه فردا در قطعه 72 تن بهشت زهرا برگزار می‌شود.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها