مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین گفت:‌ میزان خشک شدن باغستان‌های سنتی قزوین کنترل شده است
کد خبر: ۶۸۸۰۷۸

حمید رحمانی با اشاره به میزان سرانه فضای سبز قزوین در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شهر قزوین با داشتن سرانه 15 مترمربع فضای سبز و حدود 2700 هکتار باغستان سنتی در مقوله سرانه فضای سبز، جزء شهرهای پیشتاز کشور است.

وی گفت:‌ باغستان سنتی قزوین مجموعه یکپارچه‌ای است که با توجه به فاصله کم آن از شهر و نداشتن هزینه برای دولت در سطح کشور منحصر‌به‌فرد است.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین تصریح کرد: در سال‌های اخیر شهرداری قزوین برای فضای سبز اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، به طوری که به منظور حفظ و احیای این فضا، سازمان باغستان‌های سنتی را تاسیس کرده است.

وی تاکید کرد: خشک شدن باغستان‌ها در قزوین کنترل شده است، زیرا حضور مدیریت شهری باعث شده‌ حداقل ترمز خشک شدن و از دست دادن باغستان‌ها کشیده شود، در حالی که اگر شهرداری در این زمینه فعالیت نمی‌کرد، میزان خسارت و خشکسالی باغستان‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

رحمانی افزود:‌ اختصاص یک سازمان ویژه به باغستان تاثیر بالایی در حفظ و احیای آن دارد، زیرا تنها دغدغه این سازمان رسیدگی به باغستان‌ها به طور تخصصی است، اکنون علت نابودی باغستان‌ها در سطح کشور نداشتن متولی خاصی در این زمینه است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی سازمان طی دو سال براساس توجه به آبراه و امنیت است که باغداران در برداشت‌های محلی به منظور حفظ باغستان‌ها به این موارد باید توجه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین تاکید کرد: باغستان سنتی قزوین در سال 93 با بحران آب مواجه شده است، به طوری که پنج رودخانه‌ای که آب باغستان را تامین می‌کند، آورد بسیار کمی داشتند مانند رودخانه باراجین که نهایتا دو ماه آب داشت.وی افزود:‌ با مدیریت صورت گرفته تاکنون آب مورد نیاز باغستان‌ها از کانال تامین و در اختیار باغداران قرار گرفت تا از ایجاد خشکی و تاثیر آن بر باغستان‌ها در سال 39 جلوگیری کنیم.

رحمانی با بیان این‌که در باغستان درخت‌هایی با قدمت 200 تا 500 سال وجود دارد، افزود: ممکن است تنش کم‌آبی به این درخت‌ها آسیب‌های غیر‌قابل جبران بزند.

وی خاطر‌نشان کرد:‌ مساحت باغستان‌های استان قزوین در سال‌های نه‌چندان دور بیش از 4000 هکتار بوده است، ولی با توجه به توسعه شهری و حذف باغستان‌های شمال شهر، این مقدار به حدود 3000 هکتار در شهر قزوین رسیده است.

وی اظهار کرد:‌ حدود 500 هکتار از باغستان‌های استان قزوین بین حاشیه شهر و داخل باغستان به صورت لکه‌ای دچار تهدید کم‌آبی و خشکسالی شده است.

رحمانی با اشاره به احداث کمربند سبز در مسیر اتوبان عوارضی کرج ـ زنجان افزود: احداث کمربند سبز در اتوبان‌ها به منظور جایگزینی فضای سبز و باغستان تخریب شده در شمال شهر قزوین می‌تواند از آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند.

وی یادآور شد:‌ استان قزوین با داشتن سرانه فضای سبز و وجود باغستان قزوین نسبت به شهر‌های همتراز خود موقعیت خوبی دارد و می‌تواند در کشور پایلوت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها