نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: 97 درصد آب دریاچه ارومیه خشک‌شده و این رقم، زنگ خطری جدی برای مرگ این دریاچه است.
کد خبر: ۶۸۸۰۶۲
فقط 3 درصد آب دریاچه ارومیه مانده است

نادر قاضی‌پور افزود: بیماری دریاچه ارومیه شدت گرفته است و برای نجات آن به اقدام جدی و فوری نیازمندیم.

وی ادامه داد: امروز باید از زمان نهایت استفاده را ببریم و با سرعت تمام و ارائه بهترین راه‌حل‌ها از مرگ دریاچه ارومیه جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: حرکت لاک‌پشتی مسئولان و مردم، بی‌نتیجه بودن راهکارهای ارائه‌شده و همکاری نکردن سایر استان‌ها با آذربایجان غربی، بحران دریاچه را مضاعف کرده و هر روز مرگ آن را نزدیک‌تر می‌کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملی نشدن شعارهای مطرح برای نجات دریاچه در گذشته، عدم انتقال آب از حوضه‌های مورد نظر و مانع تراشی استان‌های همجوار افزود: با شعار و برگزاری سمینار نمی‌توان دریاچه را نجات داد، دریاچه ارومیه مانند بیماری است که نبضش کند می‌زند و غفلت ما پیامدهای شومی را موجب خواهد شد.

وی گفت: با توجه به شتاب بیشتر خشکی دریاچه ارومیه باید با عزم ملی و استفاده از تمام امکانات و کارشناسان بین‌المللی از نابودی دریاچه جلوگیری کنیم.

قاضی پور افزود: راهکارهای ارائه‌شده برای نجات دریاچه هنوز جامه عمل نپوشیده؛ بعضی از این راهکارها قربانی مانع تراشی استان‌های دیگر شده و برخی نیز در میان غفلت مسئولان ناپدید شده است.

خشکی دریاچه ارومیه از 17 سال پیش آغاز شده و اکنون بیش از 90 درصد حجم آبی این دریاچه به نمکزار تبدیل شده است.

احیای دریاچه ارومیه جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت یازدهم قرار گرفته به طوری که از روزهای آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، ستاد نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها