متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۸۸۰۶۱

پرسش پیامکی:

براساس آیه 25 سوره انفال یکی از مهم‌ترین نتایج اطاعت از خدا و پیامبر چیست؟

1 ـ سعادت دنیوی

2 ـ سعادت اخروی

3 ـ دستیابی به حیات واقعی

پیروی از پیامبر؛ سبب زنده شدن دل‌ها

یَاأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحیِیکُمْ وَ اعْلَمُواْ أنَّ اللهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ إنَّهُ إلَیْهِ تُحْشَرُونَ

ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل می‌شود [تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد] و مسلما همه شما به سوی او محشور خواهید شد. (انفال، 24)

توضیح: همان‌گونه که گفته شد، خداوند متعال اطاعت و پیروی مطلق از کردار و گفتار پیامبر اکرم(ص) را بر همه مومنان واجب نموده است. این اطاعت‌پذیری نه‌تنها موجب رشد و کمال معنوی بندگان می‌گردد؛ بلکه به آنان حیات واقعی بخشیده و دل‌هایشان را بیدار می‌سازد.

از آیه فوق چند نکته فهمیده می‌شود:

1 ـ هدف اصلی از ادیان آسمانی، بخشیدن حیات همه‌جانبه به انسان‌هاست.

2 ـ حیات واقعی از منظر قرآن، رشد عقلی و بیداری دل‌هاست؛ نه رشد و نمو جسمانی. به همین دلیل، قرآن کسانی را که ندای خداجویی و خداپرستی را در درون خویش خاموش ساخته و در غفلت و گمراهی مطلق به سر می‌برند، مرده می‌داند. (نمل، 80)

3 ـ حیات واقعی و پاکیزه فقط در بندگی خداوند و اطاعت از انبیاء تحقق می‌یابد.

4 ـ محتوای دعوت پیامبر(ص) عینا با دعوت خداوند مطابقت می‌نماید. (لفظ «دَعاکُم» به صورت مفرد آمده است.)

آیات متناسب: نحل، 97/ آل‌عمران، 31/ انعام ، 122.

حدیث: امام علی(ع) ـ‌ در وصف پیامبر(ص) ـ : «طَبیبٌ دَوّارٌ بطِبهِ؛ او طبیبی است که به دنبال بیماران گشته تا آنان را درمان نماید.» نهج‌البلاغه، خ 108.

هست دین مصطفی دین حیات

شرع او تفسیر آیین حیات

گر زمینی آسمان سازد تو را

آنچه حق می‌خواند آن سازد تو را

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها