راهنمای والدین و نوجوانان

آنچه باید درباره بلوغ و رشد قدی بدانید

هنوز عموم مردم تصورات و استنباط‌های نادرستی از بلوغ در ذهن خود دارند. نمونه‌هایی از این نوع پندارها را در ادامه این مطلب بخوانید.
کد خبر: ۶۸۷۸۰۵
10 باور نادرست درباره بلوغ دختران و پسران

جام جم سرا:

1ـ به اعتقاد بیشتر مردم، مرحله بلوغ، دوره‌ای خطرناک از رشد طبیعی انسان است، حال آن‌که چنین نیست و باید این دوره از رشد را با صبر و حوصله پذیرفت.

2ـ اعتقاد بر این است که در دوره بلوغ، نوجوان دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شود و برای رفع آن باید خشونت به خرج داد تا خشم نوجوان در مقابل خشونت، کنترل و کاهش یابد. در صورتی که والدین باید نوجوان خود را به عنوان یک دوست صمیمی بپذیرند و سعی کنند وی را یاری دهند که بر خشم و عصبانیت طبیعی خود در این دوره فایق آید.

3 ـ از زمان‌های پیش، اعتقاد براین بوده که هنگام بلوغ، شخصیت فرد عوض می‌شود، اما این تصور، اشتباه است و هیچ‌گاه شخصیت عوض نمی‌شود، بلکه باید این دوره حساس از رشد را مرحله تکامل شخصیت دانست؛ مرحله‌ای که در آن نوجوان در تلاش مداوم است تا به ثبات و هماهنگی شخصیت خود دست یابد.

4 ـ گفته می‌شود در مناطقی با آب و هوای گرم، مرحله بلوغ زودتر آغاز می‌شود. در صورتی که بررسی‌های دقیق علمی صحت این گفته را به شکل قطعی تائید نمی‌کند. چگونگی تغذیه، بهداشت فردی، بهداشت روانی و مسائل ژنتیک در پیدایش و ظهور بلوغ موثر است، ولی این‌که در مناطق گرمسیر افراد زودتر به استقبال بلوغ می‌روند، چنین نیست.

5ـ اعتقاد گروهی بر این است که حرکت‌های ورزشی پرتحرک برای نوجوانان زیان‌آور است، اما شواهد اندکی وجود دارد که صحت این را ثابت کند. باید توجه داشت نوجوانی که در حال رشد است، همان‌گونه که به تغذیه و استراحت کافی نیاز دارد، به ورزش نیز نیازمند است؛ ولی برای انتخاب نوع و چگونگی حرکات ورزشی باید شرایط روانی و جسمانی نوجوان را در نظر گرفت. در این صورت است که نوجوان بدون نگرانی می‌تواند ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند.

6 ـ گروهی از مردم عقیده دارند که در هر زمان، چگونگی بروز آثار و علایق بلوغ در نوجوانان متفاوت است، اما این باور صحیح نیست. نکته مهم این است که نوجوان با توجه به مسائل تربیتی و طرز تفکر و نگرش، همانند گذشتگان بوده و ظهور علائم بلوغ غیرقابل تغییر و در تمام اعصار یکسان است، اما طریق بروز و ظهور علائم و نشانه‌های آن، به ویژگی‌های سنتی و فرهنگی جامعه بستگی دارد.

7 ـ‌ بروز علائم جنسی در نوجوان دلیل برآن نیست که او قدرت تولید مثل نیز یافته است. فرزند خود را با چنین تحلیل‌‌هایی به سمت ازدواج زودرس سوق ندهید. نباید تصور کرد که به محض مشاهده اولین تظاهرات جنسی، نوجوان برای تولید مثل آمادگی دارد.

8 ـ برخی معتقدند که هنگام بلوغ، نوجوان برای ازدواج و تشکیل خانواده از لحاظ نیروی عقلانی و اعمال هوش ضعیف است، در صورتی که آمادگی دارد اما باید توجه داشت که بلوغ روانی نیز در این زمینه اهمیت دارد. بسیاری از افراد از نظر نیروی جسمانی و جنسی دارای رشد لازم برای انجام وظایف زناشویی هستند، اما از نظر عاطفی و روانی برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، آمادگی کافی ندارند.

9ـ تصور اشتباه دیگر این است که عده‌ای معتقدند نوجوانی که از نظر جسمانی سریع رشد می‌کند، نسبت به همسالان خود از اندامی قوی‌تر برخوردار است. پژوهش‌های علمی چنین ارتباطی را بی‌اساس می‌دانند.

10 ـ برخی بر این باورند سال‌های نوجوانی سال‌های اضطراب است. درست است که دوران بلوغ حساس‌ترین دوران زندگی به حساب می‌آید، اما این‌که گمان کنیم سال‌های اضطراب زندگی است، نادرست است. باید با برخورد صحیح، آگاهی و مشاوره بموقع اضطراب‌های احتمال ناشی از آثار بلوغ را کاهش داد. (ضمیمه چاردیواری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها