در سال تحصیلی جدید اجرا می شود

فعالیت 2000 مدرسه در پنجشنبه ها

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه برای سال تحصیلی جدید گفت: طرح یک روز بانشاط به صورت آزمایشی در روزهای پنجشنبه در دو هزار مدرسه ابتدایی در سطح کشور اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۷۶۳۹
فعالیت 2000 مدرسه در پنجشنبه ها

حمیدرضا کفاش پیش از ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی و در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه برای سال تحصیلی جدید گفت: طرح یک روز بانشاط به صورت آزمایشی در روزهای پنجشنبه در دو هزار مدرسه ابتدایی در سطح کشور اجرا خواهد شد. البته همزمان با اجرای دوره آزمایشی، پژوهشهای و ارزیابی های لازم از این طرح انجام می شود و نتایج این اجرای آزمایشی مبنی بر ادامه تعطیلی روزهای پنجشنبه یا لغو تعطیلی این روز در سال تحصیلی آینده قطع به یقین اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: دو هزار مدرسه آزمایشی در استانها با توجه به تعداد مدارس ابتدایی انتخاب می‌شوند اما اولویت ما با مدارس داوطلب اجرای این طرح است. ضمن اینکه ما سیاستهای تشویقی را برای حضور دانش آموز در این مدارس اجرا خواهیم کرد.

حضور دانش آموز در روزها پنجشنبه مدارس اجباری نیست

کفاش با اشاره به اینکه حضور دانش آموزان در مدارس اجرای آزمایشی اجباری نیست گفت: با در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی و همچنین تلاش برای جذاب بودن برنامه های تدوین شده از سوی انجمن اولیا و مربیان می خواهیم که دانش آموز به صورت داوطلبانه و از طریق ثبت نام برای حضور در روزها پنجشنبه اعلام آمادگی کند و هیچ اجباری برای این دانش آموزان در نظر گرفته نشده است.

به گفته کفاش، ما بوفه ای از فعالیتهای پرورشی برای این دو هزار مدرسه تعریف کرده ایم که البته اجرای آن در همه مدارس یکسان نبوده و هر مدرسه می تواند مجموعه ای از این فعالیتها را برای روزهای پنجشنبه خود در نظر بگیرد. همچنین برنامه های تدوین شده با هماهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و به صورت بسته ای از برنامه های شاد و متنوع در نظر گرفته شده است.

معاون پرورش و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است دانش آموز به ازای حضور در روزهای پنجشنبه مبغی را به مدارس پرداخت کنند گفت: امکانات مدرسه رایگان است اما اعتباری از محل کیفیت بخشی به میزان چهار میلیارد تومان تصویب کرده ایم که به صورت مستقیم به این دو هزار مدرسه تزریق خواهد شد. در بخشنامه آمده است که بخشی از اعتبارات نیز از محل کمکهای داوطلبانه اولیا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اجرای این طرح آزمایشی برای سایر مدارس وجود دارد گفت: در دستور العمل پیش بینی شده این اختیار به شوراهای آموزش و پرورش استان داده شده که در صورت تمایل مدارس دیگر برای اجرا هیچ اشکالی وجود ندارد اما در حال حاضر ما اجباری مبنی بر برداشتن تعطیلی روزهای پنجشنبه در سایر مقاطع نداریم. پس از ارزیابی نتایج در طول یکسال برای سال تحصیلی 94-95 لغو یا عدم لغو تعطیلی روزهای پنجشنبه اعلام خواهد شد.

به گفته کفاش، باید به این نکته توجه داشت که در بخشنامه ساماندهی زمان آموزش هیچ تاکیدی به تعطیلی روزهای پنجشنبه نشده و تنها عنوان شده که زمان آموزش براید در پنج روز اول هفته بوده و در روز ششم فعالیتهای پرورشی انجام شود.

وی با بیان اینکه ما درصدد هستیم یک روز بانشاط را به صورت پایلوت اجرا کنیم گفت: در این روز هیچ نمره و یا کلاسی نباید در نظر گرفته شود و برای دانش آموزان مقطع ابتدایی یک روز کاملا شاد و مفرح در نظر گرفته می شود.

احیای زنگ گفتگو انشا و کتابخوانی

کفاش به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص احیای زنگهای گفتگو انشا و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ماده واحده ای برای این زنگ ها تنظیم شده که در انتظار تشکیل جلسه شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب آن هستیم.

وی با بیان اینکه عده ای از اساتید دانشگاهی از زنگ انشا استقبال کرده اند، گفت: یک مجموعه غیر دولتی درباره احیای انشا دانش آموزی فعالیت داشته و دانش آموزان علاقه مند به این موضوع را شناسایی و در قالب کتابی به نام رویش قلم چاپ کرده اند. در حال حاضر نیز قرار است چهارمین دوره جشنواره دانش آموزی و با حضور دانش آموزان تابستان امسال برگزار شود.

اعتبار ویژه برای کتابخانه‌های مدارس

کفاش در ادامه درباره برنامه هایش برای زنگ کتابخوانی گفت: جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان پژوهش، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه برگزار و قرار شد در گام اول تجهیز و توسعه کتابخانه‌های کلاسی در دوره ابتدایی انجام شود.

به گفته وی، امسال اعتبار ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده شده و براساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت ارشاد داریم برای سال تحصیلی جدید کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها را با کتاب‌های جدید تجهیز می کنیم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد کتابخانه های کلاسی به اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز است، تصریح کرد: وزارت ارشاد اعلام کرده که می تواند بیش از این اعتبار نیز اختصاص دهد، براین اساس هر کتابخانه کلاسی برای سال تحصیلی جدید 40 تا 50 کتاب جدید خواهد داشت.

پیشنهاد اختصاص بخشی از نمره ادبیات به کتابخوانی

کفاش اعلام کرد: همچنین پیشنهاد کارشناسی برای ایجاد زنگ کتابخوانی این است که بخشی از نمره درس ادبیات به کتابخوانی اختصاص داده شود که این پیشنهاد در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است. ضمن آنکه قرار است معاونت آموزشی متوسطه 300 کتابخانه در 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی را احیا و یک میلیون جلد کتاب در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ساماندهی و مورد چینش مجدد قرار می‌گیرد.

دوره آموزشی برای عدم تنبیه بدنی دانش‌آموزان

وی در پاسخ به سوالی برای تنیبه بدنی دانش آموزان که در مهر گذشته نیز مورد تاکید رئیس جمهور نیز بود، گفت: کارگروهی با دستور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که برای حذف تنیبه بدنی دانش اموزان نیازمند آموزش و فرهنگسازی برای فرهنگیان هستیم، به همین دلیل برگزاری یک دوره آموزشی ویژه برای معلمان با این رویکرد تصویب شد.

کفاش با بیان اینکه دوره آموزشی با عنوان شیوه‌های مؤثر تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت است که تمامی فرهنگیان باید یکبار دیگر این دوره را بگذرانند، توضیح داد: آیین‌نامه انضباطی در شورای عالی آموزش و پرورش برای هر گونه تنبیه مجازات تعیین کرده است اما قانون و مجازات به تنهایی نمی‌توانند آثار سوء را کاهش دهد.

وی ادامه داد: همچنین کمیته مقابله با هیجانات توسط مرکز ارزیابی و عملکرد تشکیل شد که موارد نادر در سراسر کشور را رسیدگی و با آنها برخورد می شود. این کمیته به صورت محسوسی موضوع تنبیه بدنی در مدارس را کاهش داد. اما نباید در مجموع موارد جزیی را به کل کشور تعمیم دهیم و باید با ارائه گزارش های ویژه به کمیته مانع از بروز چنین رفتارهایی نسبت به دانش اموزشویم.

تدوین منشور حقوق دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به حقوق دانش‌آموزی و شهروندی افزود: تاکنون جلسات زیادی با معاونت حقوقی رئیس جمهور برگزار کرده و در نتیجه آن منشور حقوق دانش‌آموزی تدوین و در صف انتظار تصویب است.

کفاش با اشاره به ورود حقوق شهروندی به کتاب های درسی نیز گفت: در کتاب‌های درسی مانند سبک زندگی و مطالعات اجتماعی درباره حقوق دانش‌آموزی مطالبی درج شده است و دوره‌های ضمن خدمت برای فرهنگیان برگزار شده است.ضمن آنکه با افتتاح مجلس دانش آموزی هفتم در تابستان موضوع احیای حقوق دانش اموزان را از طریق این مجلس پیگیری کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش تصریح کرد: اختصاص یک ماده درسی به حقوق شهروندی به عنوان حقوق دانش‌آموزی و شهروندی از این به بعد در آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند.

آموزش آگاهی آناتومی بدن به دانش‌آموزان

کفاش در پاسخ به این پرسش که آیا آگاهی از آناتومی و اعضای بدن در حقوق شهروندی و دانش‌آموزی وجود دارد اظهار کرد: بله، در حقوق شهروندی این موضوع و همچنین اعتماد به نفس "نه" گفتن دانش آموز به صورت ویژه لحاظ شده است. البته ما معتقدیم که عمده این آموزش ها از طریق خانواده باید انجام شود و آموزش و پرورش به صورت غیرمستقیم به دانش آموزان آموزش دهد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای این آموزش‌ها در کتاب‌های درسی، فوق برنامه و اولیا برنامه های ویژه ای دارد، تصریح کرد: این آموزش‌ها اقتضا دارد و نمی‌شود نسخه یکسان برای تمام بچه‌ها پیچید و باید گفت بار اصلی در آموزش با خانواده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها